To Slitsomme Dager

Nå har jeg vært tilbake på amerikansk jord i to døgn, og det har vært to ganske slitsomme døgn. Alt gikk som vanlig mellom Gardermoen og ut av Newark. Hoppet i en taxi til skolen, fikk nøkkelen til rommet mitt, og var skikkelig lettet da det viste seg at jeg hadde greid å velge til meg handicap rommet, altså jeg har et ganske stort rom helt for meg selv! Etter jeg satt fra meg kofferten fikk jeg hjelp til å flytte alle tingene mine fra oppbevaringsrommet ned til rommet mitt. En fyr fra kontoret ble med meg, og vi strevde hardt med å få plass til alle tingene mine på så få turer som mulig oppi en svær tralle. Vi greide det på to runder, ikke dårlig når jeg brukte rundt en time på gjøre det alene før sommeren! Lempet alle tingene mine inn på rommet, og det store rommet så plutselig ikke så stort ut lenger. For et gigantisk kaos! Jeg ble bare helt utmattet av tanken på at jeg skulle rydde alt dette! Hadde virkelig trodd jeg skulle få energi av det slik at døgnet lett skulle snu seg som vanlig når jeg drar til USA, men etter et par timer med å organisere, så sloknet jeg kl 18. Hadde tenkt til å bare legge meg ned litt, men våknet kl 22. Lol, og da var jeg ganske våken, men gjorde meg klar til å virkelig gå å legge meg, men våknet igjen kl 4 og da var jeg bare enda mer våken! Tok et par sovepiller for at det skulle hjelpe på døgnrytmen, men sov ikke særlig mange timene. Tror jeg var oppe i 8 tiden. Men da begynte det virkelige arbeidet med å få ferdig rommet.

Før bildene:

Image4

Image6

Image1

Langt på ettermiddagen var jeg ferdig med alt bortsett fra å henge opp plakater, så da var det på tide å komme meg til Ikea og Target. Trodde jeg. Når jeg kom til bilen min (den var i alle fall der da…), så hadde trekket jeg hadde over den detti helt av, bilen var skikkelig møkkete, men ellers så den lik ut. Men med en gang jeg satt meg inn og skulle kjøre var det noe som var rart. Bremsene hadde en rar pumpende følelse, og etter et par runder i garasjen innså jeg at jeg måtte bare komme meg til bilbutikken hvor det også er bilservice. Var skikkelig ekkelt å kjøre, tror aldri jeg har kjørt så forsiktig i mitt liv! Når jeg kom dit var i alle fall de jeg møtte veldig hjelpsomme og hyggelig, og jeg fikk en fyr til å bli med å teste bilen for å forsikre meg om at det ikke bare var jeg som innbilte meg noe. Det var det ikke, bremsene hadde blitt ødelagt av å stå stille såpass lenge. Så da måtte jeg la bilen min stå igjen der, og en av de som jobbet der kjørte meg hjem. Da hadde jeg i grunn ikke noe mat eller drikke, og bestemte meg ganske raskt for å bare ta en taxi til den nærmeste matbutikken. Fikk kjøpt litt drikke og enkel mat, selvom appetitten min har vært nesten fraværende de siste dagene. Kanskje det er stress. Føler i alle fall jeg ser bare fler og fler grå hår hver gang jeg ser meg i speilet også :p Fikk i meg noe mat etterhvert, og begynte å gjøre siste rest på rommet mitt, tok ganske lang tid å henge opp alle bildene, men er ganske fornøyd. Er også veldig fornøyd med plasseringa av møbler, flyttet om på absolutt alle møblene inne på rommet, og nå har jeg stor plass på midten av rommet. Mangler prikken over Ien, og det er et klesstativ fra Ikea, en sånn stang hvor klæra synes. Enn så lenge er det ikke noen krise, for har lagt alle vinterklær i de to rosa boksene jeg kjøpte, men blir bare alt for teit å ha de der når jeg skal bruke nye vinterklær hver dag. Og veskene mine har jeg heller ikke funnet ut hva jeg skal gjøre med, putter kanskje de i de rosa eskene….

Etter bildene:

Image10

Image16

Image18

Image12

I leiligheten bor jeg med tre jenter fra New Jersey, og alle tre virker kjempe hyggelige. Har nok pratet mer med de på 48 timer enn jeg gjorde med de to jeg bodde med før i løpet av 4 måneder. Vi har allerede planlagt å ha fest her neste torsdag, eller en dinnerparty som skal bli til en fest. Så i går kveld gikk vi å banket på dørene til nabo leilighetene og hilste på dem. Bortsett fra det har jeg verken hatt tid eller ork til å prate noe særlig med folk, men bare helga kommer og jeg kanskje slutter å være så utrolig sliten, så orker jeg kanskje å gjøre noe mer med livet her.

I dag, torsdag, hadde jeg min første time. Våknet kl 7, 1 1/2 time før vekkeklokka skulle ringe, så hadde jo plutselig veldig god tid. Kom meg bort til skolen, og fant frem til klasserommet i et av bygga jeg hadde de fleste fag i fjor. Faget jeg hadde i dag var Acting for Filmmakers, men det var definitivt mindre teoretisk enn jeg hadde håpet på! Denne timen gikk det ut på improvisasjon, så hadde masse rare øvelser vi gjorde i 1 1/2 time, var faktisk ganske gøy, men kan ikke si jeg fikk noe mer ut av den timen enn det. De fleste folka der virket ganske okay da, bortsett fra at alt for mange virket veldig gode med hele improvisasjon greia, men får vel bare prøve å gjøre det beste ut av det. Hadde heller ikke den ordentlige læreren våres, synd, for likte vikaren skikkelig godt. Fikk heller ikke noe pensum, så har NULL peiling hva som skal skje i det faget de neste månedene o.O

Timen i dag var også bare 1 1/2 time, og ikke over tre timer som den egentlig er, så var hjemme ganske tidlig. Lagde meg noe mat, og så en del på tv, som jeg har gjort alt for mye av de siste dagene. Og plutselig så sovnet jeg igjen. Nå er kl snart 1530, to timer til den neste timen min, som er Filmmaking. Er i det samme klasserommet som i stad, så tror neppe det blir noe særlig teoretisk fag heller, og har heller ikke peiling på hva som skal skje der.

Jeg fikk også nettopp telefon fra bilbutikken om bilen min, som jeg trodde jeg skulle få tilbake i dag. Men nei da. Å reparere den kommer på $1800, vil ikke gjøre det om til norske kroner en gang, for vil bare ikke vite hvor mye det faktisk er. Men virket som de skulle få den i orden til i morgen ettermiddag, er ferdig på skolen i 1630 tiden, så rekker akkurat å komme meg dit for å hente bilen før det stenger kl 18. Krysser fingrene for at jeg får den tilbake da, ellers må jeg nok ta en ny taxitur til butikken…

One thought on “To Slitsomme Dager

  1. Yay, endelig et nytt blogginnlegg! Elsker å følge bloggen din. Lykke til dette semesteret 🙂 Ser frem til mange, nye blogginnlegg om livet ditt i USA 😀

Legg igjen en kommentar

