Den siste tiden i Florida; del 2

Torsdag i forrige uke var våres siste dag i Disney, og vi gikk først inn i Epcot hvor vi gikk kjapt gjennom Canada og innom Storbritannia hvor vi tok oss en øl på puben. Så bar det videre til Hollywood Studios som vi tok båten til. Var ikke så super mye vi rakk i den parken, men vi gikk først til stuntshowet, så Backlot touren før det ble en sen lunsj på 50s Prime Time Cafè. Etter det gikk jeg og Pappa for å kjøre Rock n Rollercoaster, en av favoritt ridene våres, men dessverre var den stengt 😦 Så da gikk vi på den andre favoritt riden våres, og kanskje den beste ever, Tower of Terror! Rakk bare å kjøre den en gang, men tror de hadde forandret sekvensen i opp- og ned-turene for den varte mye lengre og var vektløs lengre enn jeg kan huske å ha vært! Til slutt måtte vi stille oss i kø for å komme inn på kveldsshowet i parken, Fantasmic, som er noe av det beste i hele Disney, spesielt hvis du faktisk liker Disney filmene. Vi satt på plassene våres en time før selve showet begynte, siden det fylte seg utrolig fort opp. Men showet var i alle fall helt fantastisk, med vann, fyrverkeri, lasere, og flere Disney karakterer enn man kan telle!

Image73
Image6
Image4
Image77
Image81
Image83
Image86
Image88
Image91
Image93
Image95
Image97
Image99

Etter det var parken stengt og vi tok båten tilbake til Epcot, hvor vi måtte gå kjapt gjennom Frankrike før jeg gikk til Japan hvor jeg skulle få lagd et anheng av en perle jeg hadde. Så var det tid for en liten tur innom Marokko hvor jeg også fikk meg en ny henna tattovering før fyrverkeriet begynte.

Image101 Image103
Image107
Image105

På fredag hadde vi en liten sightseeing dag. Vi satt oss i bilen og kjørte litt rundt til steder vi var nysjerrig på, før vi dro til Celebration igjen for å rusle litt rundt og spise lunsj. Etter det dro vi hjem en kjapp tur før vi dro på Florida Mall for en liten shopping runde. Når senteret stengte dro vi tilbake til favoritt restauranten våres hvor vi spiste kjempegod mat som vanlig, kanskje verdens beste filet mignon!

Image2

Lørdagen fikk jeg endelig gjort noe jeg har hatt lyst til i mange år, men har enten aldri hatt tid eller råd, men denne turen var jeg helt bestemt på at vi endelig skulle dra til Discovery Cove. Det er en liten vannpark hvor bare et viss antall slipper inn om dagen, og der inne kan man svømme i en super lang lazy river, bade i en helt sinnsykt varm oase, med aper og otere ved siden av seg, svømme i et rev fullt av tropiske fisker og rokker i alle størrelser, og hovedattraksjonen: svømme med delfiner! Vi gjorde alt dette, men det var bare jeg som svømte med delfiner siden det kostet en del ekstra. Når vi først kom inn i parken føltes det plutselig som vi ble transport til et helt annet sted, vekk fra alt annet kjas og mas i og rundt Orlando, og til våres egen tropiske øy. Vi gikk først til frokost buffetten før jeg måtte møte opp for å svømme med delfiner.

Der ble vi delt inn i forskjellige grupper og merkelig nok kom jeg sammen med en svensk familie + et par andre jenter. Vi sto ute i vannet sammen med to trenere og delfinen våres Haley, og der fikk vi klappe og mate henne, se en del triks og høre på noen rare lyder, og det ble også to kyss på munnen til delfinen fra meg :p Fikk samtidig lære masse om delfiner før vi en og en svømte ut på dypet og ble svømt tilbake til land hengende på finnen til delfinen! Har alltid drømt om å svømme med delfiner, så det var virkelig en livslang drøm komme i oppfyllelse!

Image2
Image111
Image8
Image115

Etter det gikk vi til saltvannsbassenget hvor vi fikk på oss dykkemaske og snorkel og la ut på svøm sammen med tusenvis av fisker og rokker! Lå uti der i en time eller to og kunne godt vært der resten av dagen! Var utrolig kult å bare svømme rundt der og ta på alle rokkene. På et punkt fant jeg meg et sted hvor de fleste rokkene svømte rundt og rundt og jeg var faktisk en liten stund helt alene, så nedi vannet befant jeg meg alene sammen med kanskje 20 rokker i alt fra 40 cm til 2 meter store!

Image109
Image15
Image18

Etter å ha svømt rundt der alt for lenge var det tid for lunsj, før vi ruslet over til de andre to bassengene, den sykt varme oasen som var sikkert like varmt som en jaccucci, før jeg og Pappa la ut på svøm i lazy river-en. Den var jo evig lang, og den var stort sett dyp hele veien (fisk som jeg er så må jeg dykke ned til bunn hele tiden), så mot slutten var vi ganske så utslitte! :p

Image10
Image4

Så var det dessverre tid for å komme oss ut av vannet, før vi hentet ut bildene våres og gikk en tur innom giftshoppen hvor det selvfølgelig ble med noen ting hjem. Jeg tror vi alle tre var enige om at dette var nok den beste dagen på hele ferien, og at vi har fått en ny favorittplass i Orlando!

Image113

Søndagen våres ble brukt til feriens siste utflukt, roadtrip til Sarasota og vestkysten av Florida! Tok ca 2 timer før vi kom oss til Siesta Beach som skal være kåret til en av landets beste og vakreste strender. Sandstranden består av krystal quartz og den var helt nydelig å gå på! Jeg og Pappa måtte selvfølgelig skifte til badetøyet og hoppet ut i vannet i Mexicogulfen! 13 Januar og det var varmere enn hva vi er vant med på sommeren i Norge, så det var jo helt herlig! Kanskje litt for mye bølger til å kunne slappe av ute i vannet, men svære bølger er jo mye gøyere! Etter at vi var ferdig på stranden kjørte vi inn til en av marinaene på fastlandet hvor vi spiste lunsj/middag på en strandcafè, hvor det tydeligvis var lov med hunder, for det var så og si bare vi som ikke hadde med oss en hund, så der var det jo mildt sagt mange firbente å hilse på :p

Image118
Image12
Image120
Image122

På mandag hadde vi noen ærend å gjøre på den siste dagen våres, og jeg og Pappa brukte hva som føltes ut som en evighet på å finne en Walgreens som hadde en fotofremkallingsmaskin som funket, for å fremkalle undervannsbildene våres fra Discovery Cove. Det endte med at vi måtte dra hjem uten å ha lykkes, men vi dro ut igjen på ettermiddagen for å ta en siste tur til Outletten, og på den Walgreens-en hadde de en maskin som funket! Fikk også handlet litt, vintersko fra Timberland og ankleboots fra Steve Madden. Senere på kvelden dro vi til favoritt restauranten våres for et siste måltid, spiste igjen deres nydelige filet mignon!

Image20

Vi sto opp tidlig på tirsdag for å rekke siste innspurt av pakkingen og frokost før vi måtte ut av leiligheten. Vi hadde en del timer før vi måtte være på flyplassen, så vi kjørte en liten sightseeing runde, med et siste stopp på Publix og Target. Vi tok oss en kjøretur tilbake til den koselige bydelen Winter Park, og denne gangen kjørte vi rundt i boligområdene, og det var virkelig fantastisk! Var jo for det meste like fint som Celebration, og vi var alle enige om her kunne vi absolutt tenkt oss å bodd! Ble ingen bilder gjennom bilvinduet, men det var alt fra koselige, små hus til gigantiske palasser, som alle var samlet rundt et stort vann, hvor også et lite privat universitet og den lille sentrumsgata Park Avenue var på den andre siden av vannet.

Image24

Vi stoppet etterhvert på Ihop (endelig!), og jeg spiste fantastiske gode, amerikanske pannekaker som alltid, før vi måtte komme oss til flyplassen. Vi flyr med Icelandair, og de bruker den lille flyplassen Sanford, som virket enda mindre enn vanlig, for våres fly var det eneste som gikk den kvelden (det var ikke fullt engang)! Og når vi besilte var det ikke så stor forskjell i prisen fra økonomi til førsteklasse, så da bestilte vi selvfølgelig sistnevnte (selvom Icelandair sin versjon av førsteklasse ikke er like fancy som på mange andre flyselskaper). Setene var i alle fall gode, men det var ikke sånn super mye mer plass, men man fikk masse å spise (spiste meg altfor mett!). Vi fikk også en liten toalettmappe full av reisenødvendigheter (sokker, øyemaske, ørepropper, mini tannbørste + mini-mini tannkrem, liten håndkrem og en liten lip-balm). Men det aller viktigste for oss var at vi fikk ha med oss 2 x 32 kg i kofferten hjem, så vi hadde seks kofferter som veide 30 kg alle sammen, pluss at vi hadde sikkert alt for mye håndbagasje! Har mildt sagt ikke bekymret oss for penger eller plass på denne ferien!

Image22
^^ Vi måtte kjøpe to nye kofferter for å få med oss alt, og på bildet er ikke en gang all håndbagasjen vi hadde :p

Nå har vi vært hjemme i to dager, og det er i grunn helt forferdelig å være tilbake i Norge og kulda. Vi har vært så utrolig heldig med været! Når jeg bodde der (og Mamma og Pappa var på besøk til jul) var det den kaldeste vinteren i Florida på flere tiår, så vi syntes at vi fortjente den rekordvarme januar vi har hatt på denne turen med bortimot 30 grader og sol hver dag! Er også super fornøyd med at vi har fått gjort et par ting vi aldri har gjort men alltid har hatt lyst til, selvom det ikke ble brukt like mange timer i parkene som jeg skulle ønske. Men bare jeg er i USA så er jeg lykkelig ❤

12 thoughts on “Den siste tiden i Florida; del 2

  1. Høres ut som dere har hatt en helt fantastisk og perfekt tur!! Jeg er misunnelig på alt du har opplevd!!! 😉 Særlig å svømme med delfiner. Det er en av mine store drømmer og noe jeg håper å gjøre en dag!! Har en liten delfin tattovering, for jeg synes delfiner er så skjønne!!!

  2. Oh my oh my, så mange utrolige fine bilder, og du har badet med delfiner, MISUNNELIG HELT UT I FINGERSPISSEN!! lucky you! men en dag blir det min dag:) vet du, Hollywood tower, jeg får flash back og vondt i magen bare av tanken, bare av å se bilde – det ble første og siste gang for min del. Neste gang skal jeg stå å se på, med føttene trygt plantet på jorden. GOSH!

  3. WOW, skal si at du har hatt en fantastisk reise!!
    Svømme med delfiner er noe jeg drømmer om også. Så heldig du er..!
    Haha, er det ikke alltid sånn at når man er på ferie kommer man hjem med alt for mye?

Legg igjen en kommentar

