Mine 10 favoritt berg-og dalbaner!

Da var det på tide med en liten liste igjen, og det ble til noe jeg ikke har skrevet om i det hele tatt. Ikke filmer, ikke mote, men noe av det beste jeg vet her i verden – nemlig berg-og dalbaner! Jeg er en skikkelig adrenalinjunkie, og elsker elsker elsker berg-og dalbanerog alt annet som utgir G-krefter. Jeg kjører absolutt alt av attraksjoner og rider, lar ingen sjanser gå forbi meg. Det er ikke vanskelig å tenke seg hva jeg holdt på med store deler av fritiden min det året jeg bodde i Orlando, Florida, verdens fornøyelsespark hovedstad!Så nå har jeg lagd en liste med mine Topp 10 berg-og dalbaner, og det er vel ikke så rart at 9 av dem er i staten Florida :p

10. Big Thunder Mountain Railroad

Big Thunder Mountain Railroadbefinner seg i Magic Kingdom, Disney World i Orlando, Florida. Det er den mest barnevennlige berg-og dalbanen på listen, så derfor endte den på tiende plass, men den vil for alltid være i mitt hjerte, så derfor måtte den være med. Den finnes i alle Disney resortene i verden, bortsett fra Hong Kong, så det eksisterer altså fire versjoner av berg-og dalbanen! Men her prater jeg om den i Florida, som åpnet allerede i 1980.Det skal fremstå som et løpsk minetog, og det går ganske fort i svingene, og det er artig for både liten og stor. Her ser  dere bilder fra da jeg og Pappa kjørte den i desember ’09, for første gang opplevde vi at en ride i Disney stoppet. Vi satt og ventet en stund, men etterhvert måtte alle hoppe av toget. Da måtte vi gå under berg-og dalbanen, og backstage på riden for å komme ut igjen. Var ikke like spesielt for meg som jobbet i Disney, er ikke akkurat lekkert backstage, som man skulle tro. Løper sikkert rotter og alt annet ekkelt rundt der. Men, er selvfølgelig artig å komme backstage på en ride, selvom kanskje litt av magien blir borte.Lengde: 3:25 minutter
Max fart: 48.3 km/t
Loops: Ingen
G-krefter:  2.5
Hvor: Magic Kingdom Park, Disney Word, i Orlando, Florida

9. The Mummy

Jeg finner ikke noe bedre bilde av denne berg-og dalbanen, fordi den er inne i mørket! The Mummy er i Universal Studios Orlando, men det er også en versjon i Universal Studios Hollywood. Den er basert på filmen The Mummy, og riden er helt ufattelig skummel! Haha, det er ikke mye som skremmer meg, men første gang jeg tok denne da jeg var 16 skrek jeg! Det er fullt av flammer og røyk, og mumier som løper etter deg. Den er skikkelig bra laget, og er en av de bedre ridene i Universal!Lengde: 2:49 minutter
Max fart: 72 km/t
Loops: Ingen
G-krefter:  3.5
Hvor: Universal Studios Orlando i Florida

8. Kraken

The Kraken! Da den åpnet i 2000 i Sea World var det den lengste berg-og dalbanen i Florida, og den høyeste i Orlando. Den har hele syv looper, og du sitter og dingler med bena. Da familien var på ferie der i 2005, tvingte jeg og Pappa venninna mi til å ta den, og etter det kjørte hun den flere ganger! Det er en slik berg-og dalbane du kjører til du spyr! Og i varmen, og med lite væske, har jeg merket alt for mange ganger at jeg blir svimmel av de syv loopene!

Lengde: 2:02 minutter
Max fart: 105 km/t
Loops: 7
G-krefter:  4.2
Hvor: SeaWorld i Orlando, Florida

7. Rip Ride Rockit

OMG, så lenge det tok før denne åpnet! Jeg hadde lest om Rip Ride Rockit før jeg flyttet til USA i mars 2009, og da skulle den egentlig åpne på den tiden. Vi dro sikkert til parken hver uke, eller annenhver uke for å se om den hadde åpnet, og det gikk helt til august før den endelig åpnet! Men det var også verdt ventingen, for den er virkelig noe for seg selv.

Her er det ikke droppet som er 90 grader, men du blir trekt opp til toppen helt vertikalt! Skjønte egentlig ingenting da jeg sto i kø, og det var snart våres tur, «skal vi bli trekt RETT OPP?!» lurte vi på. Og ikke nok men det, mens du venter i køen blir du introdusert for 30 sanger som du skal velge mellom når du setter deg ned, og den sangen du velger spilles i hodestøttet ditt hele turen! Jeg har blant annet valgt: Sabotage med Beastie Boys, Stronger med Kanye West og Pump It med Black Eyed Peas. Gjør turen absolutt unikt, alt er bedre med musikk! 🙂

Lengde: 1:45 minutter
Max fart: 105 km/t
Loops: Ingen
G-krefter: 4.0
Hvor: Universal Studios Orlando i Florida

6. SheiKra


Jeg så SheiKra ble bygd i 2005, og det tok 4 år med venting før jeg endelig fikk kjøre den! Den ligger i Busch Gardens i Tampa, Florida, og er bare èn av fem berg-og dalbaner i parken! Det er den første berg-og dalbanen i Nord-Amerika med et 90 grader dropp, og det er det jeg gledet meg utrolig mye til. Og det var verdt ventingen! Jeg og Pappa kjørte den flere ganger på rad, og det gjorde jeg og venninna mi da vi var der til Halloween senere på året. Et dropp som dette MÅ bare prøves!Lengde: 2:20 minutter
Max fart: 110 km/t
Loops: 1
G-krefter:  5.0
Hvor: Busch Gardens i Tampa, Florida

5. Expedition Everest

Expedition Everest ligger i Animal Kingdom, Disney World og er en ganske så unik berg-og dalbane. Den begynner ganske rolig, drar deg opp til toppen og slipper deg utfor, da ender man opp på det bildet overfor, og herfra detter den bakover, baklengs! Det er absolutt det beste på hele riden, det rister hele veien, før man igjen kjører rett fram og ned et stort dropp. Inne i fjellet befinner også den Avskyelige Snømannen seg (The Yeti), som er på jakt etter passasjerene. Det er en av de raskeste ridene i Disney World, og absolutt en av de beste!Lengde: 3 minutter
Max fart: 80.0 km/t
Loops: Ingen
G-krefter:  3.0
Hvor: Animal Kingdom, Disney World i Orlando, Florida
4. Rock ‘n’ Rollercoaster



«Are you ready to rock and roll?!» Rock ‘n’ Rollercoaster er som en rockekonsert fra begynnelse til slutt, helt fra du stiller deg i køen blir det spilt musikk i høytalene. Og det er ikke hvilket som helst musikk, med mitt favoritt band Aerosmith! Det er nok ingen berg-og dalbane jeg har kjørt like mange ganger som denne, har til og med hendt jeg og venner har tatt den om og om igjen i timesvis. Temaet er at du skal rekke en konsert med Aerosmith og blir satt i en limo (berg-og dalbanen), og gjennom alle loopene og korkeskruene blir det spilt musikk med bandet. Har kjørt den såpass mange ganger at jeg har fått med meg hvilke sanger som spilles, noen ganger er det kun èn sang, andre ganger er det satt sammen to eller tre sanger.Lengde: 1:22 minutter
Max fart: 96.6 km/t
Loops: 3
G-krefter:  4.5
Hvor: Hollywood Studios, Disney World i Orlando, Florida

3. Dueling Dragons

Dueling Dragons ligger i søsterparken til Universal Studios; Islands of Adventure. Det er en park som er fylt med fart og spenning, og disse to berg-og dalbanene er høydepunktet (og er nå blitt en del av det nye Harry Potter land). Her får man to berg-og dalbaner til prisen av èn, man kan ikke bare kjøre den ene og ikke den andre! Man må ta både den rød (fire) og den blå (ice)! Tror jeg fant ut etter ganske mange runder at den rød er hakket bedre, men begge får det til å krible i magen og tårene til å fly horisontalt på kinnene!

Lengde: 2:25 minutter
Max fart: 88.5 km/t (blå), 96.6 km/t (rød)
Loops: 5
G-krefter:  4.5
Hvor: Islands of Adventure i Orlando, Florida

2. Manta

Manta ligger i SeaWorld i Orlando, og bortsett fra alle de koselige møtene med dyrene der, er dette absolutt høydepunktet for meg i parken! Den åpnet i mai i 2009, og jeg og Pappa var med på en av testrundene før den offisielle åpningen! Og den er noe jeg aldri har prøvd før, du ligger på magen! Er helt latterlig fantastisk å kjøre inn i en loop mens du ligger på magen, jeg kunne brukt resten av livet mitt på å kjøre denne berg-og dalbanen, den er helt utrolig artig, og den beste i Florida!Lengde: 2:35 minutter
Max fart: 90.0 km/t
Loops: 4
G-krefter:  3.7
Hvor: SeaWorld i Orlando, Florida

1. Kingda Ka

Og da var vi på #1, og det er faktisk den eneste som ikke befinner seg i Florida. Kingda Ka ligger i Six Flags i New Jersey, og her opplevde jeg de beste 59 sekundene i mitt liv! Det tror jeg alle som har vært så heldig og kjørt den kan si seg enige i! Og det er ikke uten grunn: det er den høyeste og raskeste berg-og dalbanen i hele verden!! Den når 206 km/t på 3.5 sekunder, før den kjører 139 meter rett opp!  Og 139 meter rett ned igjen! Mer fantastisk kan det virkelig ikke bli!

Jeg har tatt denne èn gang, i 2006 og har drømt om å ta den igjen. Da var jeg på språkreise og vi var vel 15 stykker som løp til denne med en gang vi kom til parken. Vi sto i kø i 4 timer før vi kom opp til plattformen, og vi var de neste, og selvfølgelig ble den ødelagt, men vi ventet så lenge vi kunne, og det endte med at vi sto i kø i over 5 timer før vi endelig kunne bli ført opp til himmelen. Men det var så absolutt verdt det, og jeg skulle ønske alle som liker berg-og dalbaner kunne få muligheten til å kjøre dette vidunderlige maskineriet, den er helt MAGISK!

Lengde: 59 sekunder
Max fart: 206 km/t
Loops: Ingen
G-krefter:  5.1
Hvor: Six Flags i Jackson, New Jersey

Liker du berg-og dalbaner?
Har du noen favoritter? Hvilke?

2 tanker om “Mine 10 favoritt berg-og dalbaner!

  1. Jeg har kjørt alle, med unntak av Kingda Ka 🙂 Håper jeg får mulighet til det en gang, og at det ikke er like lang kø da. Revenge of the Mummy har de forresten i Universal Studios Singapore også. Jeg var der i januar, og jeg merket ingen forskjell i forhold til den i Orlando. Det kommer en i Dubai også, i følge Wikipedia 🙂
    Jeg synes også at fire er hakket bedre enn ice. I Singapore har de to berg- og dalbaner som er litt av samme opplegget som Dueling Dragons, men den ene mangler looper, så der var det ikke like vanskelig å bestemme seg for hvilken som var best.
    Jeg tror også jeg kunne brukt resten av livet mitt på å kjøre Manta. Den stoppet da jeg kjørte den sist, så jeg måtte henge i setet over en platform i kanskje en halvtime før den startet igjen. Var ikke så behagelig, men det var komisk å høre hvor sinte mange av passasjerene ble 🙂

    • Herlig å høre andre er like berg-og dalbane entusiast som meg! Kingda Ka er absolutt en man burde få med seg i alle fall! Og så lenge du ikke er der i høysesongen i juli som jeg var slipper man sikkert unna med en mindre kø :p Forundrer meg heller ikke at The Mummy er lik der, for det mener jeg også den var i Universal Studios Hollywood.

      Hehe, nei kan tenke meg det var enklere å velge en favoritt da 😛 Oi, det hørtes i grunn litt forferdelig vondt ut! Er i alle fall glad jeg har sluppet det, og har i grunn sjeldent opplevd at noe stopper. Gleder meg i alle fall til å reise tilbake til Orlando og kjøre Manta igjen!! 😀

Legg igjen en kommentar