Film: Sleepless in Seattle

Føler jeg har vært igjen en smule fraværende fra bloggen, hadde jo mildt sagt mange kommentarer å svare på! Og føler at jeg alltid helt glemmer å poste alle filmanmeldelsene jeg skriver, så her kommer den neste filmen ut!

Image1

År: 1993.
Regissør: Nora Ephron.
Skuespillere: Tom Hanks, Meg Ryan, Ross Malinger, Rita Wilson, Victor Garber, Bill Pullmann.
Sjanger: Komedie, drama, romantikk.
Lengde: 105 minutter.

Sleepless in Seattle handler om Sam Baldwin som nylig har blitt enkemann og alenefar til sønnen Jonah. Men ettersom tiden går merker Jonah at faren hans trenger å finne kjærligheten og få en ny kone. Han ringer inn til et radioprogram for å spørre om hjelp, og det tar ikke lang tid før kvinner over hele landet blir helt forelsket i far og sønn gjennom deres hjerteskjærende historie. En av dem er Annie Reed.

  Image5   Image9

Hadde kun sett denne filmen en gang før, for sikkert ti år siden, så hadde utrolig lyst til å se den igjen! Husket kun noen småting fra filmen, så det var i grunn som å se den for første gang. Gjennom hele filmen satt jeg og sammenlignet den med You’ve Got Mail, den romantiske komedien med også Tom Hanks og Meg Ryan i hovedrollene (de har også spilt i en tredje film sammen, Joe Versus the Volcano fra 1990). Og jeg må si at hvis jeg skal velge en favoritt så er You’ve Got Mail milevis foran! Sleepless in Seattle ble litt langdryg, og småkjedelig til tider. Men den er absolutt en søt og koselig liten film, men handlingen i filmen var jo ganske usannsynlig, og det er jo som regel et lite problem for meg når jeg ser en film.

Image7

Filmen er inspirert av en av tidenes største romantiske filmer, An Affair to Remember (som jeg enda ikke har sett). Mye fra filmen er tatt med i Sleepless in Seattle, og den blir også nevnt flere ganger. Da filmen ble utgitt ble den møtt av positivt kritikk av anmelderne som ga den 71% på rottentomatoes.com, og ble den 8. mest sette filmen verden over året den ble utgitt. Den ble også nominert til Oscar for beste original sang og beste original manus, og ble nominert til Golden Globe for beste film, beste mannlige skuespiller og beste kvinnelige skuespiller.

Image6

Image3

Sleepless in Seattle er en ganske så søt film, men jeg greide aldri å bli helt bergtatt av den. Helt til de siste øyeblikkene av filmen, som det er umulig å ikke bli rørt av, selvom historien frem til det øyeblikket er ganske usannsynlig fra mitt perspektiv. Synes også det var litt synd og litt rart at Meg Ryan og Tom Hanks bare er på skjermen sammen i ca 2 minutter, når dette skal være en kjærlighetshistorie mellom de to. Men filmen er både enkel og søt, og selvfølgelig ganske så forutsigbar. Men en grei film hvis man er i humør for en romantisk komedie.

Image4
(Alle bildene er © TriStar Pictures)

Har du sett Sleepless in Seattle?

18 thoughts on “Film: Sleepless in Seattle

  1. tror jeg har sett deler av den, men ikke hele filmen. Burde tatt meg tid til å se hele filmen, for jeg eeeelsker skuespillerne i den 😀
    xx Siri

  2. Har ikke sett den nei,men tror jeg har sett you got m@il:)

    SV;hehe, har mest lest “Illustrert Vitenskap”,men har fått sansen for National Geographic :p

Legg igjen en kommentar

