Topp ti reisemål: #1!

Her er endelig mitt #1 favoritt reisemål noensinne, og det kommer kanskje ikke som noen stor hemmelighet hvilken by det er!

#1 – Orlando!

 

Nei, det var vel ikke noe særlig sjokk at jeg kom til å plassere Orlando, Florida som mitt favoritt reisemål! Har to foreldre som reiste til byen i jobbsammenheng omtrent hvert år gjennom hele oppveksten min, og det er ikke rart jeg ble påvirket til å elske dette feriestedet. Den første familieferien hit tok sted i 2000, og den neste i 2005. Siden det har jeg jo selvfølgelig bodd der i et år, og kjenner til området rundt Orlando som det skulle vært min egen lomme. Vet ikke hvorfor, men jeg kommer aldri til å greie å komme meg rundt i Oslo på egen hånd, men i Orlando kan jeg så og si alt! Og det kommer vel av fordi jeg elsker Orlando så utrolig mye!

^^ Mitt møte med delfiner i Sea World i 2000.

^^ Og møte med en litt mindre vennlig skapning i 2005, her i Animal Kingdom.

De fleste er vel klar over at Orlando er regnet som verdens fornøyelsespark mekka, med Disney World som den største attraksjonen. Men før Walt Disney kjøpte en eiendom på over 100km² til $5 millioner på 60-tallet, var det kun et lite sump område som så vidt var på kartet. Etter at Walt Disney World åpnet i 1971 har Orlando blitt et av verdens mest besøkte turistdestinasjoner!

Men faktisk så ligger selve Downtown Orlando et stykke unna det største turistområdet, som ligger sørvest for byen. Walt Disney grunnla faktisk sin egen by, Lake Buena Vista (hvor jeg bodde), men det er jo så klart helt vanlig å kalle det meste som er i nærheten av Orlando for Orlando.

For å være ærlig så er ikke Orlando noe særlig annet enn alle attraksjonene og severdighetene som er bygd for de titalls millioner besøkede hvert år. Men det er jo selvfølgelig dette som gjør byen til et helt fantastisk reismål! Selv etter å ha bodd der et år har jeg ikke opplevd i nærheten av alt jeg skulle ønske, det er så mye å finne på både i Orlando og resten av Florida.

^^ Man kan blant annet spille Alligator Minigolf på International Drive,
og gjøre som meg å holde en liten alligator.

^^ Eller man kan møte alle slags Disney karakterer i de fire Disney parkene
Magic Kingdom, Epcot, Hollywood Studios og Animal Kingdom.

^^ Men det jeg foretrekker (er avhengig av) mest, kjøre alle berg-og dalbaner!!
Dette er en av de nyeste i Orlando, Rip Ride Rockit i Universal Studios.

^^ Men man kan også nyte de mange forskjellige showene, som den
fantastiske live-oppsetningen av Beauty & the Beast i Hollywood Studios.

Jepp, det er nok å gjøre i Orlando, man kan sikkert bruke et helt liv på å gjøre alt som man finne i Orlando og området rundt. Hadde ikke akkurat tenkt til å bruke dette innlegget til å komme med noen særlig tips og slikt, men jeg skrev for ikke så lenge siden et gigantisk innlegg med mine Orlando ferie tips <her>

^^ Men Epcot er i alle fall et must i mine øyne! Her finner man de 11 landene
man kan få et lite innblikk i, deriblant lille Norge.

^^ Norge på en kald desemberdag i Orlando.

Så det er nok ikke uten grunn at Orlando er et av de mest besøkte turistdestinasjonen i verden, og mitt absolutt favoritt reisemål. Det går ikke en dag uten at jeg savner å være i Orlando, og da er det ikke kun det livet jeg levde det året jeg bodde der, men det å gå i alle parkene, shoppingen, den herlige varmen, fantastiske (billige) restauranter, og i bunn og grunn den ultimate ferieopplevelsen i mine øyne! Orlando har vært en så stor del av meg og min familie sitt liv, at jeg er sikker på at jeg kommer til å nyte hva Orlando har å by på, med jevne mellomrom, resten av mitt liv!

^^ Mitt favorittsted i hele Disney (kanskje hele Orlando), Main Street U.S.A. i Magic Kingdom!

Har du vært i Orlando?

Legg igjen en kommentar

