Film: Driving Miss Daisy

Må jo begynne å få postet noen av disse mange film anmeldelsene som har hopet seg opp, og da ble det denne i dag, som jeg aldri hadde sett før.

Image2

År: 1989.
Regissør: Bruce Beresford.
Skuespillere: Morgan Freeman, Jessica Tandy, Dan Aykroyd, Patti LuPone.
Sjanger: Drama, komedie.
Lengde: 99 minutter.

Driving Miss Daisy handler om en eldre, jødisk kvinne i sør-statene, som blir tvunget av sønnen til å ha en privat sjåfør etter å ha forårsaket en bilulykke. Over årene blir det utviklet et nært vennskap mellom Daisy og hennes afro-amerikanske sjåfør, Hoke Colburn.

Image10

Hadde faktisk ikke noen særlig høye forventninger til filmen, for syntes den hørtes ganske kjedelig ut, og selvom en film gjorde det stort under sin respektive Oscar utdeling betyr tydeligvis ikke det nødvendigvis at jeg kommer til å like den. Og Driving Miss Daisy er kanskje ikke den kjedeligste Oscar vinneren jeg har sett, men det var ganske så langtekkelig med sine tilsynelatende korte 99 minutter. En ting som ødela litt for handlingen var at jeg bare satt og var utrolig forvirret, fordi filmens tid flyter ikke, den løper maraton! Fra en scene til en annen kunne handlingen plutselig ha hoppet fem år, uten at jeg egentlig fikk noen grunn til å forstå. Skjønte det innimellom da alderen til forskjellige folk ble nevnt, og h*n plutselig var ti år eldre enn for 5 minutter siden. Det var skikkelig merkelig greier.

Image9

Image8

Filmen er skrevet av Alfred Uhry som baserte det på sitt eget skuespill fra 1987, som skal ha vært basert på forholdet mellom hans egen bestemor og hennes sjåfør. Morgan Freeman spilte også rollen som Hoke i den første oppsetning av historien, i New York. Året etter ble den også oppsatt i London’s West End, og kom endelig til Broadway i 2010.

Image4

Image7

Da filmen ble utgitt ble den for det meste møtt av positiv kritikk med sine 79% på rottentomatoes.com, samtidig som den endte på 13. plass på verdensbasis over de mest sette filmene året den ble utgitt. Driving Miss Daisy ble nominert til fem Oscar, mens den vant fire statuetter for beste sminke, adapterte manus, beste film, og kvinnelige hovedrolle (Jessica Tandy ble med det den eldste noensinne til å vinne en Oscar, men Christopher Plummer slo henne med et år da han vant i 2011).

Image5

Image6

Driving Miss Daisy ble i min mening en litt kjedelig film, men som hadde noen få mer lystige scener. Både Jessica Tandy og Morgan Freeman er selvfølgelig fantastiske, og forholdet mellom de to, som man aller mest legger merke til i de siste scenene, er ganske så rørende. Slutten var faktisk litt uforutsigbar, og jeg likte hvordan filmen ble avsluttet veldig godt, absolutt det beste i hele filmen (men også fordi filmen endelig var ferdig). Til syvende og sist, ga filmen meg i grunn ingenting, en veldig middelmådig film, som gjerne kunne fikset tidsrammen på en eller annen måte. Følte meg nesten litt dum fordi jeg kun halvveis skjønte at filmen gikk over såpass mye som 25 år. Driving Miss Daisy har kanskje ikke aldret på den beste måten, og var en ganske tafatt film.

Image12
(Alle bildene er © Warner Bros)

Har du sett Driving Miss Daisy?

9 thoughts on “Film: Driving Miss Daisy

  1. Hmm, denne filmen har jeg verken sett eller hørt om tidligere. Ikke så sikker på om jeg skal gi den en sjanse, men herregud- Morgan Freeman er blant mine store favoritter. Eeelsker han, og i tillegg minner han meg litt om Nelson Mandela 😀 aww

    sv – Ja, jeg hører hennes prestasjon av den om og om igjen. Så på et youtubeklipp av da hun fikk prisen i dag. Det var faktisk en god del hatekommentarer for at hun fikk prisen.. Herrefred, hun som er et så allsidig talent :O

Legg igjen en kommentar

