Film: No Strings Attached vs. Friends with Benefits

I fjor rullet det to nesten like filmer over kinoskjermen, og jeg dro for å se begge. No Strings Attached med Natalie Portman og Ashton Kutcher og Friends with Benefits med Mila Kunis og Justin Timberlake handler i utgangspunktet om det samme: to personer velger å være venner som har sex uten følelser. Det var kanskje ikke det optimale å ha to ganske like filmer bli gitt ut det samme året, selvom det var på hver sin kant. Men selvom de har i utgangspunktet det samme plottet er det fortsatt mulig å finne flere forskjeller, og absolutt mulig å velge sin favoritt av de to, som var enkelt den andre gangen jeg så de.

No Strings Attached ble utgitt i januar 2011 og tjente til sammen $147 millioner verden over. Kritikerne greide ikke å bli enig i hva de syntes om filmen, og den fikk for det meste veldig blandet kritikk, og har 49% på rottentomatoes.com. Friends with Benefits kom på kino seks måneder etter og tjente til sammen $149 millioner på verdensbasis. Men kritikerne var mye mer positive til denne versjonen av «samme» historie og hyllet kjemien mellom Mila Kunis og Justin Timberlake, og den har 71% på rottentomatoes.com.

Når jeg så begge filmene på kino i fjor hadde jeg ingen klar favoritt av de to, og jeg hadde lenge ventet på å få se de rett etter hverandre for å se om jeg klarte å finne en favoritt og noen forskjeller, og det gjorde jeg! Forholdet mellom de to «parene» var annerledes i de to filmene: av Emma og Adam (No Strings Attached) er det Adam som virker ut som han har følelser for Emma til å begynne med, men hun er ikke interessert i noe forhold, helt til hun kommer på sin smarte idè. Adam godtar selvfølgelig, selvom han sikkert innerst inne vet han hadde føleser for henne og kom til å ødelegge det hele med det. Dylan og Jamie (Friends with Benefits) møtes gjennom jobben og blir fort nærmest bestevenner når Dylan er ny i storbyen New York. De er begge lei av forhold og bestemmer seg for å ta vennskapet sitt til et litt mer intimt nivå, uten romantiske følelser. Og det virker ut som de er super gode venner gjennom det hele, helt til Jamie blir såret av Dylan når han sier noe han ikke skulle ha sagt. I No Strings Attached blir Emma rett og slett voldelig mot Adam når han innrømmer å ha fallt for henne, og hva er det for en reaksjon?

Emma er også min minst favoritt karakter av de fire, mens Ashton Kutcher er på sitt mest vanlige, hvis jeg kan si det. Ikke en stereotypiske vanlig Kutcher rolle. Dylan og Jamie oser en kjemi man ikke alltid får i en film, enten de bare er venner eller noe mer. Mila Kunis og Justin Timberlake er virkelig en fryd å se på skjermen!

Friends with Benefits er også generelt mye mer morsom, selvom No Strings Attached har en del one-liners som jeg syntes var morsomme første gang jeg så den, men som ikke var det andre gangen. Sistnevnte er i tillegg ganske så klein til tider, og ikke på en bra måte! Begge filmene er selvfølgelig like forutsigbare tvers igjennom og jeg følte det var noen forskjeller i plottet, selvom det i utgangspunktet ikke var det. No Strings Attached føltes også mye mer som en romantisk drama, mens Friends with Benefits var mer en komedie med litt romantikk på si.

Så da kommer det nok ikke som noen hemmelighet at Friends with Benefits var min absolutt favoritt av de to! Følte No Strings Attached hadde en nesten deprimerende feeling over seg, mens Friends with Benefits var en ganske artig og enkel komedie å se som slo mest an hos meg og alle andre.


Hvilken er din favoritt?

8 tanker om “Film: No Strings Attached vs. Friends with Benefits

  1. Favoritten er Friends with benefits absolutt:) Nå er det jo endog litt tid siden jeg så begge to,men følte jeg lo mer og likte bedre FWB enn ved No stringes attached.

    SV;Er nok lurt det å forholde seg til en:) Jeg skal prøve å få begynt med det,men er så maaange bøker jeg vil lese. Det blir jo automatisk mindre bøker nå som pensum er i fokus,men prøver å få lest litt så jeg få litt avbrekk fra pensumet.

Legg igjen en kommentar