Film: Rush

Da er det tide på at jeg begynner å forberede meg til award season, for det er jo så utrolig mange filmer jeg skulle ønsket jeg fikk sett i 2013 som jeg ikke har fått sett, og flere av de har blitt nominert til Golden Globe, og blir garantert å se når Oscar utdelingen går av stabelen 2 Mars. Har ikke fulgt med på noe der ute om prognoser eller hvilke filmer som kommer til å dukke opp, så jeg starter virkelig med blanke ark.

Denne filmen hadde jeg lyst til å se da den kom på kino, men det skjedde bare aldri, men nå fikk jeg endelig satt meg ned for å se Formel 1 filmen Rush, som er nominert til Golden Globe for beste drama film og beste mannlige birolle (Daniel Brühl).

Image1

År: 2013.
Regissør: Ron Howard.
Skuespillere: Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara,
Sjanger: Drama, Action, Biografi.
Lengde: 123 minutter.

Rush handler om de rivaliserende Formel 1 legendene James Hunt og Niki Lauda på 1970-tallet. Filmen følger deres rivaliserende forhold og de store forskjellene i personlighetene deres gjennom flere år, helt til den alvorlige ulykken som fikk en hel Formel 1 verden til å holde pusten.

Image7

Jeg hadde gledet meg til å se denne filmen helt siden jeg hørte den skulle bli lagd. Elsker jo Chris Hemsworth, og er vokst opp i et veldig motorsport interessert hjem, hvor Formel 1 løp har vært fast innventar på TVen. Men jeg hadde aldri høye forventninger i forkant av filmens utgivelse, følte det kom til å bli en cheesy film som prøver for hardt. Men da den fikk gode anmeldelser og ble godt mottatt ble jo forventningene mine noe hevet. Men dessverre følte jeg at jeg satt igjen med de første forventningene mine som sluttresultatet av filmopplevelsen. Følte vi fikk et greit innblikk i Formel 1 verdenen, og veldig mye av det rivaliserende forholdet mellom Hunt og Lauda. Men for de av oss som hadde forventet mye action på Formel 1 banen, var det i grunn litt skuffende, bortsett fra masse gromme lyder fra bilene. Skulle virkelig ønske det ble vist mer fra løpene og spenningen derifra. Klimakset i filmen er jo de to siste løpene som blir vist, og det var absolutt de beste øyeblikkene i filmen. Skulle så ønske de hadde skvist inn flere av dem.

Image6 Image8

Ellers er Rush en film som alle som liker en drama film sikkert kan like. Følte mange som ikke er noen særlig Formel 1 fan ville synes filmen ble kjedelig fordi den bare handler om biler, men der ble jo i motsetning jeg skuffet. Filmen fokuserer absolutt mest på det rivaliserende forholdet mellom James Hunt og Niki Lauda, og deres klatring fra amatører til de beste Formel 1 sjåførene i verden. Filmen var en helt grei drama film, og i grunn kun det. Chris Hemsworth ble jo også nesten overskygget av det fæle 70-talls håret sitt. Nesten.

Image9
(Alle bildene er © Universal Pictures)

Har du sett Rush?

2 thoughts on “Film: Rush

Legg igjen en kommentar

