Svar på deres Disney spørsmål

Gjennom bloggen min har det dukket opp en del lesere som er på utsikt etter svar om livet i Disney, søknadsprosessen osv. Har pratet med noen hyggelige folk som har både søkt, og vurderer å søke. Har fått en del spørsmål, og tenkte jeg kunne legge de + svarene mine ut her. 

Her har jeg samlet alle spørsmålene jeg har fått i et gigantisk innlegg, og svarer på de igjen her slik at flere kan få lese det. Det er selvfølgelig bare å bruke dette innlegget til å stille spørsmål, eller sende meg en mail på nina-martine@hotmail.com.

 

Intervjuet:

– Hvordan foregår intervjuet?
Intervjuet er to ganger i året, vanligvis på våren og høsten. Det hele begynner i en sal hvor man får litt nyttig informasjon. Etter det er det selve intervjuet, og man får vite et tidspunkt man skal inn til intervju med en av representantene fra Disney. Mener å huske at dette var svært kort, pratet med en koselig dame i ikke mer enn et par minutter.

– Hvilke spørsmål stiller de?
Det eneste konkrete spørsmålet jeg husker var hva jeg kom til å savne mest med Norge. Ellers tror jeg ikke det blir noen vanskeligere spørsmål enn det, og man svarer vel bare det man føler for uten at det er noe særlig rett eller galt. Det viktigste er bare å vise sin positive personlighet, at du er villig å jobbe for Disney og bo med mennesker fra andre land og kulturer.

– Må man ha perfekt engelsk?
Nei, det må man absolutt ikke. Men man må jo kunne greie å kommunisere på engelsk, men engelskkunnskapene på nordmennene jeg ble kjent med (og fra andre land) var hele spekteret. Noen er bare bedre enn andre. Men engelsken kommer uten tvil til å bli bedre, og for noen er dette grunnen til at de reiser ned.

– Åssten klær går man med på intervjuet?
Disney er ganske strenge på kleskoden sin, så man skal gå konservativt kledd. Tror jeg fikk informasjon om dette på forhånd, men jeg hadde i alle fall på meg en dressbukse og en hvit skjorte. Og husker at alle guttene gikk i dress.

– Er det noe man må ha med på intervjuet?
Tror ikke det var noe man måtte ha med, men heller når man skal på ambassaden for å få visum. Da må man huske både pass og rulleblad (et tomt et :p)

– Kan man komme med ønske om når man vil starte i jobben?
Ja, det tror jeg man kan. Før man går inn til selve intervjuet, er det en som hjelper til med litt papirarbeid og da setter man ned en dato man kan reise. Jeg sa fortest mulig, og jeg var med på den første gruppa som dro.

– Når får man vite at man har fått jobben?
For meg tok det ca en uke, og det var virkelig en nervepirrende uke!

– Får de fleste som søker jobben?
Ærlig talt, så virket det nesten sånn. I alle fall for nordmenn, for det er plass til så mange fler, i motsetning til flere av de andre landene, som i tillegg har flere søkere. Så hvis man har rent rulleblad så tror jeg egentlig alle får jobben, bortsett fra hvis det er fullt, men da blir man ofte satt på venteliste og får jobbtilbud når det blir ledige plasser.

– Hvilke utgifter må man ut med før man reiser?
Man må betale for visumet, som jeg tror var under 1000 kroner. Og så må man betale en sum på $100 som skal dekke busstransport gjennom hele året. Man må også skaffe seg helse forsikring, og man får tilbud om en som varer i 3-4 mnd gjennom et fransk firma. Etter dette får man valg om å skaffe Disney sin som trekkes av lønna hver uke. Men man kan selvfølgelig skaffe en norsk forsikring som dekker hele året. Og til slutt kommer selvfølgelig flybilletten, og hvis du lar Disney bestille denne kan du velge å la de trekke en sum ut av lønningen hver uke, eller betale hele med en gang man kommer ned. Hvis man fullfører hele året får man prisen for flybilletten tilbake.


Jobben:

-Hvor lenge er man der?
Man kan velge en kontrakt på enten 6, 9 eller 12 måneder. De fleste velger 12, og jeg opplevde at de som hadde mindre ofte angret på at de ikke valgte å få lengre kontrakt.

– Har de som jobber innen Food lengre arbeidsdager?
Nå jobbet jo ikke jeg i Food, men tror egentlig ikke det. Når du er servitør tror jeg man jobber fra kl 8-16 eller 16-23, noe i den duren i alle fall. Før du er servitør jobber du alt fra 6 timer til 12 timer. Det blir nok en del 10 timers dager. Men det er det også i butikken og riden.

– Hvordan er lønnen?
Lønnen er relativt dårlig, nærmere minstelønn i staten Florida vil jeg tro, ca $7 i timen, men nå er det kanskje blitt nærmere $8. Dette var da i butikken, hvor det er dårligst lønn, det samme som i Food før man blir servitør. I riden tjener man en dollar ekstra pga et sikkerhetskurs, og når man blir servitør i Food tjener man ganske så godt.

– Er det mulig å leve på lønnen?
Lønnen min var ganske dårlig hele året, og sløste bort alle sparepengene mine de første ukene. Så jeg var ganske fattig gjennom hele året, hadde nok ikke klart meg uten penger hjemmeifra. Så man må absolutt spare opp en del penger før avreise, for lønna går stort sett til mat, drikke og litt ukentlig underholdning.

^^ Men så hadde vi i butikken det ganske morsomt på jobb også!

Livet i leilighetene:

Hvor bor man?
Alle bor på et av de fire leilighetskompleksene: Vista Way, Chatham Square, Patterson Court og The Commons.

– Koster det penger å bo der?
Ja, det gjør det. Det kommer an på hvilket kompleks man bor på, og om man bor i 2, 4, 6, eller 8-manns leilighet. Jo, større jo billigere. Jeg betalte ca $100 i uka i en 6-manns leilighet på Commons, og da er dette også for strøm, telefon, internett osv.

– Blir man plassert i leilighet med bare nordmenn eller folk fra andre land?
Man skal i teorien ikke komme i leilighet med noen fra sitt eget land. Jeg kom først med fem jenter fra Kina, England, Frankrike og Sør-Afrika. Og i løpet av året bodde jeg også med noen fra Canda, Tyskland, og Norge.

– Går det an å bytte leilighet i løpet av året?
Det er mulig å bytte leilighet (koster $50), men det kan ta lang tid å søke. Jeg byttet leilighet først etter 10 mnd, for bestevenninna mi fikk en ledig seng på rommet sitt i sin 6-manns leilighet, så da søkte jeg kun om å få flytte inn til henne, og det tok ikke mer enn to dager. Det å gå to og to sammen om å få en to-manns leilighet tar ganske mye lengre tid, men er ikke umulig og absolutt verdt det!

– Er det innetider og promilletester?
Nei, det er ikke innetider, i den forstand at du må være inne i leiligheten/komplekset til et viss tidspunkt. Men, det er ikke lov for andre å være inne på komplekset etter kl 1.00. Det vil si både de som bor på de andre Disney kompleksene, og familie/venner. Alle må ut kl 1.00, ellers får man sparken eller blir politianmeldt. Og promilletester er det ikke.

– Kan man ha overnattingsbesøk?
Man kan ha overnattingsbesøk, men da skal den personen være fra samme komplekset, i følge reglene. Men hvis man er kun to stykker som sover sammen, så er det jo ingen grunn for Security å sjekke opp den leiligheten pga bråk eller noe annet. Så hvis man har roommates som ikke sladrer går det nok bra. Hadde i alle fall aldri noe problem med det selv.

^^ Det vakre klubbhuset på Commons, med bassenget.

Underage:
– Hvordan funker 21-års grensen i praksis?
I utgangspunktet er det  ikke noe å bekymre seg for! Men, det betyr ikke at man ikke skal passe på, for man kan selvfølgelig bli tatt. Jeg var en av de som ikke rørte alkohol når jeg kom ned dit (hadde akkurat fylt 20), og det tok meg 3 måneder å innse at det virkelig ikke er noe big deal! Man kommer absolutt unna med å drikke alkohol, det er bare noen triks man må lære seg for å passe på å aldri bli tatt. Jeg fikk i alle fall en helt automatisk reaksjon når vi var inne i en leilighet på Commons (eller de andre kompleksene), at når det ringte på døra var alkoholen i hånda fortere på gulvet/bordet enn jeg selv kunne ane. Det er bare når Security ser deg med alkohol fysisk i hånda at du kan bli tatt for å drikke underage.

– Har man mulighet for å komme inn på utesteder/nattklubber når man er under 21 år?
Det er mange utesteder som har 18-årsgrense, men da får man et bånd rundt håndleddet eller et stempel som viser at du er underage. Men hvis man er kreativ nok er det vel ikke så vanskelig å snike til seg litt av de andre sin drikke. Det er også mange utesteder som har 21 årsgrense, men jeg var faktisk aldri på noen av de.  Men kjenner mange som var underage som var på disse hver uke, og da må man mest sannsynlig skaffe seg et fake ID, eller smiske med vaktene. Så hvis man prøver, og er desperat nok kommer man seg sikkert inn på slike utesteder også.

– Ble noen tatt for å drikke underage mens du var der?
Tror faktisk jeg kun husker ett tilfelle, vet ikke hvorfor akkurat denne personen ble tatt etter en kveld på byen, med personen fikk sparken etter å ha innrømmet å tatt en drink. Så hva enn man gjør, stå på sitt og aldri si at man har drukket!

Fritid:

– Dro du noen gang på turer med folk fra andre land?
Hvem man drar på ferieturer med er jo helt opp til seg selv. Men de fleste blir gode venner med folk fra andre land, og da skal man ikke se bort i fra at det blir noen turer med dem. Disney Housing arrangerer også noen dagsturer innimellom, og da er det jo selvfølgelig en stor blanding, med både kjente og ukjente.

– Hvor mye fritid fikk dere til å reise osv?
Det er ikke så mye fritid til å reise, det er jo en vanlig 5-dagers jobbeuke man har (noen ganger 6). Men det er mulig å kombinere to helger, slik at man har fire dager fri, men jobber i ca ti dager i strekk før og etter det. Og så er det ganske mange som tar seg muligheten til å ringe inn syk, og hvis du gjør dette med omhu, og teller dagene så går det helt fint. Og da kan man jo fort få reist en del, så lenge man har råd til det! Etter ni måneder får man også en ukes ferie som man kan enten bruke eller få ut i penger på den siste lønningen.

– Kan man reise rundt i USA etter man er ferdig i jobben?
Det man kan absolutt! Visumet er på ca 13 måneder, og jobben varer i 12 mnd. Så i fra siste jobbe dag og fram til visumet går ut kan man oppholde seg hvor enn man vil i landet, og de som har råd til det kan bruke disse ukene til å reise rundt.

– Var det langt fra leilighetene til stranda?
Fra Lake Buena Vista hvor leilighetene er, er det ca 1 1/2 time til Cocoa Beach på østkysten, og til Clearwater Beach på vestkysten tar det ca 2 timer. Det er flere strender på vestkysten som er nærmere, men jeg elsket Clearwater, og likte ikke Cocoa Beach så særlig, så ville satset på å reise dit.

Generelt:

– Hvilken aldersgruppe er representert?
Av de norske da jeg var der var vi mellom 18-35 år, mens de fleste er mellom 20-30. Alder har i grunn ingen mening når man er der nede.

– Reiser mange hjem i løpet av året?
Det er nok en del som reiser hjem ja, av forskjellige grunner (skole, sykdom, hjemlengsel, familie, osv). Men så er det også en del som får sparken av endten Disney eller Housing etter å ha gjort noe de ikke skulle ha gjort.

– Hvor mange nordmenn reiser dit hvert år?
Det er mellom 100 – 150 nordmenn der til enhver tid i løpet av året, og det ankommer/drar folk hele tiden.

– Hvordan kommer man seg til Orlando?
Man får muligheten i å velge mellom å bestille billetter selv, eller la Disney gjøre det, og da reiser man på en måte sammen. Jeg reiste kun med syv andre, så vi fant hverandre i løpet av turen over Atlantern.

– Får man gratis inngang til fornøyelsesparkene?
Man får gratis inngang til de fire Disney parkene Magic Kingdom, Epcot, Hollywood Studios og Animal Kingdom. I løpet av store deler av året mitt fikk vi også gratis inngang til vannparkene Blizzard Beach og Typhoon Lagoon, men vanligvis er dette kun et par mnd i året. Til de andre parkene i Orlando må man betale inngangsbilletter, men da lønner det seg å kjøpe et årskort. Jeg hadde årskort til både Universal Studios, Islands of Adventure og Sea World.

 

Hvis det er noen som lurer på noe mer så er det bare å legge igjen spørsmål her på bloggen, eller sende meg en mail på nina-martine@hotmail.com. Svarer med glede om alt som gjelder Disney! 😀

 

Og selvfølgelig, for dere som har bestemt dere for å søke på jobben i Disney, så kan man gå inn på International Services for å søke på jobben 🙂

7 thoughts on “Svar på deres Disney spørsmål

    • Nei, det er nok sant det, man kan ikke ha tatovering på armene eller bena hvis man vil jobbe i restauranten. Men du kan jo jobbe i både merch og attraksjonen, og selv ville jeg aldri byttet bort å jobbe i merch mot restauranten! Så vil absolutt anbefale deg å søke på jobben, for opplevelsen vil jo bli den samme uansett hvor du jobber!

      • Tjener ganske dårlig ja, så det er greit å ha sparepenger på forhånd og kanskje bli litt sponset hjemmefra. Lønnen rekker nok stort sett bare til husleie og mat. Men det er absolutt verdt det, selv med pengeproblemene :p

  1. Jeg har en liten tatovering på innsiden av ringfingeren,den er vanskelig å legge merke til. Tror du jeg kan komme unna med den?

    • Hmm, det kan godt hende du kommer deg unna med den! I butikken og riden er de ikke like strenge på tatoveringer og hvor de er hen. Men i restauranten blir man som regel ugyldig for jobben hvis man har tatoveringer nedenfor knærne og nedover armene. Men på innsiden av fingeren kan du jo kanskje tilogmed greie å dekke med en ring…

Legg igjen en kommentar

