Mine 7 favoritt Disney filmer

Her kommer en liste over mine favoritt Disney filmer!

7. Lilo & Stitch
(2002)



Det var på videregående at en kamerat fikk meg til å se på denne filmen, og han sa jeg kom til å elske den, og det gjorde jeg! Alt fra musikken, animasjonen, og karakterene. Lilo er uten tvil en av mine favoritt karakterer noensinne, hun er så kul! Både søt og bitchy på en gang, det er imponernde det! 

  • Nominert til Oscar for beste animasjonsfilm.


6. 101 Dalmatians
(1961)

Dette er sikkert en av de Disney filmene jeg har sett flest ganger, og som en hundeelsker så har jeg jo alltid blitt preget av historien. Jeg hadde også et bilde fra filmen hengendes på veggen i årevis da jeg var mindre. Og så liker jeg live-action filmen fra 1996 skikkelig godt også!

  • Basert på novellen The Hundred and One Dalmatians (1956) av Dodie Smith.


5. Pocahontas
(1995)

Har alltid vært fascinert av historien om Pocahontas, og anbefaler å se The New World (med Colin Farrel og Christian Bale). Det jeg liker ved denne Disney filmen, er at det er en av de få (den eneste?), med en ikke-så-veldig-lykkelig slutt. Pocahontas og John Smith var jo så forelsket, men så måtte de skille sine veier. Men sånn er virkeligheten!

  • Basert på en sann historie.
  • Vant to Oscar for beste musikk og beste sang (Colors of the Wind).


4. The Hunchback of Notre Dame
(1996)

Jeg vokste jo også opp med denne filmen, og hadde en Esmeralda Barbie dukke, som jeg danset rundt med hele tiden. Denne filmen er jo også en mye mørkere Disney film enn det vi er vandt til (samme gjelder vel for Pocahontas også?), og det er hva jeg liker ved den!

  • Basert på novellen The Hunchback of Notre-Dame (1831) av Victor Hugo.
  • Nominert til Oscar for beste musikk.


3.
Lady and the Tramp
(1955)

Enda en hundefilm, så klart, hvem kan motstå to hunder som blir forelsket i hverandre? Filmen er så søt, og synes det er litt artig at vi ser alt i fra hundene/dyrnes synspunkt, og vi aldri ser mer enn leggene til alle menneskene som er med i filmen. Også har den jo skapt en av de mest gjentkjente øyeblikk i filmens historie.


2.
Cinderella
(1950)

Antageligvis Disney sin mest populære prinsesse, og den absolutt mest populære prinsessehistorien noensinne. Det er blitt lagd mange filmer basert på historien til Cinderella, og det er ikke uten grunn! Også er jo Prince Charming en av de kjekkeste Disney prinsene, hehe.

  • Basert på eventyret Cendrillon av Charles Perrault.
  • Nominert til tre Oscar for beste musikk, beste sang (Bibbidy-bobbidi-boo) og beste lyd.


1. Beauty & the Beast
(1991)


Men min absolutt favoritt Disney film er Beauty & the Beast! Belle har alltid vært min yndlingsprinsesse (kanskje det har noe med hårfargen, alle jenter ser nok opp til den prinsessa med samme hårfarge?). Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett musikalen i Disney World, og jeg er like med og blir like rørt hver gang ❤

  • Basert på eventyret La Belle et la Bête (1740) av Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont.
  • Nominert til fire Oscar for beste sang (Belle), beste sang (Be Our Guest), beste film, og beste lyd.
  • Vant to Oscar for beste musikk og beste sang (Beauty and the Beast).

Hvilke Disney filmer er dine favoritter?

Legg igjen en kommentar

