Timeplanen min

Jeg har ikke skrevet noe om fagene jeg har før nå, for jeg tenkte at jeg skulle ha time i alle fagene i alle fall en gang! Og i dag, mandag 16, nesten en måned etter skolestart hadde jeg endelig time i det siste faget. På grunn av «uværet» som har vært her har det faget blitt avlyst tre ganger, det andre mandags faget mitt ble avlyst to ganger, og tirsdagsfaget mitt ble avlyst en gang. Jeg klagde ikke da det skjedde, men lurer på om jeg kommer til å slite med at jeg ikke har fått kommet inn i fagene før det har gått såpass lenge. Kan ikke akkurat si jeg har jobbet meg ihjel siden skolen startet. Har ikke min første quiz før neste mandag, har hatt et par mini lekser som har tatt maks en halvtime, også har jeg hatt lekser to ganger som jeg brukte ca 2 timer på hver. Så kan ikke akkurat si jeg har blitt utslitt av lekser og mye arbeid de siste ukene :p

Når det kommer til fagene mine så er det ganske tilfeldige fag. Dessverre så er det vanlig å velge fag mange måneder i forveien før semesteret startet, men det gikk jo ikke ann for oss som var transfer students. Så etter orientation så fikk vi hjelp til å lære åssten å velge fag, men vi slet jo dessverre for de fleste vi hadde hatt brukt for eller ville gjerne hatt var fulle. Men etter noen dager med frem og tilbake på egen hånd, og prøve å finne mest mulig fag som dekker de generelle eller allmenn fagene som må tas på filmstudie så ble jeg ganske fornøyd med timeplanen min til slutt. Tror jeg har fag som er greie å komme meg gjennom, og håper jeg får noe ut av dem.

Fagene jeg har er vestlig kunsthistorie, urban antropologi, fotografering (på gamlemåten), amerikansk historie frem til 1876, og introduksjon til film. Jeg hadde i grunn sistnevnte på ACN, men etter en time i faget her på MSU merket jeg det var stor forskjell! Nå lærer jeg faktisk noe om film, om tekniske ting og utrykk, akkurat hva jeg hadde håpet på det forrige film faget mitt, men det var et stort tull hele greia. Og i forrige time så vi på min favoritt Hitchcock film, Rear Window! Jeg var så glad, rett og slett den beste skoletimen noensinne!

I amerikansk historie så føler jeg at jeg har lært mest, men det er også kanskje fordi jeg har gjort mest. Har alltid hatt lyst på et rent amerikansk historie fag, og i hvert fall en som går helt til begynnelsen, for det er stoff jeg alltid har hatt lyst til å lære om, men etter et par minutter på en wikipedia side har jeg gått lei :p Har allerede lært mye jeg ikke visste om i det hele tatt, og føler meg som en svamp i hver time. Selvom timen er brutal å sitte igjennom, er på sånne typiske amerikanske stoler hvor pulten sitter fast, også er de så høye at jeg ikke har sjans til å nå gulvet. Samtidig som man bare kan sitte på en måte, siden setene er vippet oppover. Huff. Får helt vondt i kroppen etter å ha sittet der i 2 1/2 time.

Fotografering er kanskje det faget som skremte meg mest, men fant ut at det er et fag alle som skal studere film MÅ ha, så da var det jo flaks jeg hadde valgt det. Vi skal ta bilder med et eldgammelt Nikon kamera, med gammeldagse filmruller, også fremkalle de, med kjemikaler i mørkerom og hele pakka. Blir kanskje litt gøyere når jeg skjønner mer og føler meg mer komfortabel, og faktisk kan begynne å være kreativ med bildene. Heldigvis er det en liten klasse hvor det virker som omtrent alle er like mye på bærtur som meg :p

Urban antropologi hadde jeg første gang forrige mandag, så hadde våres andre time i dag. Vet ikke helt om jeg forstår hva det handler om, og vi skal ha våres første prøve neste uke. Men det skulle visst bare være om notatene våres, også er det fleip eller fakta prøve, hehe. Tror jeg er ganske flink til å ta notater, så burde vel gå passe greit. Selvom jeg ikke helt hundre prosent skjønner alt vi prater om.

Kunst historie hadde jeg første gang i dag, skal handle om kunst og arkitektur i Europa og Amerika fra rennessansen og frem til i dag. Skal visst tolke kunstverk, og se åssten de passer inn i tiden de ble laget. Må også memorisere en del kunstverk og bygninger, så her må jeg nok pugge litt. Men har aldri satt meg særlig inn i kunst, men har alltid hatt lyst til å like det. Så kanskje dette faget kan åpne øynene mine for det.

Når det kommer til de fem lærerne mine så må jeg si at så langt er jeg ganske fornøyd. Alle er super hyggelig, lette å forstå, og det virker som om de faktisk prøver å lære oss noe. Alle er ganske oppe i åra, bortsett fra amerikansk historie lærern, han er sikkert i 30 åra, og definitivt den som gir best lectures. Fotografi lærern min er fra Tyskland, men har nok bodd i USA i mange år. Jeg sa jeg var fra Norge, men når han fikk vite jeg hadde bodd i Florida syns han jeg ikke var ekte nordmann :p Antropologi lærern min ble SUPER fascinert at jeg var fra Norge. Kona hans er dansk, så han har tilbrakt mye tid i Danmark. Også visste han tilogmed om rally, og hvem både Petter Solberg og Andreas Mikkelsen var! Da ble jeg ganske satt ut altså :p

Mye av grunnen til at jeg falt på akkurat disse fagene var fordi jeg prøvde å lage best mulig timeplan etter min døgnrytme, fag jeg kanskje hadde brukt for, og fag som hørtes mest mulig appelerende ut. Det var en grusom kabal kan jeg si. Men til slutt endte timeplanen min slik:

Image2

Som man kan se så er det kun en dag i uka hvor jeg faktisk må ha vekkeklokke, og det takker min evige B-menneske sjel for. Skulle ønske jeg kunne hatt denne timeplanen resten av livet! Som man også kan se så er det ikke mange timer man faktisk bruker på skolebenken på amerikanske skoler, og det syns jeg er helt greit. Men da pleier det jo også å være mer lekser enn hva jeg har hatt så langt. Alt kommer sikkert til å hope seg opp på samme tid, og da går sikkert alt rett vest! :p En ting jeg også liker veldig godt med denne timeplanen i motsetning til den jeg hadde på ACN er at alle fagene kun er en dag i uka. På ACN så var mandag/onsdag og tirsdag/torsdag den samme timeplanen, sånn ca, med de fleste fagene to ganger i uka. Syns dette er mye bedre, selvom jeg blir ganske rastløst når det nærmer seg 2 1/2 time i samme stolen, uten tvil. Det er da jeg merker at jeg hadde aldri klart dette når jeg var yngre, eller rett ut av videregående.

Legg igjen en kommentar

