Original vs. remake: Footloose

For noen dager siden så jeg remaken av Footloose for andre gang, og første gang siden jeg så den på kino i høst. Elsker jo originalen fra 1984, og var utrolig skeptisk til at det ble lagd en remake allerede, men ble svært så positivt overrasket. Og etter å ha sett den nå, så kan jeg nesten skrive under på at jeg liker remaken enda bedre! Kom selvfølgelig opp med noen grunner for å rettferdiggjøre for meg selv som har originale Footloose som en av mine favorittfilmer fra 80-tallet.


(weheartit.com)

 

– Den åpner filmen på samme måte med Kenny Loggins’ Footloose som spiller i bakgrunn til dansende føtter, men i remaken har dette en hensikt. Det er fra festen de fem ungdommene som blir drept er på. Dette er jo basisen for hele historien og for loven imot dansing, så det er jo helt naturlig at vi blir vist dette på begynnelsen av filmen, i motsetning til en liten setning midt i filmen som liksom skal forklare oss alt.

– Føler at det er en bedre begrunnelse for Ren å flytte til onkelen og tanten sin i Bomont: moren er død, faren har stukket av. I originalen lever moren hans (faren er stukket av), og de flytter inn til onkelen og tanten på andre siden av landet fordi moren mistet jobben sin…

– Det er et mye bredere spekter av musikk, i motsetning til bare 80-talls pop (som jeg elsker, så bare det er sagt!). Men filmen handler om dans og musikk, og remaken har både med pop, blues, rock, hip-hop, country og noen av slagerne fra originalen.

– Sorgen foreldrene føler ovenfor de drepte barna sine, og sorgen Ren føler ovenfor moren kommer mye mer frem, og er en større handling i filmen. Det gjør den mer ekte og dramatisk.

– Det kommer også mer frem at foreldrene i dette samfunnet bare opprettholder disse lovene fordi de er engstelige for barna sine, ikke fordi de vil drepe underholdning.

-Enda mer dansing og musikk, og den får deg rett og slett mer lyst til å reise deg opp å danse!

– For å være litt overfladisk, liker jeg castingen bedre. Gutta ser bedre ut (og for å ikke nevne aksenten til bad-boy’en Chuck Cranston! <3). Og av en eller annen grunn likte jeg aldri Ariel i originalen, så syntes Julianne Hough i remaken er utrolig mye bedre!

– Det er ikke en shot-for-shot remake som det ofte kan bli, men virkelig en nyoppfinning av den samme historien.

– Er i bunn og grunn større, mer energisk, racier, og virkelig en oppdatert versjon av en allerede herlig film!

 

 

Les mine anmeldelser av Footloose her (1984) og her (2011).

 

Har du sett noen av Footloose filmene?

17 thoughts on “Original vs. remake: Footloose

  1. jeg har sett originalen, men er klar for kopien også. har hørt mye bra om den:)

    //Hvordan og hvor finner jeg gratis designene? jeg ser du har wordpress.com i domene ditt, jeg har ikke det, jeg vet ikke om det har noen betydning? har prøvd å lete frem noen design men finner det ikke.. ikke det at jeg er så utrolig flink med dette da.. hehe

    • Ja, den var overraskende bra! Hørte fra flere kanter at det er virkelig en bra remake!

      // Jeg vet ikke hvordan det er med å kjøpe eget domene, men det står jo her at jeg kan gjøre det for en sum, så hvis det er det du har gjort, så burde jo du også ha de samme gratisdesignene som meg. Gratisdesign finner i alle fall jeg på kontrollpanelet mitt på wordpress.com, som er jo der jeg også blogger i fra. Har ikke du det?

  2. Jeg har ikke sett noen av dem, men jeg har utrolig lyst til å se på dem! Utrolig bra blogg, Nina, du er utrolig flink. Et stort pluss er når du blogger om film, gjør det oftere, det er så gøy å lese! hehe 🙂

    • Begge er i alle fall til å anbefales! Men da burde du sikkert de originalen først, og så remaken. Begge er i alle fall kjempe herlige filmer, og til å nytes! 😀

      Tusen takk for ros! Det setter jeg utrolig stor pris på 😀 Og jeg skriver om filmer hver uke, og i grunn så ofte jeg får til. Men nå har jeg veldig mange filmer jeg har sett på i det siste, og som bare venter på å bli skrevet om, så det er bare å lese bloggen videre 😉

    • Du må få sett originalen også, men vedder på at du da også kommer til å like remaken best. Er veldig nysjerrig på det i alle fall, for trodde aldri jeg kom til å innrømme at jeg liker remaken bedre! Men heldigvis er det ikke 100% identiske filmet, annet enn historien.

Legg igjen en kommentar

