Film: Beasts of the Southern Wild

Her kommer den neste Oscar filmen, en film jeg lenge har hørt har vært så utrolig fantastisk, men som jeg personlig ikke hadde så høye forventinger om at jeg skulle like.

Image1

År: 2012.
Regissør: Benh Zeitlin.
Skuespillere: Quvenzhané Wallis, Dwight Henry, Levy Easterly, Lowell Landes, Pamela Harper, Gina Montana.
Sjanger: Drama, fantasy.
Lengde: 93 minutter.

Beasts of the Southern Wild handler om 6 år gamle Hushpuppy som bor sammen med den strenge faren sin på det lille øy samfunnet Bathtub, som er pratisk talt kuttet av fra resten av omverden, på den lille øya utenfor Louisiana. Når faren til Hushpuppy blir alvorlig syk etter en forferdelig storm som drukner nesten hele øya, må hun virkelig vise hva hun er lagd av, i det hun innser at hun er i ferd med å bli helt alene her i verden.

Image2

Image4

Jeg er ikke spesielt glad i fantasy filmer, og var redd for at dette skulle bli enda en opplevelse som da jeg så The Tree of Life i fjor (også kjent som de mest kjedeligste 2 timer og 20 minutter i mitt liv). Men jeg ble faktisk fort overrasket, og jeg ble bergtatt av den flotte musikken (hvorfor i all verden ble ikke det Oscar nominert?) og selvfølgelig Quvenzhané Wallis som Hushpuppy, som faktisk er nesten den eneste grunnen til å se filmen. Det var ikke mye annet i filmen enn henne og hennes styrkende reise. Det var forfriskende å nesten bare høre den søte stemmen hennes gjennom mesteparten av filmen, som ellers er en ganske alvorlig film, men som fortsatt i ny og ne greide å få til en mer lystig opplevelse. De første minuttene av filmen var absolutt det beste, da alt var bare fryd og gammen, og hun forteller om livet på øya på sin måte.

Image18

Image17

Beasts of the Southern Wild er den første filmen til regissør Benh Zeitlin. Han har også skrevet manuset sammen med Lucy Alibar, som skrev en-akt skuespillet som filmen er basert på. Den lille øya Bathtub var inspirert av flere små øy samfunner utenfor kysten av Louisiana som alle er truet av orkaner og økende vannivå. De fleste som jobbet på filmen var også fra disse områdene, inkludert flere av skuespillerne og hovedrolleinnehaver Quvenzhané Wallis.

Image22

Image11

Etter å ha vært gjennom flere film festivaler til stående applaus, ble filmen endelig utgitt sommeren 2012. Den fikk for det meste positive gloser fra alle kanter, og fikk til slutt 86% på rottentomatoes.com. Filmen har vunnet priser på film festivaler verden over, og er nominert til fire Oscar priser for beste manus, regissør, kvinnelige skuespiller og beste film. Det spørs om den vinner noen av prisene, men den har uansett satt Oscar rekord med Quvenzhané som ble historiens yngste til å bli nominert til beste kvinnelig skuespiller i en hovedrolle, kun 9 år gammel!

Image9

Image5

Beasts of the Southern Wild er en annerledes og unik film. Den er virkelig utenom det vanlig, men kan lett bli kanskje litt for spesiell. Det beste med filmen var som sagt lille Quvenzhané Wallis, som var kun 5 år da hun ble tilbudt rollen (men moren hennes sa hun var seks, slik at hun kunne få komme på audition). Det føltes ut som det ble brukt mye symbolikk og metaforer i filmen, og man skal ikke ta alt som man ser helt bokstavelig. Det er nok ikke en film jeg kommer til å se flere ganger, men den var fortsatt både rørende og en enkel film å se på. Selvom den var lite underholdene var den utrolig vakkert lagd, og er et lite kunstverk. Med fantastiske Quvenzhané som Hushpuppy i spissen!

Image20
(Alle bildene er © Cinereach)

Har du sett Beasts of the Southern Wild?

13 thoughts on “Film: Beasts of the Southern Wild

  1. Ja, og jeg likte den dessverre ikke så godt. Den var fint laget osv, men jeg syntes den manglet spenning. Så denne på kino, og tok meg selv i å nesten sovne noen ganger. Uff, ikke bra :S Vil alltid gi filmer og bøker en sjanse, men denne var ikke noe for meg.

    Du skriver nok en gang en super anmeldelse, og det er alltid en fryd å lese dem🙂

  2. Har hatt den i minnebanken i topplokket over filmer jeg må se og har faktisk begynt å skrive ned filmer jeg må sjekke ut iløpet av året. Både filmer som går på kino/har gått eller filmer som «alle har sett» ,men jeg ikke har fått med meg som er bra.
    hehe:)

Legg igjen en kommentar

