Oppsummering av London turen :D

Kanskje det er på tide at jeg setter meg ned og skriver en oppsummering av London turen til meg og Sina? 🙂

Image2
^^ Utsikt over byen fra flyet.

Søndag 28 april sto vi opp kl 4 for å komme oss til Gardermoen, og landet på Heathrow kl 9 klare for en hel dag med sightseeing. Vi tok en kjapp tur innom hotellet våres, som lå to minutter fra gigasvære Paddington Station. Da la vi ut på en gåtur til Marble Arch ved Hyde Park hvor vi hoppet på den ene sightseeing bussen. Vi gikk av igjen på Piccadilly Circus hvor vi tok en liten tur innom Planet Hollywood for burger og en drink. Så hoppet vi på bussen igjen og kjørte nesten hele runden rundt før vi hoppet av for å varme oss på Starbucks. Derfra tok vi en taxi til London Dungeon, hvor vi var forberedt på å bli vettskremt, men det var virkelig ikke så skummelt. Trodde det skulle være mer som et spøkelseshus hvor det dukker opp skapninger som skremmer livet av deg rundt hvert hjørne. Man legger ut på vandring i London’s grufulle historie, gjennom forskjellige scener og rom. De beste «rommene» var Sweeney Todd og Jack the Ripper, ellers var resten ganske OK. Syns ikke London Dungeon var så fantastisk som man skulle ha det til på forhånd, og det tok veldig langt tid fra vi gikk inn til vi kom ut igjen. I alle fall så føltes det sånn ut!

Image4
^^ Piccadilly Circus.

Image10
^^ Big Ben og Houses of Parliament, tror dette er et av de fineste byggene jeg noensinne har sett!

Image8
^^ Sina og Nina fryser på busstur :p

Image16
^^ Tower Bridge.

Etter det gikk vi til naboattraksjonen, som var London Eye. Vi kom oss ganske fort på den, men det tok ikke lang tid før vi begge begynte å føle oss små svimle, haha. Man så ikke så mye som jeg hadde trodd på forhånd, hadde sett for meg at det var mye høyere og bedre utsikt fra toppen. Men da kan i alle fall London Eye også krysses av listen!

Image18

Image24^^ På vei til toppen!

Image28
^^ Buckingham Palace i det fjerne.

Image22

Deretter kom vi oss bort til IMAX kinoen hvor vi hadde vært alt for optimistiske, for tenkte det holdt å kjøpe billettene et par timer i forveien, men der tok vi ganske feil. Men fikk kjøpt oss billetter til tirsdag 😉 Så dro vi til Covent Garden for å se om det var noen musikaler som hadde billetter igjen, men endten var vi for sent eller så var alt utsolgt. Så da vandret vi der med alle butikker stengt og ikke noe å finne på. Før en kar ga oss reklame for det som skulle være byens beste stand-up show. Så etter at vi hadde funnet oss et sted å spise (på en pub med ganske kjedelig hjemmelaget mat), dro vi til dette stand-up showet som var på et ganske fint hotell. Men showet var ganske middelmådig, og lite morsomt. Bortsett fra han som introduserte de som egentlig hadde showet, han var den eneste som sa noe morsomt :p Vi fikk i alle fall i oss noen drinker, før vi kom oss tilbake til hotellet, og endelig kunne legge oss (i den utrolig vonde senga) etter en ganske lang dag.

På mandag begynte vi dagen med en tur til Madame Tussauds. Det hadde selvfølgelig hundrevis av andre også gjort. Endelig inne så var det jo bare enda flere mennesker! Det var så stappfullt der inne at det var praktisk talt umulig å bevege seg. Men vi kom oss gjennom de forskjellige rommene, og til slutt gjennom et spøkelseshus som var slik vi hadde trodd London Dungeon ville vært, hvor vi hylte oss gjennom. Haha, morsomt! Så den siste attraksjonen inne på Madame Tussauds som er en 4D film med noen av Marvel superheltene. En liten film som var ganske så kul, men ikke de beste 4D effektene jeg har opplevd. Endelig ute av den sildtønna tok vi turen til Notting Hill, hvor vi vandret gatene og gjorde litt vindusshopping, før vi kjøpte hver vår cupcake på Hummingbird Bakery. Notting Hill var utrolig koselig, med så mange fine bygninger. Absolutt et sted å besøke hvis man vil oppleve noe i litt roligere tempo.

Image40 Image42

Image36

Image32

Image50
^^ Portobello Road i Notting Hill.

Image44
^^ Fantastiske bygninger var det å se overalt!

 Image48

Image52
^^ Namnam :p

Derfra kom vi oss til Harrods som jeg ikke er så særlig begeistret for. Fikk ikke noe særlig bedre inntrykk nå, og tror ikke Sina fikk det heller. Jeg kjøpte noen esker med te, men ellers er den bygningen det mest klaustrofobiske jeg noensinne har opplevd. Vi fant et lommekart på vei ut, kanskje det hadde hjulpet litt. Men man må ha ganske stor lommebok for å kunne ha råd til det meste som er der inne.

Image54

Etter Harrods tok vi turen til Covent Garden hvor vi vandret litt i butikkene på Piazzaen, som jeg aldri hadde vært på før. Mange små butikker samlet på en liten plass. Vi fant oss et bord på den ene puben som var der, hvor jeg spiste en skikkelig god Steak & Ale Pie. Så måtte vi komme oss til der vi skulle se Wicked, som var et stykke unna. Wicked var kjempebra og morsom, og vi hadde fått tak i ganske bra seter. Men annet enn at det var en bra laget musikal, så likte jeg ikke historien så veldig godt. Jeg likte ikke tanken på at den onde heksa var bestevenn med Glinda hele tiden mens Dorothy var i Oz. I Wicked så virket ikke den onde heksa så ond og grusom som i The Wizard of Oz, og selvom Glinda var utrolig morsom, så virket hun ikke som den yndige og gode Glinda som i filmen. Det var bare litt merkelig. Men hvis man ser bort i fra det, var det en bra musikal, med mange catchy sanger. Og noen jeg faktisk hadde hørt fra før av! Men det verste av alt var at det var så grusomt kaldt der inne! Vi gjemte oss så godt vi kunne under jakkene våres, og trodde nesten vi skulle krepere av kulde :p

Image58^^ Piazzaen i Covent Garden, med mange små butikker.

Image56
^^ Kjempegod middag i Covent Garden!

Image60
^^ Klar for Wicked 🙂

Image62

På tirsdag tok vi oss tid til en full english breakfast på en restaurant ikke langt fra hotellet våres. Så tok vi tuben til Oxford Street og la ut på vandring. Den første butikken vi gikk inn i var Primark og jeg tror neppe jeg overdriver hvis jeg sier vi var der i nærmere tre timer. Det føltes i hvertfall ut som en evighet, og var innom prøverommet sikkert fem ganger. Så utrolig gigantisk det var der inne! Og så billig! Etter Primark var vi begge ganske utslitte allerede, og det la kanskje en liten demper på det som skulle bli den store shoppe dagen våres. Jeg tok også turen innom to forskjellige skobutikker hvor jeg fant to par sko, og det jeg drasset på ble bare tyngre og tyngre. Etterhvert satt vi oss ned på en kafè (spiste en supergod falafelwrap, savner stadig den gode maten vi fikk i Dubai!). Vi kom oss en liten tur innom Forever 21 og Urban Outfitters, men det ble med Primark med klesshoppingen våres. Neste London tur tror jeg at jeg satser på å fordele shoppingen, pluss en trillekoffert. Så utallige mennesker som hadde trillekofferter til å putte fangsten i, ganske så smart 😉

Image64
^^ Oxford Street 🙂

Image30

Etter at vi var helt utslått av Oxford Street dro vi tilbake til hotellet for å legge fra oss tingene våres, før vi løp ut igjen og kom oss til Hard Rock Cafe for å skaffe oss en t-skjorte til samlingen vår. Så ble det bare en kjapp matbit på Starbucks før vi måtte komme oss til IMAX kinoen for Iron Man 3! Tror kanskje jeg må se den en gang til før jeg skriver en anmeldelse om den, jeg følte at jeg ikke helt greide å komme opp med noen mening om den. Kanskje jeg var for sliten, ikke vet jeg :p Men ganske kult å ha opplevd en film i IMAX 3D, selvom 3D effektene var ganske så fraværende. Men IMAX var utrolig kult!

Image12

Etter filmen måtte vi komme oss til hotellet for å pakke kofferten, og la oss 2 timer før vi skulle stå opp for å dra til flyplassen! Vel fremme på Heathrow var det ikke tid til særlig mye annet enn å spise en supergod frokost på restauranten til Gordon Ramsay! Spiste Eggs Benedict for første gang, og tror neppe jeg kommer til å få noen flere i fremtiden som kan måle seg med den som lever opp til Ramsay’s standarder!

Image66

Image68
^^ Lite, men godt. Eggs Benedict med engelsk muffin, skinke, to posjerte egg, og hollandaise saus på toppen.

Vi var mildt sagt ganske så slitne når vi kom til Gardermoen, hvor vi tok oss tid til litt tax free shopping, og jeg tror jeg brukte resten av dagen på å sove, i grunn den siste uken! :p

6 thoughts on “Oppsummering av London turen :D

    • Yay 😀 London er virkelig fantastisk, og er jo så kort unna Norge som bare er en stor bonus! Det er utrolig mye å oppleve i London, så håper du får mulighet til å reise dit en gang 😀

Legg igjen en kommentar

