Titanic the Experience!

Da vi var i Orlando dro vi innom Titanic the Experience, som er et museum dedikert til skipet Titanic. Har lenge hatt lyst til å ta et besøk innom her, men det har aldri blitt noe av tidligere, så nå var jeg fast bestemt på at det skulle jeg! Dessverre kom vi dit bare en time før stenging, og for meg som gjerne kunne brukt timesvis på å lese absolutt alle ordene som stod der inne var det litt liten tid, så skal nok prøve å få tid til å dra innom neste gang jeg er der også!

Image36

Det var jo strengt forbudt å ta bilder der inne, så det ble det ikke noe av i mine oppsummeringer om ferien, men tenkte jeg kunne lage et innlegg med bilder jeg har funnet fra inne i museumet. For det var ganske kult! Det hele startet med at vi fikk utdelt «billetten» til en person hver, før vi begynte vandringen. I begynnelsen var det en del dokumenter og ting hentet opp av havet, avisoppslag og en del fakta. Så begynte rommene å komme, og det var lagt opp slik at man startet i førsteklasse lugarene og promenadedekket, og jobbet oss nedover skipet. Innom verandah cafè, 1. klasse cargo rommet, broen på skipet, maskineri rommet, og en utendørspromenade hvor man ser stjernene på himmelen skinne i havet samtidig som man hører bølger slå inn mot skipet. Men hovedattraksjonen var jo selvfølgelig the grand staircase som var helt fantastisk å se i virkeligheten! Det skal være en eksakt kopi og i samme størrelse som originalen ombord Titanic.

Image15
^^ En av førsteklasse lugarene.

Image17

Image20

Image9

Image13^^ Verandah Cafè

Image7

Image14

Image22

Image25^^ The Grand Staircase

Mot slutten av gåturen kom det igjen noen fakta om mennesker om bord, man kunne ta på «en bit av isfjellet» før man kom til et stort rom med mange navn, alle menneskene ombord Titanic. Noen av navnene var i fet skrift som var de som overlevde, og da kunne man sjekke på billetten til passasjeren sin om de overlevde. Min passasjer reiste med tredje klasse og het Jane Carr. Hun var på vei tilbake til USA hvor hun hadde bodd siden 1890 før hun skulle flytte tilbake igjen til Irland for godt. Hun overlevde ikke. Mamma sin passasjer het Winnie Coutts og reiste med sine to sønner for å møte ektemannen i USA. Hun hadde kjøpt 3. klasse billetter for å spare penger. Alle tre overlevde, men det var så vidt hennes eldste sønn fikk lov til å være med henne i livbåten. Pappa sin passasjer het Michel Marcel Navratil og var bare tre år. Han reiste sammen med storebroren og faren, som hadde stjelt de to guttene fra moren deres. Når båten sank ble de to guttene plassert i den siste livbåten som forlot skipet før det sank. Faren deres døde på skipet. Når de to guttene kom til USA var dem de eneste barna som ikke hadde noen voksne slektninger med seg, og de ble kalt De Foreldreløse av Titanic. En måned etterpå kjente moren guttene igjen i en avis og ble fraktet til USA for å gjenforenes med guttene. Michel Marcel Navratil var den siste mannlige overlevende fra Titanic som døde 92 år gammel i 2001.

Etter vi studerte listene over passasjerene alt for lenge, gikk vi inn i det siste rommet hvor det var en ordentlige bit fra skroget til Titanic, som er den nest største biten fra skipet som er hentet opp. Og den var utrolig stor så det var ikke så rart.

Image29

Image10
Image18
^^ Utendørs promenade.

Image34
^^ Lister over passasjerene ombord Titanic.

Det var utrolig gøy for en som meg som alltid har vært så fascinert av Titanic å besøke dette musumet. Det er absolutt noe jeg skulle ønske alle å få mulighet til å besøke, for det var virkelig mye spennende å se på. Det beste var uten tvil å se the grand staircase, og se for meg hvordan det var å være i det rommet i virkeligheten. For et utrolig mesterverk det skipet var!

16 thoughts on “Titanic the Experience!

  1. Wow, dette har jeg også lyst til å besøke en gang. Da vi var i Liverpool i fjor sommer fikk vi se bygget hvor menneskene kjøpte billettene til Titanic, bare det gjorde faktisk inntrykk på meg. Jeg er veldig fascinert av historien om Titanic, kan tenke meg det var veldig interessant å være på det museet.

    SV: Hehe, her i huset lager vi fastelavensboller hver fastelavensøndag 🙂
    Jeg gleder meg til å lese flere! 🙂

  2. Omg, så utrolig kult! Dit MÅ jeg! Har alltid vært så utrolig fascinert av Titanic, og den forferdelige tragedien som rammet skipet og alle menenskene.. Var sikkert spesielt å se disse stedene som «de var»!

Legg igjen en kommentar

