Norgesferien våres :)

Treig som jeg er tok det noen dager å endelig få tid til å se gjennom bildene fra ferien og få meg til å lage et innlegg om det. Men hadde i alle fall en kjempefin ferie, og så masse fin norsk natur som jeg aldri har sett før! Tror aldri jeg har sett et fjell i Norge før en gang! Derfor syntes foreldrene mine det endelig var på tide at jeg måtte få se litt av Norge, og vi leide oss en campingbil og utforsket campinglivet for første gang. Tror vi egentlig likte den ferie formen ganske godt, ganske enkelt og spontant, ble noen endringer i den lille planen vi hadde lagd på forhånd.

Vi startet ferien lørdag 8 juni med å kjøre fra Kløfta og til Oppdal, gjennom Rondane. Var vel den dagen vi kjørte mest, og så minst, fant oss en campingplass på kvelden i Oppdal og dro på en relativt fancy restaurant der og spiste utrolig god mat før vi stupte i seng. Dagen etter kjørte vi vestover med retning Kristiansund, men kun noen kilometer før vi kom til byen hadde det gått et ras i fjellet, og veien ble sperret. Så vi måtte snu og kjøre 15 mil tilbake igjen for å finne en annen vei til Atlanterhavsveien, som skulle være dagens severdighet. Så etter 2 timer ekstra i bilen kom vi endelig fram til Atlanterhavsveien, men det ble en litt demper på det som sikkert er utrolig fint når det var så dårlig vær. Det virket nesten som Atlanterhavsveien kun er den ene kule brua, ellers var det ikke så veldig mye annet å se på der.

Image3
^^ Utsikt over fjellene i Rondane.

Image5
^^ Atlanterhavsveien.

Etter å ha tittet litt ut av bilen kjørte vi mot dagens endepunkt, et lite, men koselig sted som heter Bud utenfor Molde. Det var en kjempefin campingplass rett på vannkanten og utsikt utover Atlanterhavet.

Image2

Image4

Dagen etter tok vi en liten omvei innom Molde bare for å kjøre rundt, før vi satte kursen mot Åndalsnes for et lite stopp, og derfra gikk veien videre mot Trollstigen. Det var et utrolig kult syn, og jeg er ikke akkurat redd høyder, så jo høyere jo bedre! Når vi kom opp på toppen var vi der en stund og gikk til utsiktspunktet og brukte litt penger i giftshoppen. Så kjørte vi videre til Ålesund, men vi må ha kommet frem litt sent, for det var helt dødt der. Vi fikk ikke så veldig godt inntrykk av Ålesund som vi hadde hørt på forhånd var den «vakreste byen i Norge». Men den imponerte ikke meg noe særlig, og vi gikk rundt i en halv evighet bare for å lete etter en restaurant i det som liksom skulle være sentrum.. :/ Vi hadde tenkt til å overnatte på en av campingplassene i byen, men de så ellers stusselige ut, så vi tenkte hvorfor ikke kjøre videre, selvom klokken nærmet seg midnatt. Vi fant ut at det heldigvis gikk ferger hele natten, så vi tok fergen fra Ålesund til en halvøy, og kjørte så til Hellesylt hvor vi faktisk fant en campingplass midt på natten som vi kom inn på!

Image7
^^ Trollstigen sett fra bunnen.

Image9
^^ Utsiktspunktet.

Image13

Image15

Image19
^^ Ålesund.

Vi oppdaget at det var bra vi kjørte det ekstra stykket kvelden/natten før, for fergen fra Hellesylt til Geiranger gikk kun et par ganger om dagen, og den var kun 100 meter fra campingplassen våres. Så da fikk vi heldigvis en tidlig start på dagen, og kom oss ombord på en av de tidligste fergene mot Geiranger, en tur som tok 1 1/2 time. Den båtturen var utrolig fin, og er noe man virkelig burde gjør når man skal inn til Geiranger, så burde man jo liksom kjøre Geirangerfjorden for å komme dit. Hadde strålende sommer vær på sitt beste, og kom frem til Geiranger med hele dagen foran oss. Da ble det tid til en tur med rib-båt på meg (kjørte hele Geirangerfjorden tilbake til Hellesylt igjen og tilbake), og brukte resten av dagen på å titte i butikkene i Geiranger. Det var uten tvil den beste dagen på ferien våres, og føltes ut som vi plutselig ikke var i Norge lenger, med alle turistene, og nesten ingen andre som pratet norsk. Alt var også ganske billig (sikkert for å i det hele tatt kunne selge noe til alle de utenlandske turistene som er på besøk). Kjøpte blant annet en Moods of Norway toalettmappe til kun 200 kr! Vi endte den lange, men fantastiske dagen med et sent måltid på bryggekanten 🙂

Image6
^^ Fra fergeturen innover Geirangerfjorden.

Image2
^^ De syv søstre, som ikke var så store som de vanligvis er på denne tiden av året.

Image4
^^ Utsikten fra campingbilen våres på campingplassen i Geiranger.

Dagen etter tok vi først en tur opp til det nærmeste utsiktspunktet over Geirangerfjorden på Ørnesvingen. Etter det kjørte vi i retning Lom. Første stopp var ved Dalsnibba, hvor vi kjørte oppover til 1500 m høyde, for en utrolig utsikt over de nærliggende fjellene og Geirangerfjorden. Etter det kjørte vi videre til Lom, hvor vi fikk med oss èn butikk, før vi brukte resten av kvelden på å spille brettspill og se på film. Dagen etter, torsdag, var det på tide å vende nesen hjem igjen, med et stopp på en amerikansk diner ved Lillehammer, og innom Løiten Lys, hvor jeg for første gang kjøpte lys til meg selv, de er så kule at de fortjener sitt eget innlegg :p

Image8
^^ Dagen etter i Geiranger våknet jeg opp med dette utenfor vinduet mitt, Queen Elizabeth 2/QE2, sånn omtrent verdens mest kjente cruiseskip!

Image10
^^ Utsikt fra Ørnesvingen.

Image12
^^ Utsikt fra Ørnesvingen mot Geiranger.

Image16
^^ Djupvasshytta, siste stopp før man kjører den bratte veien til 1500 m.

Image18
^^ På toppen av Dalsnibba med utsikt over Geirangerfjorden.

Vi hadde i alle fall en super ferie, og var fint å feriere med campingbil i Norge, hvor det var billig i mine øyne å bo en natt på en campingplass. Nå har jeg endelig fått sett litt av den strålende vakre naturen vi har her i Norge, og det må nok bli mer ferie i eget land i fremtiden!

Image14
^^ Fra et av utsiktspunktene over Geiranger, som jeg synes var den fineste 🙂

Image22
^^ Og så ble det selvfølgelig litt shopping på oss! Kjøpte hele tre luer, haha, litt julepynt, Moods of Norway toalettveske, en Marius lignende genser, bare i et annen merke som ikke var av ull, men også bomull (og som var jakke, og ikke genser :p). Ligger også noen sokker og et stilig koffertbelte der. Det ble også en ny regnjakke på meg, i svart og knall rosa! Kjøpte også en del ting på Brimibua på Lom, som vaniljesukker, Pukka te og mer julepynt :p Greier jo aldri å dra på ferie uten å kjøpe noe :p

14 tanker om “Norgesferien våres :)

  1. SV;helt enig:) Nr 3 var mye bedre en nr 2 av Hangover filmene:) Må nesten få alle filmene i dvdhylla hjemme. regner med at det kommer en samleboks med de tre filmene når den siste kommer ut på dvd:D

    //hehe, jupp. Denne sommerferien er etterlengtet selvom jeg må jobbe:) hehe. Kanskje pugge til eksamen også,hvis jeg stryker på ene eksamen(noe jeg håper jeg ikke gjør). Tror jeg skal sette kamera på ønskeliste til bursdagen min eller kjøpe den neste gang jeg får lønning. 🙂

  2. Wow. Tenk at dette er Norge. Tenk at vi bor i et sånn utrolig nydelig land, også skal alle sammen så absolutt reise BORT og ut hele tida. Det er jo helt absurd.

  3. Ikke fjell?? Hvor er det du kommer i fra?:P Høres ut som du endelig har fått sett det landet vårt handler om da;) Jeg visste ikke at det hadde vært ras hjemme en gang jeg. Liker å stå ute på Atlanterhavsveien når det virkelig er styggvær, for da kjenner man hvor kraftig verden er. Skikkelig mektig!

  4. Nyyyydelige bilder! 😀 Et fantastisk stykke Norge! Ser ut som dere hadde fint vær i Geiranger også, det var dessverre fullstendig overskyet og grått da jeg var der.. Imponerende likevel da! Gjorde egentlig nesten eksakt den samme rundturen i 2010 xD Camping er ganske billig! Vi hadde med telt, så overnattet en del på jorder og i skog og mark, noe som gjorde det enda billigere. Alt trenger ikke være dyrt her til lands 🙂

Legg igjen en kommentar