Ukens Film: Dirty Dancing

Lenge siden sist jeg hadde sett denne filmen, men kan jo uansett hele utenatt!

Image1

År: 1987.
Regissør: Emile Ardolino.
Skuespillere: Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Jane Brucker,  Kelly Bishop, Lonny Price.
Sjanger: Drama, romantikk.
Lengde: 100 minutter.

Dirty Dancing handler om 17 år gamle Baby Houseman og familien hennes som tilbringer en sommerferie på høyfjellshotellet Kellerman’s. Der blir Baby dratt med i miljøet til ungdommene som arbeider på hotellet, og faller for den eldre danseinstruktøren Johnny.

Image8

Dette er jo en film jeg tar det for gitt at alle har allerede sett :p Det er jo en av de mest kjente filmene til å komme ut av 80-tallet, og en av de største romantiske filmene der ute. Første gang jeg så filmen, jeg var kanskje 12, likte jeg den faktisk ikke. Så den igjen et par år senere, og da elsket jeg den! Og det har jeg selvfølgelig gjort siden. Dirty Dancing er en av de filmene jeg kan se på når som helst, uansett humør, og jeg føler jeg blir forelsket sammen med Baby i sjarmerende Johnny i Patrick Swayze’s skikkelse. Tror faktisk dette er første gang jeg så filmen etter han døde i 2009, så det var jo også grunnen til at det ble noen tårer i øynene :p

Image18

Image10

Filmen er skrevet av manusforfatter Eleanor Bergstein, som opplevde at en het dansescene hun hadde skrevet til filmen It’s My Turn ble droppet, og ble da inspirert til å skrive en film om dansing. Hun baserte mye av karakteren Baby på seg selv, hun ble selv kalt Baby frem til hun ble 22, ferierte på fjellet med familien som ung, og var med i dirty dancing konkurranser. Hun baserte karakteren Johnny Castle på danseinstruktøren Michael Terrace som hun møtte da hun gjorde research til manuset. Etter at Bergstein hadde skrevet ferdig manuset måtte hun innom mange produksjonsselskaper før hun endelig fikk et ja hos det nyetablerte Vestron, som aldri hadde produsert en film før. Visste faktisk ikke dette, Dirty Dancing var jo en skikkelig lavbudsjetts film, og hadde ingen særlig kjente fjes i rollene. Men ble som vi selvfølgelig vet en usedvanlig stor suksess.

Image7

Image3

Selvom det aldri blir nevnt i filmen, er det ganske innlysende at Penny er gravid og tar abort. Filmen er satt til 1963, og da var faktisk abort ulovlig i USA, selvom når faren til Baby spør om hun trenger pengene hun har spurt om til noe ulovlig og hun sier nei. På denne tiden måtte amerikanske kvinner som ønsket abort reise til utlandet, eller gå til noen som var villig til å gjøre det ulovlig. Når filmen ble vist før sin utgivelse var det faktisk mange som ikke skjønte at det var abort det var snakk om i filmen, og når de håpfulle sponsorene fant ut at det var med abort i filmen valgte de å trekke seg.

Image9

Image6

Da filmen ble utgitt fikk den for det meste positiv kritikk av anmelderne og har 72% på rottentomatoes.com, mens kanskje den aller største, nylig avdøde Roger Ebert hatet den. Filmen gjorde det uansett langt bedre på kino, og den ble en av de mest sette filmene verden over året den ble utgitt. I 2009 hadde filmen tjent over $214 millioner på verdensbasis, og ble den først filmen til å selge over én million VHS. I 2007 var 10 millioner versjoner av filmen å finne i hjem verden over. Filmen ga oss også sangen I’ve Had the Time of My life som vant både en Oscar, Golden Globe og Grammy! Det er jo ikke dårlig! Den vant forresten også den norske Amanda prisen for beste utenlandske film :p

Image17

Image4

Dirty Dancing ble fort til en udødelig klassiker, og den kommer vel aldri til å gå av moten heller. Blandingen av følelsene, dansingen, musikken, kjemien og deres forbudte forhold gjør filmen til det den er, nettopp fantastisk! Både Jennifer Grey og Patrick Swayze er enkle å falle for, og det at det er en enkel, romantisk film gjorde vel sitt til at den fikk den suksessen den hadde. Og så er det vel ikke bare jeg som får gåsehud og tårer i øynene hver gang jeg ser den siste dansen, og det løftet! Dirty Dancing er nok en evig slager hos de fleste jenter, og en film jeg føler det må være utrolig vanskelig å ikke falle for.

Image16
(Alle bildene er © Lionsgate)

Har du sett Dirty Dancing?

9 thoughts on “Ukens Film: Dirty Dancing

  1. Ahhh, jeg elsker og forguder denne filmen! Søsteren min og jeg så på den konstant da vi var små, og det var fordi at hovedpersonen liknet så mye på mamma! I alle fall i ung alder, og de var skremmende like 😛 Selv lillebroren min, 7 år mindre, maste om å få se «mamma» i dansefilmen 😉

    Ellers synes jeg denne filmen er helt fantastisk, og dansingen er perfekt!

Legg igjen en kommentar

