Oppsummering av 2014

Jeg tenkte jeg skulle begynne å blogge igjen, av den grunnen at jeg syns det er litt leit jeg ikke blogget/skrev dagbok/whathaveyou når jeg gikk på ACN i Moss. Og grunnen til at jeg skal begynne nå er jo fordi jeg skal endelig flytte til USA igjen! Var jo ferdig med mitt første år på en amerikansk bachelor grad i Mai 2014, og på grunn av masse tull ble det ikke noe skole på meg i høst, så jeg utsatte det et halvt år, til nå!

Men før jeg begynner å prate om mer skoleting, så tenkte jeg å oppsummere noen av høydepunktene fra 2014, har vært et år som har gått litt opp og ned, og jeg har sliti mye med kabalen som skulle gå opp over alt som har måtte gjøres for å komme meg inn på en skole, og i etterkant når jeg valgte skole.

2014 begynte i alle fall bra, siste semesteret på ACN var knall, mye slit, men også mye gøy. Kom to amerikanske gutter som kom inn i gjengen våres, og de var et herlig tilskudd i vennegjengen min. Det ble både mye festing, slacke dager med film maraton, og døgning med skolearbeid ble det alt for mye av! Men når året gikk mot slutten var det utrolig trist. Jeg hadde hatt det så bra på ACN, og ville faktisk ikke reise fra Moss for å flytte tilbake til Kløfta. Jeg og noen til ble igjen på campus et par uker etter siste eksamen!

I løpet av det siste semesteret så rakk jeg også å dra på to ferieturer, først til Marokko med Sina i Januar, og så til Paris med foreldrene mine for å feire 25 års dagen min i Paris og Disneyland 😀

I Marokko var det en spennende kultur vi møtte, mye fantastisk mat, dro ut til Atlasfjellkjeden, tok henna tatovering, gikk oss vill i souken, prutet på marked, også bodde vi i et herlig lite b&b. Selvom det var kult å ha vært i Marrakech, så spørs det om det er et sted jeg kommer til å reise tilbake til. Da må det i alle fall være andre steder i Marokko, for Marrakech var et ganske slitsomt sted, umulig å være fotgjenger uten å bli påkjørt. Men utrolig gøy å ha vært i enda et arabisk land, og endelig satt mine fot i Afrika!

Image16

Paris hadde jeg heller aldri vært i før! Det hadde stått øverst på reiseønskelista mi lenge, så det var på tide! Vi bodde rett ved siden av Disneyland, og på bursdagen min tilbragte vi i Disney Studios (måtte jo kjøre favoritt riden min over alle rider – Tower of Terror – på bursdagen min!). Vi tok toget inn til Paris en dag, og ruslet litt rundt, kom oss til Eiffel tårnet, Sacré Coeur, Notre Dame og Champs-Élysées. Var helt utrolig når drosja svingte inn på Champs-Élysées og jeg så Triumfbuen for første gang, akkurat slik syklistene i Tour de France gjør! Da fikk jeg gåsehud da! Ellers var vi selvfølgelig innom Disneyland en dag, og det ble shoppet en del. Større sjanse for at jeg drar tilbake til Paris enn Marrakech i alle fall! :p

Image35

I juni begynte vi sommerferien med ti dager i Italia, denne gangen bodde vi på en vingård som var gjort om til et b&b av eierne (og sikkert hele den italienske storfamilien) på en restaurant vi snart er blitt stamgjester på. Var så utrolig koselig der! Ellers ble resten av turen brukt til det vi pleier å gjøre ved Gardasjøen. Kjøretur rundt sjøen, rusleturer i noen av småbyene, tok taubanen opp til fjellet for litt frisk luft (var ca 40grader hele ferien), tok en tur innom storbyen Bergamo (oppskrytt), dagstur til Venezia <3, og siste natten dro vi til den koselige byen Stresa ved Maggiore sjøen, hvor vi bodde på et eldgammelt, men utrolig luksøriøst hotell 🙂

Image71

Resten av sommeren min ble brukt til å jobbe stort sett hele tiden, tre uker i juli var jeg selvfølgelig ikke til å få kontakt med, også var vi på Hvaler og båten våres noen ganger (altfor få i min mening). I august leide vi oss en bobil, så jeg, foreldrene mine og Frøya pakket med oss sakene våres og la ut på landeveien. Turen gikk sørover – Grimstad, Lindesnes, Farsund, Egersund, Stavanger, og så gjennom fjellet hjem igjen. Hadde jo aldri vært disse stedene før, bortsett fra Stavanger, og det er alltid spennende å få se nye steder i Norge. For et vakkert land vi bor i!

Image55

I September tok jeg en liten svipptur innom USA! Sina og Christine var i Florida på ferie noen uker, jeg tok meg råd til en uke. Kjørte direkte med Norwegian til Orlando, med Dreamlinern, var ganske digg flyreise! I Orlando så ble det i bunn og grunn en ren Disney ferie på oss. Vi hadde booket frokost på forskjellige restauranter de fleste dagene, og vi var i alle de fire Disney parkene, samt Universal Studios og Islands of Adventure. Mamma hadde leid meg en utrolig kul leiebil, Camaro kabriolet, det var nesten i grunn det beste med ferien! Jeg fikk de verste vannblemmene noensinne, og greide omtrent ikke å gå på bena, var i omtrent like mye smerter som når jeg fjerna mandlene, så det er ødela dessverre ferien ganske mye. Jaja, bra jeg var på et sted jeg mildt sagt har vært før :p

Image90

Ellers har jeg vært på Danskebåten med Mamma, Color Line med foreldrene min i November, hyttetur med familie og venner før jul, og så ble det en hektisk Desember som vanlig. Når man jobber på et senter er det virkelig ikke noe fred å få i jula, skulle tilogmed jobbe 7 dager i strekk, men greide å kvitte meg med en midt inni der. Julefeiringen var rolig som vanlig, gaver blir åpnet 1. juledag som jeg tror vi snart har holdt på med halve livet mitt. Er så mye koseligere å gjøre det om dagen enn om kvelden etter en laaaang dag. Og det sier jeg som B menneske :p Når nyttårsaften kom så var jeg så utrolig sliten, og så glad, for da var jeg endelig ferdig med å jobbe på cafèen. Eller fram til sommern i alle fall. Men blir godt med noen måneder med pause.

I neste innlegg blir det selvfølgelig oppdatering om veien mot college i USA, som ble mye lengre enn jeg trodde den skulle bli!

Legg igjen en kommentar

