Film: Planes, Trains and Automobiles

Kjøpte denne filmen fordi jeg hadde lyst på et par eldre komedier, så søkte litt rundt på lister over tidenes beste komedier, og dette var en av filmene som gikk igjen.

Image7

År: 1987.
Regissør: John Hughes.
Skuespillere: Steve Martin, John Candy, Laila Robins, Michael McKean, Dylan Baker, Martin Ferrero, Larry Hankin.
Sjanger: Komedie.
Lengde: 93 minutter.

Planes, Trains and Automobiles handler om Neal Page som skal prøve å rekke et fly fra New York til Chicago for å komme seg hjem til Thanksgiving. Men hjemturen går milesvis fra forventet da et snøvær gjør at flyet må lande i Kansas, og han ender opp med en små irriterende reisekamerat, men som han trenger for å komme seg hjem.

Image12

Hadde store håp til noen latterkramper av denne filmen, men tanke på at John Hughes står bak den, og med moromennene Steve Martin og John Candy i de to hovedrollene. Men dessverre var det lite latter fra min side, kan hende jeg små lo et par ganger, men den var virkelig ikke særlig morsom i det hele tatt. Den må har aldret veldig dårlig, eller så er det bare jeg som ikke har riktig humor. Man bare sitter og er glad for at man ikke er i deres situasjon, og de mange ultimate «fml» øyeblikkene. Det var også så alt for mye som bare ble alt for usannsynlig, som at de satt seg inn og kjørte i en bil som bare noen minutter tidligere hadde stått i full fyr.

Image14

Filmen er i sin helhet skrevet av John Hughes, som skal ha blitt inspirert til å skrive manuset fra sin egen lidelse, da han skulle ta et direktefly fra New York til Chicago, men som måtte lande i Kansas, og tok han fem dager å komme hjem. Selve manuset skal visst kun ha tatt tre dager å skrive. Det han er mest kjent for å ha skrevet i filmen er den ene scenen som ga filmen en R rating i USA, hvor Steve Martin klikker og i løpet av ett minutt sier ordet «fucking» 18 ganger. Men John Hughes fikk uansett mye skryt for manuset og filmen, som tidligere var mest kjent for sine tenåringsfilmer.

Image16

Da filmen ble utgitt ble den møtt av fantastisk kritikk, og er å finne på de fleste lister over tidenes morsomste filmer. Den store filmkritikerne Roger Ebert har den blant sine favoritt filmer noensinne. Filmen gjorde det også utrolig bra på kino, og var en av de mest suksessfulle komediene på kino i USA året den ble utgitt. Planes, Trains and Automobiles sitter også med imponerende 94% på rottentomatoes.com.

Image11

Planes, Trains and Automobiles er en skikkelig farse av en film hvor alt som kan gå galt går galt, og har to herlige skuespillere i hovedrollene. Men filmen greide aldri å gi meg noen store latterkuler, og jeg fant den ikke særlig morsom. Utrolig synd, for hadde store forhåpninger til filmen. Mens jeg så den la jeg også merke til at den ikke var utrolig bra skrevet, og det var bare for mye som ble for dumt. Sikkert ikke (eller tydeligvis ikke) alle som merker dette, men det slo dessverre ikke an hos meg. Planes, Trains and Automobiles er nok den dårligste filmen jeg har sett av John Hughes, og det er en helt enkel film, som kanskje eller kanskje ikke kommer til å få deg til å le.

Image9
(Alle bildene er © Paramount Pictures)

Har du sett Planes, Trains & Automobiles?

4 thoughts on “Film: Planes, Trains and Automobiles

  1. DU! Jeg så Pretty Woman for en liten time siden, og da tenkte jeg jo selvsagt på deg – du har jo snakka om den! WIII – og jeg LIKTE den! Kjempegodt!!

  2. Niks, og hadde heller ikke hørt om filmen før nå😛 Vet ikke om den er min type humor, men så stoler jeg sjeldent på rottentomatoes. En film jeg eeelsker har .eks fått svært dårlig kritikk osv, så stoler kun på mine egne meninger😀

    • Hehe, greit å kun stole på egne meninger når det gjelder filmer. Er jo ofte jeg har syntes store Oscar vinnere har vært dritkjedelig. Jeg tror jeg liker litt av alt selv i alle fall, og har ikke noe i mot en typisk «dårlig» film :p hehe

Legg igjen en kommentar

