Film: Pretty in Pink

Lenge siden jeg har sett noen Bratpack filmer, så da ble det denne som jeg kun hadde sett én gang tidligere.

Image2

År: 1986.
Regissør: Howard Deutch.
Skuespillere: Molly Ringwald, Harry Dean Stanton, Jon Cryer, Annie Potts, Andrew McCarthy, James Spader.
Sjanger: Komedie, drama, romantikk.
Lengde: 96 minutter.

Pretty in Pink handler om Andie som lever under stusselige kår, men går fortsatt på en skole hvor alle andre er tilsynelatende rike. De beste vennene hun har er den eldre sjefen hennes i platebutikken, og bestekameraten Duckie, som er hemmelig forelsket i henne. Men en dag treffer hun den populære og rike Blane, og føler hun må velge mellom å være venn med Duckie eller sammen med Blane.

Image12

Image7

Ganske sikker på at jeg hadde sett denne filmen én gang før, men var ikke mye jeg husket av handlingen. Og det var kanskje ikke så rart, for den ga meg virkelig ingenting. Ingen særlig følelser av det jeg så utfolde seg på skjermen, annet enn at jeg følte Andie og Blane virkelig ikke passet sammen. Og at jeg likte han som skulle være douchebagen i den populære gjengen best, han var det beste i hele filmen, og ble fremført til fingertuppene! Synes også hele opplegget med de rike vs. de fattige var bare skikkelig teit. Syntes også forholdet mellom Andie og Duckie var skikkelig rart, det virket ut som om det var innlysende for alle, inkludert Andie, at han var forelsket i henne, og at hun måtte be ham om å få lov til å gå på date med noen. Noe som det virket veldig tydelig at hun ikke fikk lov til. Merkelig greier. Det forholdet som var best i filmen var mellom Andie og faren hennes, som virket ut som et perfekt far-datter forhold, bortsett fra at han ikke dugde til noen ting, og det i grunn var Andie som måtte passe på ham. Kanskje litt rart også at hun hadde et så nært forhold med faren sin, egentlig…

Image9

Image13

Filmen er skrevet av John Hughes, som hadde originalt skrevet en annen slutt enn det som ble den endelig slutten av filmen. Uten at jeg røper hvem Andie velger mot slutten, ønsket Hughes selv den slutten han først spilte inn, men som et test publikum ikke likte. For å komme over det han mente var noe studioet presset han til, skrev ham filmen Some Kind of Wonderful som handler om praktisk talt det samme, og som han ville at Molly Ringwald skulle spille hovedrollen i. Men hun nektet, og ryktene skal ha det til at Hughes tok det personlig, og avsluttet deres profesjonelle forhold, og de arbeidet aldri sammen igjen.

Image5

Da filmen ble utgitt ble den mottatt med positiv kritikk av anmelderne, og fikk til slutt hele 81% på rottentomatoes.com. Filmen ble også en suksess på kino. Den ble kun nominert til en pris for musikken, men har i ettertid blitt en kultfavoritt. Molly Ringwald har også innrømmet at av hennes egne filmer er Pretty in Pink favoritten.

Image3

Pretty in Pink slo ikke helt an hos meg, og syns det var en lite interresant film og ganske så kjedelig. Likte ikke hvor unødvendig stort klasseskillet ble gjort på skolen, og følte nesten filmen var en waste av filmrull. Det er så mange bra filmer fra 80-tallet der ute som man heller burde bruke tiden sin på, så personlig skjønner ikke jeg hvordan den kan være såpass godt likt. En skikkelig middelmådig film, som ga meg nesten hodepine av å måtte pine meg gjennom alle de forferdelige klesvalgene til Andie. Antageligvis den dårligste Bratpack filmen jeg har sett så langt. Det eneste jeg likte i filmen var jo han jeg som seer egentlig skulle hate :p

Image6(Alle bildene er © 20th Century Fox)

Har du sett Pretty in Pink?

8 thoughts on “Film: Pretty in Pink

  1. Har faktisk ikke sett denne (som jeg kan huske), og vet ikke om jeg har et stort behov for å se den heller etter hva du skriver her. 😛 Er veldig glad i the breakfast club da xD Huff… kjenner det er lenge siden jeg har sett filmer i det hele og store! Må fortsette på imdb 250-lista, har jo som mål å se alle.. 😛

    • The Breakfast Club er jo kjempebra, men Pretty in Pink var utrolig kjedelig. Hehe, du får heller satse på å fortsette med imdb 250 lista :p Ganske bra mål i grunn 😀

  2. JAAAA!! Herregud jeg eeelsker denne filmen 😀 jaja, smaken er som delt. Elsker filmene fra 80 tallet, og denne er en av mine store favoritter. Bringer så masse minner fra barndommen, og jeg fikk lyst til å se den igjen til helgen. Husker ikke så mye av den, så kan jo hende jeg har endret mening 😮

  3. Har ikke sett den, og etter å ha lest hva du skrev, kommer jeg heller ikke til å se den, da jeg ikke har mye til overs for denne typen filmer. Ei heller for Molly Ringwald.

  4. Denne har jeg sett, men det må være maaange år siden! Ser egentlig masse gamle filmer om dagen siden jeg har fått meg amerikanske netflix. Der er utvalget stort og jeg koser meg med film hver kveld!!

Legg igjen en kommentar

