Snart avreise til USA!

Nå som jeg har fått 2014 oppsummert og lagt bak meg, så kan jeg oppdatere om ferden min mot college i USA! Jeg hadde jo som sagt planer om å fortsette som sophomore i høsten som var, men der ble det noe kluss. Den skolen som jeg hadde aller helst lyst til å gå på var det noe tull med søknaden, og tiden ble bare mindre og mindre, plassene mine på de skolene jeg hadde kommet inn på gikk fristen for å takke ja ut, og jeg bestemte meg for å vente til neste semester, og søke på alle skolene på nytt! Jeg hadde faktisk søkt på 8 skoler, men nå søkte jeg kun på fire. To kom jeg inn på, to kom jeg ikke inn på, og en av de jeg ikke kom inn på var selvfølgelig den skolen som var mitt første valg. Typisk. Så da sto jeg igjen med to skoler utenfor New York, den ene privat og mye dyrere, så det var det som gjorde at valget ble mest tatt av økonomisk beslutning, og skolen jeg skal begynne på heter Montclair State University!

Skolen ligger i New Jersey, på østkysten for de som ikke vet det. Og beliggenheten kunne jo nesten ikke vært bedre, for det tar nok ikke stort mer enn 30 minutter å komme meg inn til smørøyet av Manhattan – Times Square! Det viktigste med beliggenheten til skolene jeg søkte på var at de ikke var så langt unna en relativt stor by, også endte jeg like så gjerne opp med den største byen i USA! Der jeg skal bo i New Jersey tror jeg det er små tettsteder som alle er smeltet sammen med New York City bydelene.

Image4

Image5

Jeg har jo vært i New Jersey og Manhattan før, på språkreise i 2006. Men tiden våres i New Jersey husker jeg faktisk ikke, bortsett fra de 6 timene jeg sto i kø til verdens høyeste (og den gang raskeste) berg-og-dalbane i Six Flags, NJ. Manhattan var vi kun i et døgn, kanskje mindre, så det var ikke mye jeg har sett til New York, kun innom noen butikker i midtown området. Så nå gleder jeg meg til å ta fatt på alt hva dette svære området har å tilby!

Utenom det blir det jo selvfølgelig skole på meg, håper ikke det blir så altfor liten tid til å nyte den herlige beliggenheten til skolen! Retningen jeg skal gå er film produksjon, men vet ikke om det blir nå eller neste semester. Vet egentlig veldig lite.

Fra jeg svarte ja til skoleplassen i november har det vært så mye å gjøre at jeg har vært helt fra meg! Det er en så svær papirmølle, og så mye kronglete ting som måtte gjøres. Vaksiner måtte jeg ha og. Dokumenter måtte sendes over dammen, og så tilbake til meg igjen. Lånekassa har jeg heller ikke fått fikset enda, fikk ikke et dokument jeg trengte fra skolen før i går! Er så mye jeg har måtte gjøre, i tillegg til at jeg har jobbet mer enn jeg egentlig skulle, har virkelig syntes synd på meg selv :p Nesten så de uendelige papers jeg har foran meg blir piece of cake! Gleder meg i alle fall til februar, for da håper jeg alt er løst!

Førstevalget mitt på housing fikk jeg heller ikke. Har enn så lenge fått et dobbeltrom, med mindre klagen min om å få enkeltrom går igjennom (noe vi fikk tilbud om, så er sikkert MANGE som vil endre på housing assignmenten sin). Men jeg har i alle fall fått dobbeltrom i førstevalget med tanke på bygning! Det var ganske mange forskjellige bygninger og boligkomplekser å velge på, men det ene – The Village, var desidert det beste. Dette var det eneste der det var sjanse å få enkeltrom hvor det også var kjøkken. Så jeg skal bo på det beste området på campus, hvor kun 3. og 4 klassinger bor, de som er over 25 år, og de fleste internasjonale. Så jeg gikk jo under to av tre. Der skal jeg da bo i en leilighet akkurat som i Disney, bare at vi når blir fire jenter i stedefor seks. Det er ganske ok altså. Seks var mange. Og vi fire kommer da til å dele kjøkken, stue, og ha to bad. To av soverommene er enkelt rom, og det siste er dobbeltrom. Det er i alle fall sånn det ser ut som nå, får svar den 13. om det blir noen endring.

Image9

Avreisedatoen nærmer seg også med stormskritt! Reiser på søndag 11 januar, og både mamma og pappa blir med meg, og tar det som en liten ferie. De har aldri vært i området, litt trist at det er vintern, men vi skal vel for det meste shoppe ting jeg trenger, kanskje ta en tur på et par museum, og forhåpentligvis en musikal. Så på billetter til Rangers kamp, hadde jo vært kult å se Zuccarello! Men det kostet jo helt ekstremt mye! Tror det var mellom 1500-2000 kr per pers! Ellers så har vi leid oss en leilighet på New Jersey sida, i downtown Jersey City, ved Hudson elva og utsikt mot Manhattan. Det høres i alle fall ut som en drømmeleilighet!

Sånn rett før avreise er jeg både nervøs, spent, glad for at det endelig skjer, gruer meg til å reise fra Frøya, og anspent overfor alt som skal skje iløpet av de neste to ukene før første skoledag 20 januar. Gleder meg bare til jeg kommer i rute, både med fagene og folkene. Hvis det blir som i Disney eller på ACN så kommer livet i alle fall til å igjen bli magisk 😀

3 thoughts on “Snart avreise til USA!

Legg igjen en kommentar

