Film: Spring Breakers

Hadde hatt lyst til å se denne filmen en stund, selvom jeg hadde hørt den var ganske så sær. Men det var i grunn det eneste jeg visste om filmen før jeg så den.

Image2

År: 2012.
Regissør: Harmony Korine.
Skuespillere: James Franco, Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashley Benson, Rachel Korine.
Sjanger: Drama, komedie.
Lengde: 94 minutter.

Spring Breakers handler om fire college jenter som ikke har greid å spare opp nok penger til å dra på spring break i Florida. Da finner tre av de ut at å rane en diner er deres beste utvei, og alle fire begynner en spring break feiring uten noen hemninger. Men da de kommer i trøbbel med politiet er det den ganske shady rapperen Alien som redder dem, og som lærer dem nye, ulovlige måter å skaffe rikdom på.

Image19

Image15

Jeg hadde som sagt ikke lest så veldig mye om filmen på forhånd, annet enn at den var litt sær og annerledes. Hadde i grunn bare lyst til å se den pga skuespillerne, og ble kanskje litt påvirket av den sinnsykt lange og dokumenterte promo touren for filmen. Tror dette er en film som du endten liker eller ikke liker. Og jeg havner nok i den siste gruppen. Filmen prøver skikkelig hardt å være et kunstverk, med mye tilbakeblikk, gjentakelser og klipping, og historien i filmen var skikkelig tynn. Følte aldri at jeg ble kjent med de fire jentene, var så vidt jeg fikk med meg hva de het! Ingen av dem fikk noen personlighet som skilte seg ut fra de andre, kanskje bortsett fra Gomez’ sin karakter, som var den eneste med litt fornuftighet i seg. Filmen viser også i overkant mye nakne rumper og pupper, såpass mye at det blir kjedelig etter tre minutter. Og mye mer skal det bli. Hvis filmen skulle være så utrolig dristig, så burde den kanskje greid å fått med en skikkelig grafisk sex scene, for med såpass mye sexual tension i filmen satt jeg bare hele tiden og forventet å se noe du egentlig kanskje bare burde se på alene bak lukkede dører.

Image4

Image6

Men det jeg slet aller mest med var selvfølgelig kjernen i filmen, selve handlingen som var så utrolig liten. Hvis handlingen hadde gått i et vanlig, kronologisk handlingsforløp hadde nok historien kanskje vart i en halvtime. Var så utrolig mye pynting og prøve for hardt å lage kunstverk av filmen. Den kunne godt trappet litt ned på klippingen og tilbakeblikkene, bortsett fra at jeg faktisk likte den merkelig klippingen med ting som blir hørt på voiceover lenge før de faktisk blir sagt i historien, og at det var litt av et puslespill man ser utfolde seg på skjermen. Men det kunne virkelig ha blitt lagt mer innsats i å lage en større handling og personligheter til jentene, og ikke bare bilder på bilder av relativt unødvendige ting for historien.

Image8

Image9

Det var regissør Harmony Korine som fant ut at han ville skrive filmen fordi han hadde gått glipp av en skikkelig spring break feiring selv under sine college dager, og dro det virkelig ut i denne filmen, kanskje litt vel drøyere enn hva spring break er for de fleste vil jeg tro (håper jeg i alle fall :p). Korine fikk med seg fire kjente, unge og lovende skuespillere på laget, Emma Roberts var den første til å bli tilbudt en rolle, men droppet ut da hun fikk beskjed om å legge på seg og rollen gikk til Ashley Benson i stedefor. James Franco’s karakter ble basert på den ganske ukjente Florida rapperen Dangeruss, og i tillegg brukte de rapperen Riff Raff (også ukjent i mine øyne i alle fall), som inspirasjon for Franco’s prestasjon.

Image13

Image10

Da filmen hadde sin premiere på Venice International Film Festival i september ble den mottatt med gode ord fra de fleste kritikerne. Filmen har for tiden 65% på rottentomatoes.com, og den har blitt stemplet som en kommende kultfilm (som jeg godt kan forstå). Spring Breakers har også gjort det bra på kino med tanke på hvor få steder den har blitt satt opp verden over.

Image7

Image12

Spring Breakers kan være en film det er lurt å lese plottet til før man ser, og ha et åpent sinn før den starter. Men selvom hvis jeg hadde studert plottet og var mer klar for det sære jeg kom til å se utfolde seg på skjermen, vet jeg ikke om jeg hadde likt den noe mer, og jeg greier ikke å overbevise meg selv at jeg likte filmen noe særlig. Historien ble altfor tynn for å kunne bli helt dratt med i handlingen, og led av at den ikke hadde noen karakterer vi ble spesielt kjent med. Det beste i hele filmen var uten tvil James Franco, som jeg ble en smule fascinert av, og brøt ut i latter da denne relativt shady mannen satt seg bak et piano og begynte å synge Britney Spears før Miss Spears selv tar over og er bakgrunnsmusikk mens vi ser dem begå et par alvorlige forbrytelser. Men utenom det, føltes den 94 minutter lange filmen langtekkelig ut, samtidig som den greide å være virkelig uforutsigbar. Til syvende og sist var jeg ikke spesielt begeistret for filmen, som føltes ut som et kanskje litt dårlig forsøk på en ordentlig kunstfilm, samtidig som jeg ikke fant det lille plottet som var der særlig gjennomtenkt, eller bra. Spring Breakers er nok en film du enten liker eller ikke liker, og en som heller ikke er særlig lett å ta inntil seg. Det er nok best å legge igjen all (film) fornuft hjemme, og bare bli med på den psykedeliske reisen, en reise jeg aldri følte jeg greide å bli med på selv.

Image18

image21
(Alle bilder er © Muse Productions)

Har du sett Spring Breakers?

9 thoughts on “Film: Spring Breakers

  1. Rart at så mange kjente fjes er med på slik som er så annerledes, samtidig er det jo litt morsomt å se nettopp disse kjente så fremmed 😛 Måtte se trailern! Vet ikke helt hva jeg skal tro, hehe

    • Hehe, ja. De ville vel komme seg så langt vekk som mulig fra Disney stempelet :p Har faktisk ikke sett traileren selv, men filmen var jo ganske spesiell i alle fall :p

Legg igjen en kommentar

