Film: Zero Dark Thirty

Her kommer årets mest kontroversielle Oscar film, som forressten kommer på norske kinoer i morgen.

Image3

År: 2012.
Regissør: Kathryn Bigelow.
Skuespillere: Jessica Chastain, Jason Clarke, Kyle Chandler, Jennifer Ehle, Chris Pratt, Harold Perrineau.
Sjanger: Drama, historie, thriller.
Lengde: 157 minutter.

Zero Dark Thirty handler om Maya som jobber for CIA, og som bruker all sin tid og energi på å jakte etter Osama bin Laden. Veien dit inneholder år med utspørring og torturering av de som kanskje vet noe, før hun endelig tror hun har oppdaget hvor han kanskje befinner seg. Mens de fleste andre innenfor CIA er svært tvilsomme, så er Maya 100% overbevist at hun vet hvor verdens mest ettersøkede mann er.

Image33

Image38

Image35

Dette hadde nok aldri vært en film jeg ville sett hvis det ikke var for at jeg vil se alle Oscar filmene. Og jeg vet nok tydeligvis hva jeg liker, for uansett hvor mye jeg skulle ønske jeg likte filmen falt den dessverre ikke helt i smak hos meg. Følte at de først 45 minuttene ikke hadde trengt å vært der, og filmens handling kunne godt ha hoppet over årene mellom 2003 og 2009. Det var ikke før handlingen nådde 2009 at det faktisk begynte å skje noe. Jeg skulle også gjerne likt at filmen tok en helt annen vending enn det den gjorde. Ville heller sett absolutt alle bitene rundt det å endelig komme seg inn i huset til bin Laden. Jeg fant ikke Maya interssant nok til å bære hele filmen alene, og jeg følte så utrolig mye i denne historiske hendelsen må ha blitt uteblitt. Filmen var heller ikke noe særlig flink til å forklare alt som skjedde, og det var heller ikke super enkelt å forstå absolutt alt som foregikk. Den fikk meg nesten i grunn til å føle meg litt dum. Det eneste jeg tror jeg faktisk likte med filmen var de minuttene da Navy Seal gutta tok seg inn i huset til bin Laden, hvor den fikk følelsen av en skikkelig krigsfilm. Og det liker jeg.

Image51

Image43

Image49

Regissør Kathryn Bigelow og manusforfatteren Mark Boal hadde samarbeidet om å skrive manuset til en film som handlet om slaget i Tora Bora i 2001 og den lange, usuksessfulle jakten på Osama bin Laden. Men ikke lenge før filmingen skulle starte kom nyheten om at bin Laden var blitt drept, og de måtte droppe filmen og begynne på et nytt manus som heller handlet om den suksessfulle jakten. Karakteren Maya er løst basert på en kvinnelig CIA agent som har fått pseudonymet Jen i boken No Easy Day skrevet av en av Navy Seal gutta som var med på å drepe bin Laden.

Image40

Image41

Image16

Da filmen ble utgitt ble den umiddelbart møtt av ros fra filmkritikerne (med hele 94% på rottentomatoes.com!), og den har gjort det bra på kino så langt. Men Zero Dark Thirty har fort blitt en omstridt film av forskjellige grunner. Mange er enige med meg og syntes at det kunne blitt vist mye mer rundt det å finne bin Laden, fra alle andre i CIA til soldatene og helikopterpilotene som faktisk utførte jobben. Men den største snakkisen har vært filmens bruk av tortur, og at tortur var essensielt for å finne bin Laden og dermed en positiv ting. CIA direktør Michael Morell har gitt en uttalse om at filmens bruk av tortur ikke gjenspeiler hvordan bin Laden ble funnet. Men til tross for dette er den kontroversielle filmen blitt nominert til fem Oscar: redigering, lyd redigering, original manus, kvinnelige hovedrolle, og beste film. Den vant også Golden Globe for beste kvinnelig hovedrolle i en drama film.

Image32

Image34

Image7

Zero Dark Thirty er en alt for overhyped film i min mening. Filmen blir ensformig og utelater mange viktige faktorer, tilogmed til de scenene vi ser i filmen. Dette er en historie som kunne vært gjort helt annerledes, og det er utrolig mye som kunne vært gjort med historien om veien til bin Laden. Som for eksempel om soldatene som tok seg inn i huset hans som gikk gjennom mange øvelser av aksjonen til punkt og prikke i et eksakt kopi av huset til bin Laden som ble bygd i North Carolina. Filmen blir ikke spennende før den siste timen, og den blir faktisk ikke verdt å se på før de er inne i huset til bin Laden. Øyeblikket da soldatene og Maya innser at de akkurat har drept verdens mest ettersøkede mann er det beste med hele filmen. Annet enn dette er det ikke mye mer jeg finner interssant med Maya, som er så synd, for jeg liker Jessica Chastain kjempegodt, men følte aldri at dette var en Oscar verdig prestasjon. Filmen var rett og slett ganske middelmådig tvers igjennom, og den føltes dessverre både kjedelig og langtekkelig, uansett hvor mye jeg hadde lyst til å like den.

Image47(Alle bildene er © Sony Pictures)

Har du sett Zero Dark Thirty?

19 thoughts on “Film: Zero Dark Thirty

  1. Har ikke sett den,men vurderte å sjekke den ut.Så kanskje venter litt med den og sjekker ut de andre i kategorien til oscar nominerte filmene:)
    SV;Skal stå på videre! Er spent på forlesninger fremover og ene faget litteratur historiske linjer har vi en kjempe bra og engasjerende lærer! Så de timene er noe jeg gleder meg til:P

  2. Jeg hadde håpet filmen skulle fortelle mer om det jeg føler den har lagt fokus på – da de fant Bin Laden. Det virker ut ifra anmeldelsen at det får ikke fult så stor plass som det burde. Jeg får se om jeg skal se filmen 🙂

  3. Niks, har ikke sett denne filmen 😛 Var et program på tv’n som snakket om den, og jeg tenkte: » Hmm, kanskje jeg skal se den! Virket jo nokså interessant». Overbevist om at den ikke er så bra nå da, så ender nok med å ikke se denne filmen 🙂

  4. Har ikke sett den nei, men er veldig lite glad i krigsfilmer (haha også jeg som faktisk jobber i Forsvaret!:P) og slikt som ligner. Og med din anmeldelse kan jeg med god samvittighet ikke se den:)

  5. Haha, visste ikke engang at den eksisterte før nå.. Det sier litt om hvor opplyst jeg har vært den siste tiden 😛 Men har lyst å se alle Oscarfilmene, så får vel henge i nå før den store dagen.

  6. SV;Good! Anbefaler spesielt Imagine Dragons! Spesielt sanger som «Radioactive» ,» Bleeding out» , » On top of the world»,»It’s time» (hvis du ikke allerede har hørt de). hehe:P Sangen «Radioactive» har jeg hørt på en reklame for spillet «Assains Creed 3» og jeg har lett etter hvem som har sunget den og fant ikke noe. Så gleden var jo stor når jeg hørte på sangen:D

Legg igjen en kommentar

