Ukens Film: Enchanted

Lenge siden sist jeg så denne filmen, så det var virkelig på tide å se den igjen!

Image1

År: 2007.
Regissør: Kevin Lima.
Skuespillere: Amy Adams, Patrick Dempsey, Susan Sarandon, James Marsden, Idina Menzel,Timothy Spall, Rachel Covey.
Sjanger: Komedie, familie, fantasy.
Lengde: 107 minutter.

Enchanted handler om Giselle som lever i eventyrlandet Andalasia og er i ferd med å gifte seg med prinsen sin Edward. Men hans onde stemor ser en trussel mot tronen sin og sender Giselle til et sted hvor det ikke fins noen lykkelig slutt – New York City. Her treffer hun på enkemannen og alenefaren Robert, som er i ferd med å forlove seg med kjæresten. Men han hadde ikke sett for seg at den vakre og naïve Giselle skulle vandre inn i livet hans.

Image9

Likte denne filmen skikkelig godt da den først kom ut, og liker den fortsatt like mye i dag! Dette var den første rollen jeg så med Amy Adams, og jeg innbilte meg at hun absolutt har blitt en bedre skuespiller med årene, men hun var jo helt fantastisk fortryllende som Giselle! Jeg slenger meg også med på de som mener hennes fremtidige Oscar er veldig på ettertid!

Image4

Image5

Det første manuset til filmen ble skrevet allerede i 1997, men siden den gang har den gått gjennom utallige omskrivninger og regissører. I 2005 endte endelig prosjektet i hendene til regissør Kevin Lima, som fikk med seg Bill Kelly som skrev det originale manuset. Da hadde historien blitt til det vi kjenner i dag, som er en hyllest til alt som er Disney. I følge regissør Lima er det med flere tusen henvisninger til både gamle og fremtidige Disney verk i filmen, og at det er både en parodi og et kjærlighetsbrev til de kjente og kjære Disney klassikerne. Og når filmen endelig ble påbegynt tok det nesten hele to år å lage den. Animasjonen tok mer enn et år å lage ferdig, mens live-action scenene tok 72 dager å filme.

Image20

Image8

Noe av det jeg liker best å se i filmen er alle de vakre kostymene! Det er jo ingen overdrivelse å si at Disney prinsessene er kjent for sine overdådige og vakre kjoler, og Giselle er inget unntak. Ettersom karakteren hennes utvikler seg i filmen, blir motesansen hennes også det. I begynnelsen har hun den gigasvære prinsesse brudekjolen, før et par andre kjoler som viser hennes utvikling, før hennes siste mer moderne kveldskjole. Av brudekjolen Giselle hadde på seg ble det lagd hele 11 stykker, som hver veide svimlende 18 kg! Amy Adams måtte innrømme at det var helt forjævlig å spille inn scenene med brudekjolen på seg!

Image3

Image2f

Da filmen ble utgitt mottokk den fantastisk kritikk av anmelderne, og den nådde hele 93% på rottentomatoes.com. Filmen ble hyllet for sin lystige hyllest til alt som er Disney, men en ny og spennende vri, og kinogjengerne verden over gjorde at den ble den 15. mest sette kinofilmen året den ble utgitt. Den ble også nominert til Oscar tre ganger i samme kategori, nemlig beste original sang, noe den kunne blitt nominert til enda flere ganger, med alle de fantastiske sangene som er i filmen!

Image7

Image6

Enchanted er virkelig nettopp det! En fortryllende film som gir oss all den Disney magien vi forventer, med fantastiske skuespillere, med selvfølgelig herlige Amy Adams i spissen. Det er en super søt historie, om ikke bare et par som finner kjærligheten, men også om en familie som blir hel igjen. Og det er jo oppskrift på rørte sjeler. Enchanted er et friskt pust i alle de kjære Disney klassikerne, som gir oss noe moderne, men også den gode, gamle Disney magien!

Image19
(Alle bildene er © Walt Disney Pictures)

Har du sett Enchanted?

10 thoughts on “Ukens Film: Enchanted

  1. Niks, men jeg trodde ikke den skulle være så bra! Bør virkelig få tid til å se den, hehe 😀

    sv – Har dessverre ikke direkte link, for en vennine av meg kjøpte det for meg før jeg fikk egen konto. Selgeren heter fresh-strawberry. Tok ca en uke både for meg, moren og søsteren min å få smykkene våre. Super selger etter min mening 😉

    • Tja, han er vel det da 😛 Men tror nok ikke han er å finne på noen topp liste hos meg, han er for «vanlig» hvis det går an. Fun fact: Mamma er overbevist at hun sto i samme bil leiekø som han i Orlando en gang, og han sa et eller annet til henne. Vet ikke helt om jeg tror på henne, for visste ikke hun visste hvem han var en gang :p

Legg igjen en kommentar

