Orlando ferietips (gigantiske mengder!)

For noen uker siden fikk jeg spørsmål fra Anne om jeg kunne skrive litt ferietips om Orlando, Florida. Håper, og tror at jeg har ganske peiling når det gjelder Orlando, etter noen ferieturer dit og å ha bodd der et år.

Vet virkelig ikke hvor mange mennesker jeg har møtt eller pratet med som sier «Å, vi skal en uke til Orlando! Vi skal se alt!» Vel, lykke til sier jeg bare. Når man reiser på ferie til Orlando må man bare innse at man kommer kun til å oppleve en veldig liten brøkdel av alt Orlando har å by på. Ikke en gang jeg har opplevd alt, og det er etter å ha bodd der et helt år, med turer i fornøyelsesparker og andre turist ting HVER eneste uke! Det er bare å innse at Orlando er i USA, hvor absolutt alt et titalls ganger større enn man forventer. Så for å vite hva man skal gjøre og nyte der nede, burde man virkelig sette seg inn i alt man kan finne på i Orlando, vite hva man vil ha ut av ferien sin, og prøve å sette seg et mål eller en plan over hva man i alle fall absolutt må få med seg. Og med dette innlegget tror jeg dere som leser det skjønner hvor utrolig gigantisk det faktisk er!

Hovedgrunnen for at de fleste reiser til Orlando er jo selvfølgelig Walt Disney World!  Den største og mest besøkte fornøyelsesresorten i verden, med sine fire fornøyelsesparker, to badeparker, 24 hoteller (med hvert sitt spesielle tema), og Downtown Disney (shopping og restaurant område). Området dekker 120 km2, som tilsvarer størrelsen på San Fransisco eller to ganger så stort som Manhattan! Mellom 20-30 millioner mennesker besøker Disney World hvert år, hvor mer enn 65.000 mennesker er ansatt.

Men i tillegg til Disney World har Orlando også mye annet å by på, som f. eks: Universal Studios, Islands of Adventure, Sea World, Wet ‘n’ Wild, Gatorland, Discovery Cove, Aquatica, Ripley’s Believe It or Not, Wonderworks, Titanic Exhibition, Fun Spot Action Park, International Drive, Golf, Minigolf ++++

Hadde ikke tenkt til å bruke dette innlegget til å fortelle om hver enkelt attraksjon, men heller bare dele mine reise tips for en Orlando ferie, og deler opp i noen kategorier for å gjøre det hele mer oversiktlig.

Overnatting:
Vil absolutt anbefale alle å sjekke ut finn.no eller andre steder etter fantastisk ferieleiligheter eller hus. Familien min har bodd i hus eller leilighet de siste 6 årene, og det er virkelig ikke til å sammenligne med hotell. I alle fall ikke hvis man er smart og har to-tre uker i Orlando. Det er jo helt utrolig digg å komme hjem til sitt eget hus, med eget kjøkken med sin egen mat, og sitt eget rom etter en lang dag i parkene. Og selvfølgelig, mange av husene har både privat basseng og jacuzzi, og det aller beste av alt, at det å bo i hus eller leilighet er ofte mye billigere enn å bo på hotell!

^^ Et av husene vi har bodd i.

^^ Alle med like fantastiske basseng.

 

Men hvis man velger å bo på hotell, så er det utrolig mange å velge på. Et av Disney hotellene er jo selvfølgelig en unik opplevelse i seg selv. Har selv bodd på Animal Kingdom Lodge, og for å lese om mitt opphold der så er det bare å <trykke her>.

Selvfølgelig er Disney hotellene ganske stive i prisen, selv de billigste, men det er utrolig mange andre greie hoteller i nærområdet til både Disney, Universal og I-Drive, og jeg ville valgt å bo på et hotell nær et av disse områdene.

Parker:
Å gå i fornøyelsesparker er vel hovedgrunnen for at man legger ferieturen til Orlando. Jeg har ikke tenkt til å forklare/skrive så mye om de forskjellige parkene, men linker alle (og attraksjonene) til Wikipedia (det er vel ikke bare jeg som bruker Wikipedia til alt?).

Magic Kingdom: er det de fleste tenker på når man sier Disney World (eller de som tar fullstendig feil og sier Disneyland). Vil anbefale å få med seg disse attraksjonene: Pirates of the Caribbean, Jungle Cruise, Splash Mountain, Big Thunder Mountain Railroad, Space Mountain, The Carousel of Progress, Monsters Inc. Laugh Floor og Mickey’s PhilharMagic.

Man burde også få med seg paraden klokken 15.00 (er ikke stor fan av den om kvelden), og det aller viktigste på hele dagen er fyrverkerishowet «Wishes», som oftest er når parken stenger (avhengig av når på året det er).

^^ The Beautiful Cinderella’s Castle!

^^ Paraden.

^^ Character meet-and-greet er vel også nødvendig!

^^ Fyrverkerishowet Wishes!

Epcot: er delt inn i to deler, Future World og World Showcase, og vil absolutt prioritere World Showcase med sine 11 land: Mexico, Norge, Kina, Tyskland, Italia, USA, Japan, Marokko, Frankrike, England, og Canada. Men i Future World vil jeg anbefale å få med seg disse attraksjonene: Mission: SPACE, Test Track, Soarin‘, Honey I Shrunk the Audience, og Spaceship Earth.

Og enda mer viktigere enn fyrverkeriet i Magic Kingdom, er «Illuminations – Reflections of Earth» i Epcot! Har sett dette bokstavelig talt hundrevis av ganger, og jeg går aldri lei! Det er like fantastisk hver gang, selv om jeg kan absolutt alt utenatt!

^^ Spaceship Earth

^^ I en bakgate i Marokko

^^ Patriotiske USA.

^^ Vakre Frankrike.

^^ Koselige Norge.

^^ Og til slutt fantastiske Illuminations!

Disney’s Hollywood Studios: het tidligere MGM Studios, og er dedikert til film! Det er den minste parken, og den man antageligvis trenger minst tid i. Vil anbefale disse attraksjonene: Tower of Terror, Rock ‘n’ Rollercoaster Starring Aerosmith, The Great Movie Ride, The American Idol Experience, Lights, Motors, Action! Extreme Stunt Show, Muppet*Vision 3D, Beauty and The Beast Live on Stage, og Toy Story Midway Mania.

Hvis man får det til, burde man absolutt passe på å være i denne parken den dagen det utrolige showet Fantasmic går! Det er som regel kun èn eller to dager i uken, og er absolutt verdt hele turen over Atlanteren!

^^ Tower of Terror!

^^ Lights, Motor, Action! Stunt show.

^^ Beauty and the Beast live on Stage.

^^ Fra The Great Movie Ride.

^^ Utenfor en av mine favoritt rider i hele Orlando, Rock n Rollercoaster!

^^ 0 – 100 på 2.8 sekunder!

 

Disney’s Animal Kingdom: er Disney sitt svar på en dyrepark, hvor det blir fokusert på dyr som er utryddet, oppfunnet eller nålevende. Vil anbefale disse attraksjonene: It’s Tough to be A Bug, Dinosaur, Kilimanjaro Safaris, Expedition Everest, og Festival of the Lion King.

Hovedattraksjonen i parken er Kilimanjaro Safaris, og det er nesten den eneste grunnen man trenger for å ta turen til Animal Kingdom!

^^ Tree of Life, kjennemerket til Animal Kingdom.
I bakken under befinner It’s Tough to Be A Bug seg.

^^ Festival of the Lion King!

^^ I The Affection Section kan man ta på disse skapningene!

^^ Expedition Everest

^^ Ombord på Expedition Everest, rett før alt går baklengs!

^^ Fra Kilimanjaro Safaris

Universal Studios: for de som er mer voksne, mindre drømmende, og kanskje mer opptatt av film. Vil anbefale disse attraksjonene: Hollywood Rip Ride Rockit, Revenge of the Mummy, Disaster, The Simpsons Ride, E.T. Adventure, og Terminator 3D.

Selvfølgelig så vil jo jeg anbefale å få med minikonserten med The Blues Brothers, og ta turen innom Lucy: A Tribute, et museum om historiens morsomste kvinne, Lucille Ball.

 ^^ Rip Ride Rockit, den drar berg-og dalbanen 90 grader, rett opp!!
Mens du velger musikk som spilles i hodestøttet!

^^ I Love Lucy giftshop.

^^ Min favoritt, The Blues Brothers 🙂

Islands of Adventure: litt mer fart og spenning og hjemmet til det nye Harry Potter land som jeg ikke har fått sett (er heller ikke særlig fan av HP). Foretrekker heller Jurassic Park området. Vil anbefale disse attraksjonene: The Hulk, The Amazing Adventures of Spider-Man (ET MUST!), og Dueling Dragons.

Sea World: verdenskjent akvarium som er absolutt verdt en tur innom. Vil anbefale disse attraksjonene: Manta (beste berg-og dalbanen i Orlando!), Kraken, og Journey to Atlantis. I tillegg burde man få med seg disse: Penguin Encounter, Shark Encounter, Dolphin Cove (hvor man kan ta på delfiner), Stingray Lagoon (hvor man kan ta på rokker), og Dolphin Nursery.

Og viktigst av alt så må man få med seg disse showene: One Ocean på Shamu Stadium (spekkhogger show) og Blue Horizon (delfin show).

^^ Søte pingviner!

^^ Manta, eneste berg-og dalbanen i Orlando hvor man ligger på magen!!

^^ Fantastiske delfiner ❤

^^ Det verdenskjente spekkerhuggershowet hvor Shamu fremdeles er stjernen!

Vil absolutt anbefale en hel dag i hver av parkene, og hvis man er der i høysesongen trenger man gjerne to dager (i alle fall i Magic Kingdom og Epcot). Hvis man skal prøve å skvise inn alle parkene på kortest mulig tid, så kan man selvfølgelig kombinere Universal Studios og Islands of Adventure (siden de ligger ved siden av hverandre, i gåavstand). Mellom Epcot og Hollywood Studios går det en båt ca hvert 15-20 minutt. Båturen tar ca 30 minutter, men det er ganske koselig og man kan se på flere av hotellene i området og Disney Boardwalk (som man også kan ta turen innom for en koselig kveldsturen langs havna i den falske innsjøen). Det går også en Monorail mellom Epcot og Magic Kingdom som tar kun 5 minutter, og går hele tiden. I tillegg går det gratis Disney busser mellom alle parkene, badeparkene, hotellene og Downtown Disney.

Så det skal ikke være helt umulig å kombinere to parker.

^^ Disney Boardwalk, en promenade på ca 1 km, med flere restauranter, hoteller og butikker.

Shopping:
Når man først drar på ferie til USA er vel shopping selvskrevet?! Jeg har i alle fall alltid slått på stortromma, og når jeg bodde der shoppet jeg fortsatt like mye, og var relativ blakk (grunnet amerikansk minstelønn). Det er i hovedgrunn tre shoppingsenter jeg vil anbefale. Orlando Premium Outlets ligger rett ved Disney World (og rett over gaten fra der jeg bodde, ikke rart jeg var blakk!). Det er et svært utendørs shoppingsenter med merkevarer til en mye billigere penge enn på vanlige utsalg. Et annet favoritt sted er Florida Mall, et typisk amerikansk kjøpesenter med de store department stores som Macy’s, Bloomingdales og Saks Fifth Avenue, i tillegg til hundrevis av andre butikker. Et mer eksklusivt kjøpesenter som jeg oppdaget de fleste nordmenn foretakk (men ikke jeg, av en eller annen grunn) er Mall at Millenia. Det er et relativt mindre senter, men med butikker som Chanel og Burberry.

Og så må man huske å spise på Food Court-en, hvor mange kjente, og mindre kjente amerikanske fast food kjeder, og ikke så fast food aktig mat er å finne. Nam nam.

^^ Orlando Premium Outlet

^^ Food courten, hvor det ofte ble mat etter jobb.

Restauranter:
Noe jeg unnet meg selv var mye restaurant besøk, og hadde som mål å spise i alle landene i Epcot. Det gjorde jeg, og de beste var uten tvil: Canada’s Le Cellier; et fantastisk steakhouse med den beste indrefilet jeg noensinne har spist, og Bistro de Paris i Frankrike. Disse er de to mest eksklusive restaurantene i Epcot, og har både dresscode og nødvendighet for å bestille bord, men det er absolutt verdt det!

Vil også anbefale Biergarten i Tyskland (men likte det nok kun pga hjemlengsel og at det minnet mer om norsk mat enn i den norske restauranten), Restaurant Marrakesh i Marokko (litt annerledes mat, men fortsatt utrolig godt), og for fast food i Epcot så er man absolutt nødt til å ta turen innom det franske bakeriet Boulangerie Patisserie (nydelig mat og dessert), og selvfølgelig Kringla Bakeri i Norge (anbefaler norwegian club, savn!)

^^ Inne i Biergarten i Tyskland.

 

Og for å nevne de andre parkene så vil jeg anbefale på det absolutt sterkeste å ta turen innom 50’s Prime Time Cafè i Hollywood Studios! Mer unik matopplevelse har jeg aldri hatt, hvor servitørene har skikkelig 50-talls middagsmanerer, og de kjefter på deg hvis du ikke spiser opp maten (eller grønnsakene dine). I tillegg er det skikkelig god, typisk hjemmelaget amerikansk mat der (min favoritt er meatloaf).

Ellers så er det utrolig mange andre steder å spise på, foruten i alle parkene, så er det mange spise muligheter i Downtown Disney og I-Drive. Men aller mest vil jeg anbefale Le Cellier i Epcot og 50’s Prime Time Cafè i Hollywood Studios, kommer nok for alltid til å spise på de to restaurantene hver gang jeg er i Disney!

^^ Et av rommene i 50s Prime Time Cafè.

Generelt:
Helt generelt så kan jeg jo fortelle at Florida ligger i et subtropisk klima, så det er stort sett fint vær hele året, men fra mai til september er det ofte torden og kraftig regnvær hver eneste dag. Det året jeg bodde der regnet det i alle fall ca hver dag, i en time eller to på ettermiddagen. Så i disse månedene må man i alle fall være forberedt på en del regnevær.

Må også nevne at offentlig transport er det veldig dårlig med, og selvom det er flere store taxifirmaer, er det nesten en absolutt nødvendighet å skaffe seg leiebil.

^^ En typisk regnværsdag på sommeren i Orlando.

Ellers når det gjelder park-gåing så har jeg noen flere tips på lager der også. I Disney World burde man utnytte seg av FastPass på de ridene som har det. FastPass vil si at man putter billetten sin i en maskin ved den riden du velger, så får du et FastPass (pluss billetten din) ut igjen, og da står det et tidspunkt på denne. F. eks 1 pm – 2 pm. Da kan man komme etter klokken 13 og gå i en egen, kortere kø, hvor man kan spare utrolig mye tid. Man kan bare ha et FastPass per person om gangen, og på mange av ridene er det lurt å skaffe dette med en gang man kommer inn i selve parken. Vil absolutt anbefale å skaffe FastPass til Soarin’ (Epcot), Toy Story Midway Mania (Hollywood Studios), Expedition Everest (Animal Kingdom), Kilimanjaro Safaris (Animal Kingdom) og Space Mountain (Magic Kingdom).

Man må også vite at det går veldig opp og ned i løpet av året når det er folksomt og lite folk i parken. Hvis man er heldig og er der i lavsesongen (som oftest perioden etter sommerrushet, og før Thanksgiving, og etter nyttår frem mot påske/spring break), kan man nesten komme unna å stå i kø i det hele tatt, mens om sommeren burde man innse at man ikke kommer til å få kjørt like mye.

Jeg vet dette ble i overkant mye, men jeg sitter inne med så mye å fortelle om Orlando og Florida at jeg kunne skrevet en bok. Så det er bare å komme med bokdealen! :p Jeg håper i alle fall at jeg har kommet med noen gode råd og tips, og kanskje gitt et bilde av hvordan det er i Orlando og alle fornøyelsesparkene. Og nå har jeg faktisk bare tatt for meg selve Orlando-området, og turisthovedkvarteret.

Det er jo også i tillegg kun 1 time til vestkysten og 1 time til østkysten, hvor man også finner flere fornøyelsesparker og attraksjoner. Men for en som elsker parkene i Orlando vil jeg personlig heller bruke ferien min der. For de som gjerne vil kombinere Orlando ferien med litt strandtid, vil jeg anbefale veskysten og Mexicogulfen, hvor den beste stranda jeg har vært på er Clearwater Beach, helt fantastisk nydelig.

 

Til syvende og sist så må jeg vel bare si, håper det var faktisk noen som gadd å lese dette, hehe. Og at jeg har greid å overføre noe kunnskap om Orlando til fremtidige turister som tar turen til The Happiest Place On Earth!

Legg igjen en kommentar