Håp og forventninger for Oscar kvelden!

Da er endelig kvelden her! Et av årets største høydepunkter for meg, nemlig Oscar kvelden! Interessen min for Oscar utdelingen har bare blitt større og større med årene, og dette er det første året jeg endelig har fått sett alle filmene nominert til beste film! Selve filmene kommer ikke til å bli å finne på min liste over favoritt filmene mine, men det var noen som var bra, og noen som var mindre bra. I min mening. Men skuespillerprestasjonene har vært fantastiske, det er det absolutt ingen tvil om, og det har definitivt vært det beste med filmene jeg har sett!

Jeg tenkte jeg kunne lage et innlegg med hvem jeg tror vinner og hvem jeg håper vinner i de største kategoriene, selvom jeg føler at det er vanskeligere å velge på begge alternativene i år enn det var i fjor (da jeg tippet alt riktig!).

Image1

Beste Adapterte Manus
(Argo, Beasts of the Southern Wild, Life of Pi, Lincoln, Silver Linings Playbook)

Her kan det nok tyde på at Silver Linings Playbook tar hjem prisen. Har jo ikke lest noen av bøkene, men hvis jeg må velge den jeg ser helst vinner er det Lincoln, som må definitivt ha vært det vanskligste og mest tidkrevende å sette sammen.

tumblr_mifks1kPYq1rn5la8o1_500_large
(weheartit.com)

Original Manus
(Amour, Django Unchained, Flight, Moonrise Kingdom, Zero Dark Thirty)

Her både tror jeg og håper at Quentin Tarantino vinner for Django Unchained.

tumblr_mh09yq48Sj1qa1rooo1_r1_500_large
(weheartit.com)

Kvinnlige birolle
(Amy Adams – The Master, Sally Field – Lincoln, Anne Hathaway – Les Misérables, Helen Hunt – The Sessions, Jacki Weaver – Silver Linings Playbook)

Her er det bortimot ingen tvil om at Anne Hathaway vinner for rollen sin som Fantine i Les Misérables. Jeg har ikke sett The Master med Amy Adams eller The Sessions med Helen Hunt, som begge er mange sine favoritter til å vinne, så jeg må nok si at jeg håper Anne Hathaway vinner.

bda51df1a4fb0b6fb827baec36ead5e4_large
(weheartit.com)

Mannlige birolle
(Alan Arkin – Argo, Robert De Nero – Silver Linings Playbook, Christoph Waltz – Django Unchained, Tommy Lee Jones – Lincoln, Philip Seymour Hoffmann – The Master)

Her virker det som det står mellom Tommy Lee Jones og Christoph Waltz, og det blir vanskelig å velge hvem som vinner, selvom jeg virkelig håper sistnevnte tar med prisen hjem! Waltz sin rolle var uten tvil noe av det beste jeg så i alle fall Oscar filmene!

521310_452318401528933_342521019_n_large
(weheartit.com)

Kvinnlige hovedrolle
(Jessica Chastain – Zero Dark Thirty, Jennifer Lawrence – Silver Linings Playbook, Naomi Watts – The Impossible, Emmanuelle Riva – Amour, Quvenzhané Wallis – Beasts of the Southern Wild)

Dette må jo være den mest utroligste nominasjonslista på lenge. Jessica Chastain var lenge favoritt til å vinne, før Jennifer Lawrence ser ut til å ha tatt ledelsen. Men Watts, Riva og Wallis har også virket ut til å ha hatt en reell sjanse til å vinne. Men antageligvis blir det Jennifer Lawrence som tar med seg statuetten hjem. Selv greier jeg ikke å velge en favoritt av Lawrence, Riva og Wallis, som alle var utrolig fantastiske, men siden jeg likte Silver Linings Playbook best av de tre filmene (og fordi Jennifer er blitt en av mine favorittskuespillere), så satser jeg også på henne!

tumblr_mb4o7sMBLw1rrb9xco1_500_large
(weheartit.com)

Mannlige hovedrolle
(Bradley Cooper – Silver Linings Playbook, Hugh Jackman – Les Misérables, Daniel Day-Lewis – Lincoln, Joaquin Phoenix – The Master, Denzel Washington – Flight)

Det var synd for de som var nominert dette året, for er det absolutt ingen tvil, omtrent ingen sjans i havet at ikke Daniel Day-Lewis vinner for rollen sin som President Abraham Lincoln. Det må være den mest innlysende vinneren på en stund, og det ville vært den største overraskelsen på lenge hvis han ikke vinner!

Image42

Regissør
(Michael Haneke – Amour, Steven Spielberg – Lincoln, Benh Zeitlin – Beasts of the Southern Wild, Ang Lee – Life of Pi, David O. Russell – Silver Linings Playbook)

Dette er en kategori som har vært litt av en snakkis i år, da Ben Affleck ikke ble nominert for Argo. Da hadde han jo mest sannsynlig vunnet. Verken tidligere Oscar vinner Kathryn Bigelow eller Tom Hooper er nominert, begge to kunne også hatt en stor sjanse for å vinne. Så da er det nesten litt vanskelig å si hvem som kommer til å vinne, men jeg holder en knapp på at Steven Spielberg er det lettelse valget, og kanskje ikke usannsynlige siden både han og filmen er elsket.

Image2
(Fun Fact: Spielberg hadde på seg dress hver dag på settet i stedet for hans vanlige klær med sin standard baseballcaps for å passe bedre inn i miljøet han prøvde å skape)

Beste Film
(Amour, Argo, Beasts of the Southern Wild, Django Unchained, Les Misérables, Life of Pi, Lincoln, Silver Linings Playbook, Zero Dark Thirty)

Dette er uten tvil den vanskeligste kategorien å forutse, og det gjør det jo bare enda mer spennende! Jeg tror kanskje det er mest sannsynlig at Argo vinner, men tror også Lincoln og Silver Linings Playbook har mulighet til å vinne. Lincoln, Silver Linings Playbook og Django Unchained var uten tvil mine favoritter blant de ni filmene, men ville blitt en smule overrasket om sistnevnte vant.

tumblr_mczrpvMGUm1qmm8t3o1_500_large
(weheartit.com)

Har du noen favoritter til å vinne?

4 thoughts on “Håp og forventninger for Oscar kvelden!

Legg igjen en kommentar

