Film: Out of Africa

Nå henger jeg litt etter med bloggingen og kommentar-svaring her, så da passer det vel å endelig poste en filmanmeldelse jeg skrev for utrolig lenge siden, men som jeg enda ikke har fått postet!

Image52

År: 1985.
Regissør: Sydney Pollack.
Skuespillere: Meryl Streep, Robert Redford, Klaus Maria Brandauer, Michael Kitchen, Malick Bowens, Michael Gough, .
Sjanger: Drama, biografi.
Lengde: 161 minutter.

Out of Africa handler om den nylig gifte danske baronessen Karen Blixen som bosetter seg i kolonien Kenya på tidlig 1900-tallet. Der starter hun en kaffeplantasje, men det viser seg å bare bli enda et problem i hennes allerede kaotiske liv med et arrangert ekteskap, en gnistrende kjemi med eventyreren Denys, krig, sykdom og å lære opp de innfødte.

Image58

Image63

Tror jeg hadde alt for høye forventinger til denne filmen, og hadde sett for meg noe helt annet. Det lover aldri bra å ha den innstillingen når man setter seg ned for å se en film, og min opplevelse av Out of Africa fikk lide av det. Visste tydeligvis ikke hva den handlet om, for jeg hadde sett for meg et nærmest afrikansk safari, men det ble det dårlig av. Tror jeg hadde likt filmen mye bedre hvis jeg hadde lest litt om livet til Karen Blixen og hverdagen hennes i Afrika, da hadde jeg jo selvfølgelig visst bedre hva jeg kom til å se.

Image75

Image74

Filmen er basert på boken ved samme navn skrevet av Karen Blixen i 1937 under psudonymet Isak Dinesen. Den tar for seg de 17 årene hun bodde i Afrika som plantasjeeier, og er blant annet en hyllest til de menneskene hun møtte. Ble enda mer trist på slutten av filmen da jeg fikk høre at hun aldri returnerte til Afrika, trodde faktisk hun bodde der resten av livet sitt. For det virket ikke ut som det var noe hun elsket mer enn landet og folkene, og hadde inntrykk av at hun alltid bodde der. Visste heller ikke at Karen Blixen var forfatter, og trodde jo at hun fikk seg en suksessrik kaffeplantasje. Men sånn ble det visst ikke. I dag er byen som ligger ved der hun bodde i Kenya kalt Karen, og der finner man både en kafè og museum oppkalt etter henne.

Image72

Image73

Det var dessverre ikke mye jeg fant som jeg likte i filmen. Det eneste var kanskje Robert Redford. Meryl Streep var tilogmed ganske irriterende, og hun er absolutt en av mine favoritt kvinnelige skuespillere! Blixen virket både sta, bestemt, bortskjemt og vanskelig å ha noe med å gjøre. Ble ganske oppgitt av hvordan både Blixen og Denys oppførte seg mot hverandre, selvom kjemien var ganske unektelig. Og noe av det mest irriterende i filmen var Streeps forferdelige aksent!

Image68

Image64

Da filmen ble utgitt gjorde den det stort på kino, og ble et av årets største kinosuksesser. Men kritikerne var ikke like trollbundet og syntes den ble både for lang og for kjedelig, og den fikk tilslutt 59% på rottentomatoes.com. Til slutt ble filmen uansett hyllet på Oscar utdelingen året etter, med fire nominasjoner: kvinnelig skuespiller, mannlig birolle (Klaus Maria Brandauer), redigering og kostyme, mens den vant hele 7 Oscar statuetter for art direction, cinematography, regissør, original musikk, lyd, manus og film!

Image54

Image71

Out of Africa er nok kun en film jeg har hørt om fordi den har selveste Meryl Streep i hovedrollen og vant alt for mange Oscar. Trodde dette skulle bli en helt annen film enn det den var, og ble mildt sagt ganske skuffet. Det hjalp heller ikke at sluttresultatet var uhyre kjedelig og en av de mest langtekkelig filmene jeg noensinne har sett! Jeg brukte tre dager på å lide meg gjennom den overdrevne lange filmen. I utgangspunktet er den jo ikke lengre enn mange andre filmer som jeg kan se om og om igjen, den bare er lagd på en dessverre svært uinteressant måte, og gir deg et lite følelsesspekter. Satt der og følte meg bare helt tom og likegyldig til filmen og det var lite som er verdt å huske. Et bevis på at filmene som gjør det best på Oscar utdelingen ikke alltid er de beste.

Image70
(Alle bildene er © Universal Pictures)

Har du sett Out of Africa?

10 thoughts on “Film: Out of Africa

Legg igjen en kommentar

