Mitt år i Disney

Skriver i ny og ne om mitt fantastiske år hvor jeg bodde i USA og jobbet i Disney World. Så tenkte jeg kunne oppsummere litt om  mitt år i Disney World!

Første gangen jeg reiste til USA og Florida var jeg 10 år gammel, og allerede da bestemte jeg meg for at en gang ville jeg jobbe i den Norske pavilijongen i Epcot, en av de fire fornøyelsesparkene i Disney World. 10 år senere kom drømmen i oppfyllelse, og det viser vel at hvis du bestemmer deg for noe, så kan du klare det! Ikke det at det er så vanskelig å få seg jobb der, blandt oss nordmenn, men tror ikke det var noen som hadde drømt om å jobbe der halve livet sitt!


^^ Meg med Minnie og Mikke på min graduation. Fikk hatt og hele pakka! 😀

Jobben jeg hadde gikk ut på å representere Norge i den norske pavilijongen i Epcot, og der går vi rundt i bunader dagen lang. Heldigvis er det ikke en ekte bunad laget av ull, men et langt, svart skjørt i 40+ C er uansett uutholdelig! Jeg jobbet i butikken (det er også en restaurant og en attraksjon der), så livet på jobb var ganske så avslappende. Hadde noen tøffe dager med 11 timer og opptil 60 timer i uka med lønn på omtrent 35 kr timen, men stort sett så gikk dagene ut på å henge bak kassa med mine beste venner der nede 🙂

Alle vi ungdom som jobber i Disney bor i et av fire leilighetskomplekser, og det jeg bodde i het The Commons. Eller partycentral kunne det også hett, for her var det fest 24/7! Ville ikke byttet ut å bo på noen av de andre kompleksene for noe i hele verden! Hadde det helt knall på Commons, sammen med de ca 150 andre nordmennene som jobber i Disney. Tilsammen var det omkring 1000 mennesker som bodde i 29 bygninger, og da var dette ungdom fra hele verden!

The Commons var spesielt av de fire kompleksene, og det er fordi dette er «hjemmet» til Happy Monday! Det vil si at hele komplekset festet natten lang, ut i de tidlige timer hver eneste mandag/tirsdag. (Heldigvis så hadde jeg fri hver tirsdag de siste månedene jeg var der). Vi norske jentene kaller oss for Flicka, og blir samlet i en leilighet hvor vi snakker sladder, før det blir fest med gutter fra en annen nasjon. Kl 2 møtes de norske jentene og guttene for å synge nasjonalsangen, og ha det moro, før det ofte (eller alltid) bar til et bra (noen ganger dårlig) nachspiel. Man skal lete lenge etter å finne en slik stemning som det er på Commons, hvor hundrevis av ungdommer fester ute i gatene og inne i de små leilighetene hver mandagskveld, helt ufattelig gøy 😀


^^ Det var ganske ofte vi skulle kle oss ut og hadde temakvelder. Her var temaet «Rich or Poor».
Jeg har gjort mitt beste i å se rik ut, mens de fleste andre kledde seg ut som fattige uteliggere.


^^ Og her synger vi Nasjonalsangen for full hals!

Det ble vel festing stort sett resten av uka også, med nattklubber i downtown Orlando, og hver søndag ble House of Blues gjort om til et skikkelig trance/techno utested. Men min favoritt er og vil alltid være Bennigans! Det var stam restauranten/puben/baren/utestedet våres, med de trofaste bartenderene som «ofret» jobbene sine hver dag for å servere oss stakkarslige nordmenn som dessverre var under 21 år (den lovlige drikkealderen i USA). Det var her vi dro for å slappe av etter jobb for å ta oss en burger og en øl, enten kl var 19 eller 1 om natta. I ❤ Bennigans!


^^ Her er gjengen relativt slitne etter en lang aften på Bennigans :p

Men det var en ting jeg gjorde faktisk mer enn å feste. «Er det mulig» vil mine venner derifra si, og det var det faktisk! Blir fortsatt «mobbet» over hvor mye jeg elsket å gå i fornøyelsesparkene, men det er noe jeg har vokst opp med gjennom foreldrene mine, og til enhver tid så er det ingenting jeg heller vil gjøre enn å gå rundt i en fornøyelsespark! Orlando er tross alt det største turistmålet i hele USA med underkant av 50 millioner besøkede hvert år og mer enn halvparten av dem besøker èn eller flere av parkene i Orlando området, så da kan man jo tenke seg at det er helt utrolig mye å finne på der!

Orlando er hjemmet til noen av de største attraksjonene i verden. Disney World er hjemmet til fire fornøyelsesparker: Magic Kingdom, Epcot, Hollywood Studios og Animal Kingdom. Ti minutter unna finner vi også Universal Studios og Islands of Adventure, og like ved befinner også Sea World seg. Altså 7 av verdens største fornøyelsesparker, så for en adrenalin junkie som meg er dette som å være i himmelen! Jeg var nok i park hver eneste uke, og opptil flere ganger. Hadde årskort til alle de syv parkene (gratis til Disney-parkene) og vil si jeg har lekt meg som enhver syv-år gammel prinsesse som vandrer spent rundt i parkene hver eneste dag. Jeg tok Disney ferien fullt ut for å si det mildt, og har vært så heldig å få oppleve minner for livet i disse parkene 🙂


^^ Her er vi i Magic Kingdom, med min favoritt av alle Pluto!

Og selvfølgelig noe som man må utnytte seg av når man først bor i USA er å reise så mye som mulig! Dessverre så hadde jeg jo null penger, og sjeldent fri, men syntes jeg fikk reist mye mer enn hva jeg først så for meg etter 6 mnd hadde gått og jeg hadde ikke vært utenfor Orlando’s bygrenser enda. Men derifra så tok det av! Jeg feiret 4th of July i Washington D.C. med min britiske roommate, dro på spontantur med nattbuss til Miami med min gode venninne Linda, var på Disney Cruise til Bahamas med foreldrene mine, to mnd senere dro jeg på Royal Caribbean cruise til Bahamas med to andre gode venninner, og etter at jeg var ferdig med et års jobbing dro jeg og venninnen min Stine èn uke til Los Angeles og Las Vegas! Reiste også en god del rundt i Florida og fikk med meg en helgetur til St. Augustine, USAs eldste by 🙂

 


^^ Sina, meg og Kjersti på stranda i Bahamas 🙂

 

Jeg tror det er lett å forstå at jeg hadde et helt fantastisk, supert år i Florida! Det er vanskelig å forklare om hvordan jeg hadde det når folk spør om det, kunne skrevet en hel bok om oppholdet mitt! Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg kom hjem med så mange gode venner, for det er det som i bunn og grunn var det som gjorde året så vanvittig gøy. Alle mine venner somvar med på å skape et uforglemmelig år i mine øyne. Kommer til å være evig takknemlig for alle som har gjort året mitt i Orlando til det beste i mitt liv. I alle fall så langt 🙂

 


^^ Meg og min kjære Sina, og verdens beste roommate! ❤

4 thoughts on “Mitt år i Disney

  1. Hei! Eg lurar litt på kor gammal du var når du jobba i Diensy World? Dersom du var under 21, korleis gjekk det med festing osv? Har SÅ lyst sjølv å reisa dit, min store draum 🙂 håpar på svar!!

  2. Hei! Jeg bare lurte på om du kunne send meg en kjapp mail om hvordan du søkte? Jeg har nå lagt inn en elektronisk CV og vet ikke heeelt hva jeg skal gjøre videre! Og om jeg får jobb: hvor skal jeg bo, hva må jeg ordne, når begyner jeg! Hahah! Tenker ikke på noen velformulert oppskrift men kjapt litt hvordan prosessen gikk for seg 🙂

  3. DU er så heldig, jeg har veldig lyst til å gjøre dette selv da jeg elsker Disneyland. Har vært i Disneyland LA, Disneyland Paris og Disney Wolrd Orlando.. Tror jeg er nødt til å søke : D

Legg igjen en kommentar

