Ukens Film: Django Unchained

På tirsdag var det kinodag for meg, Hanne og Nina C. Vi tok turen for å få med oss Django Unchained, som er en av årets Oscar nominert filmer!

Image3

År: 2012.
Regissør: Quentin Tarantino.
Skuespillere: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Samuel L. Jackson, Kerry Washington.
Sjanger: Western, drama.
Lengde: 165 minutter.

Django Unchained handler om den nylig befriende slaven Django som med hjelp av den tyske dusørjegeren Dr. King Schultz setter ut på en reise for å finne plantasjeeieren som er i besittelse av Django sin kone, Broomhilda. De levde tidligere som slaver sammen, men ble så med vilje solgt til forskjellige plantasjer, og nå må Django og Schultz levere en utbroddert løgn for å kunne få med seg Broomhilda uten at plantasjeerien Calvin Candie finner ut hvorfor disse to karene vil ha med seg akkurat henne.

Image7

Har hatt lyst til å se Django Unchained ganske lenge, og den har stått på listen over filmer jeg gledet meg til. Endelig var det tid for å se filmen, som forøvrig er min første Quentin Tarantino film! Jeg har alltid hatt lyst til å se hans debutfilm som regissør, Reservoir Dogs, men det har bare aldri skjedd. Så da vet jeg jo ikke om mye av det som kanskje skilte seg litt ut var typisk Tarantino (eller kanskje typisk western, for det er jeg heller ikke noe særlig kjent med). Men filmen som i utgangspunktet var uhyre lang føltes absolutt ikke langtekkelig i det hele tatt. Det var noe spennende som skjedde hele tiden, og det var praktisk talt ingen dødtid i filmen som man lett kunne sovnet av i en såpass lang film. Den var absolutt engasjerende hele tiden, eller forjævlig grusom. Men på en bra måte.

Image28

Image24

Filmen er kanskje den mest voldelige, blodige, og grafiske jeg noengang har sett, så den 18 årsgrensen som jeg lurte på før vi så filmen skjønte jeg godt hvorfor var der! Det er mange forjævlig ting man ser på skjermen, og det er en del forferdelig rasisme mot slavene, og det fikk virkelig tilværelsen som slave til å høres bare 100 ganger verre enn hva man kanskje trodde på forhånd. Noen ting var også såpass grusomt at jeg måtte snu meg vekk et par ganger. Denne filmen er absolutt ikke for de som ikke tåler å se litt brutale mord og grusomme behandlinger mot andre. Men til tross for det, var filmen faktisk overraskende morsom, og hele salen smålo gjennom mye av filmen. Noen ting blir jo også såpass drøyt at det bare blir morsomt!

Image15

Image12

Allerede i 2007 hadde Tarantino begynt å leke med tanken å lage en typisk spaghetti-western, som handler om slaveri i sørstatene. Han ville ta et seriøst tema fra amerikansk historie, og gjøre fortellingen litt mindre alvorlig enn hva det kunne vært i en storslagen periodedrama. I april 2011 hadde han fullført manuset, som er inspirert av spaghetti-westernfilmen Django fra 1966. Hovedrolleinnehaver Franco Nero hadde faktisk en liten cameo rolle i Django Unchained. I juli 2012, etter 130 dager var filmen endelig ferdig innspilt.

Image21

Image18

Det absolutt beste med hele filmen er uten tvil Christoph Waltz, som i mine øyne virkelig stjal showet! Jeg har kun sett han i to filmer, men flere må det bli, for en like mesmerizing skuespiller er det ikke mange av! Jeg skjønte ikke helt det at det har vært så mange furtne mennesker fordi verken Jamie Foxx eller Leonardo DiCaprio ble nominert til Oscar. Så i grunn ikke noe særlig Oscar verdige prestasjoner i rollene deres, og var også egentlig litt skuffet over selve karakteren til DiCaprio. Hadde hørt at han skulle være så ondskapsfull og jævlig, men det så ikke jeg så mye til i alle fall. Christoph Waltz er i alle fall nominert til Oscar for beste mannlige birolle, noe jeg enn så lenge håper det er han som tar med seg hjem, og det ser ut som det kanskje kommer til å gå den veien også.

Image22

Image10

Da filmen ble utgitt var kritikerne sjappe med å hylle filmen og Tarantino’s blodige mersterverk. Den mottok til slutt 88% på rottentomatoes.com, samtidig som den har gjort det svært så bra på kino. Filmen er en av filmpris sesongen’s største filmer, og har mottatt nominasjoner og priser i de gjeveste kategoriene. Under Golden Globe utdelingen vant Christoph Waltz for sin rolle og Tarantino for manuset. Når Oscar kvelden kommer er filmen nominert til fem priser: cinematography, sound editing, manus, beste mannlige birolle og beste film.

Image26

Image11

Django Unchained er en svært voldelig, blodig og brutal film tvers igjennom. Men den er samtidig vittig og satirisk morsom, og dessuten utrolig spennende. Det er vanskelig å ikke bli opphengt i historien som i bunn og grunn handler om en mann og kone som prøver å bli gjenforent. Den fantastisk historien til Quentin Tarantino og storslåtte skuespillere er en matched made in Hollywood heaven, og filmen innfrir absolutt alt hva man tør å håpe på. En film som er både forjævlig grafisk men samtidig greier å være utrolig underholdene på forskjellige måter.

Image13
(Alle bildene er © The Weinstein Company)

Har du sett Django Unchained?

8 thoughts on “Ukens Film: Django Unchained

  1. Jeg lest om den hos Nina C, og som jeg skrev til henne så tror jeg ikke jeg får sett den på kino, men jeg vurderer sterkt å se den når den kommer ut på DVD 🙂

  2. Niks, har ikke sett den 😛 Tror kanskje ikke den er noe for meg heller. Klarer ikke for råe mord osv :S Litt redd blod… hehe 😛
    xx Siri

  3. Likte filmen kjempe godt!:) Tror denne håver inn noen oscar:D

    SV;Mhm, det er litt omstilling å sitte på forlesninger og begynne med pensumlesing for fullt igjen. Men helgen min var kjempe fin! Hadde det koselig på kino! Anbefaler wreck-it ralph! Tror den kan vinne oscar:)

  4. Nei, men kunne faktisk tenkt meg å se den. Er ganske så interresant dette med slavene i amerika, leser en bok om det nå, selv om det er grusomt er det ganske interressant historie. Tror jeg skal se denne filmen hjemme så jeg kan ta å pause innimellom.

Legg igjen en kommentar

