Film: Life of Pi

I går kveld så jeg enda en film som er nominert til Oscar, jeg fant heldigvis en versjon som var god nok kvalitet til å se på!

Image1

År: 2012.
Regissør: Ang Lee.
Skuespillere: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Rafe Spell, Adil Hussain, Tabu.
Sjanger: Drama, eventyr.
Lengde: 127 minutter.

Life of Pi handler om unge Pi Patel som vokser opp i India med familien som eier en dyrehage. Men når Pi er 16 år bestemmer foreldrene seg for at de skal flytte til Canada, hvor de skal prøve å få solgt alle dyrene og starte et nytt liv. De blir med på et japansk lasteskip, men når de nærmer seg Stillehavet synker skipet, og Pi pluss et par av dyrene er de eneste overlevende. Etterhvert blir Pi igjen alene med den bengalske tigeren Richard Parker på livbåten, og han har enda en ting å passe på for å greie å overleve både elementene og den sultne tigeren.

Image5

Image21

Jeg har naturligvis vært nysjerrig på denne filmen og hvordan det ville gå å være strandet med en tiger ute på det åpne hav. Har jo også fått med meg at historien har blitt kalt ufilmbar, helt til CGI har gjort det mulig. Men dessverre så la jeg alt for mye merke til den digitale bruken i filmen, noe jeg skulle ønske jeg ikke gjorde i 2013. Det er noe jeg opphenger meg i, men det er kanskje ikke sikkert alle andre gjør. Tydeligvis ikke. Men jeg likte i grunn filmen, selvom jeg ikke syns den var så super mye å hoppe i taket for. Den var merkelig nok lite langtekkelig, og de to timene fløy ganske fort unna. Jeg likte faktisk den første delen av filmen best, før de forlater India.

Image19

Image17

Noe jeg slet med under hele filmen var at så mye virket usannsynlig og praktisk talt umulig i virkeligheten. Det var så mye som virket overdrevent, men når jeg hadde sett det siste minuttet av filmen skjønte jeg jo hvorfor det var med ting som jeg trodde bare var dårlig teoretisk tenking. Filmen har Gud som det store temaet, eller det at Gud ikke eksisterer. Vil ikke røpe så mye mer, for det som kom mot slutten av filmen var jo den store punchlinen, det store spørsmålet om du vil tro på Gud eller ikke, som selvfølgelig også betyr noe mer i filmen.

Image27

Image20

Filmen er basert på boken av Yann Martel ved samme navn, som kom ut i 2001. Ikke lenge etter begynte arbeidet på å gjøre boken om til manus og å finne en regissør til å filme. Men manuset ble hivd rundt og skrevet om av forskjellige skribenter, og det var en lang rekke med regissørere som var ment til jobben men som trakk seg, før endelig Ang Lee fikk regissør jobben i 2009. Fra da begynte den lange prosessen med å kunne finansiere det store prosjektet, og selvfølgelig lete etter den rette til å spille Pi. Valget falt på den uerfarne Suraj Sharma, som bare ble med broren sin på audition da han fikk sin første skuespillerjobb.

Image15

Image16

Det meste vi ser til tigeren Richard Parker i filmen er dataanimert, og kun i fire scener ble det brukt en ekte tiger, blant annet scenen hvor tigeren svømmer i vannet ved siden av livbåten og ikke greier å komme seg oppi igjen. Det er ingen hemmelighet at visuelle effekter måtte til for å skape filmen og utallige firmaer jobbet med å få til sluttverket. Selv syntes jeg som nevnt tidligere at det ble en del for mye CGI som var altfor godt synlig, er ikke like begeistret over hvordan dyrene så ut som så og si alle andre. Tigeren er i alle fall det dyret som ser best ut.

Image9

Image18

Da filmen ble utgitt mottok den gode ord fra de fleste kanter, og ble plassert på mange filmkritikere sine lister over fjorårets beste filmer. Den har fått 88% på rottentomatoes.com og ble den 11. mest innbringende filmen på kino i fjor. Filmen er godt representert under Oscar utdelingen neste uke, med hele 11 nominasjoner for: cinematography, editing, musikk, sang, production design, sound editing, sound mixing, visual effects, manus, regissør og beste film.

Image14

Image26

Life of Pi er en visuelt flott film, selvom man til tider legger godt merke til den store bruken av dataanimasjon. Jeg kan også godt skjønne at filmen har blitt kalt et mesterverk og den vakreste filmen du noensinne kommer til å se. Selvom jeg kanskje ikke er helt enig. Men filmen er verken langtekkelig eller kjedelig, og det er jo imponerende når det meste av filmen tar sted midt ute på Stillehavet med kun en gutt og en tiger. Det er faktisk også ganske mye dialog til tross mangelen på noen å føre samtaler med. Filmen bryter også opp historien da den hopper frem til nåtiden, da Pi forteller denne utrolige historien til en forfatter. Filmen kommer med den elskede og hatede twist endingen, og som seer må man tenke seg litt ekstra om på slutten av filmen for å skjønne hva man har opplevd på skjermen de siste 2 timene. Først ble jeg litt irritert over dette, men etter å ha fått tygd på det i noen timer liker jeg tanken bak historien, om hva du velger å tro på her i livet.

Image25

Image12
(Alle bildene er © Twentieth Century Fox)

Har du sett Life of Pi?

17 thoughts on “Film: Life of Pi

  1. Enda en film jeg ikke har sett:) merker jeg er helt utdatert når jeg kommer inn her og leser om filmer, hørt om men ikke sett..

    //Zalando hadde mye bra i til alle forskjellige smaker, og i prisklasser, men færste gang jeg handler der så er spent på om det er rask levering og om varene svarer til forventningene. Heldigvis er det gratis retur hvis ikke:)

  2. Jeg ble jo utrolig forelsket i boken når jeg leste den – og skjønte ikke som mange andre, hvordan i all verden den skulle filmatiseres. Men så så jeg filmen, og ble veldig glad i den også. Som du sier er det synd at dataanimasjonen legges godt merke til av og til. Men i det hele og store følte jeg ikke at det gjorde så veldig mye. Tror derimot at man får et litt annet syn på filmen hvis man har lest boken, for i den får man mye større tilgang til tankene hans om både situasjonen han befinner seg i på havet, fortiden hans hjemme i India og bare tanker om tro og livet generelt. Ellers var filmen en av de få som virkelig holder seg til boken, og det var gøy å se hvordan scenene jeg hadde i hodet når jeg leste boken plutselig var visualisert på kinoskjermen. 🙂

  3. Jeg må innrømme at jeg ikke la så godt merke til data animeringen, men mulig det er fordi jeg forventet at det var en del av det… Altså det er jo ikke akkurat en lett film å lage.
    Jeg syns den var kjempe fin! Spesielt siden jeg elsker store kattedyr og godt kunne tenke meg å oppleve de i virkeligheten. Satt der og var helt fortryllet… 😉

    Så jeg anbefaler også filmen, syns den var veldig vakker!

    • Nei, det har du rett i. Omtrent hele filmen var vel animasjon, men det er bare noe som alltid irriterer meg :p
      Hehe, ja, jeg hadde jo bare ville legge meg ned ved siden av tigeren og kose ❤ hehe

  4. Tror det kommer litt an på hvordan type man selv er og hva man liker 😉 Jeg som er en skikkelig drømmer, synes boken var fantastisk! Kanskje litt i langdrag i begynnelsen når man skal bli kjent med alle, men ellers var det virkelig vanskelig å legge den i fra seg. Jeg leste den ganske fort for å si det sånn, og leser den gjerne igjen. xD

  5. Denne filmen har jeg veldig lyst til å se. Jeg har ikke noe mindre lyst til det nå – litt glad i de filmene hvor jeg må tenke over hva jeg har sett og lært. 🙂

Legg igjen en kommentar

