Film: Amour

Yes, fikk endelig til subtitles! Haha, skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk det til i Windows Media Player. Men anyway, da fikk jeg i alle fall fått med meg en av de mest representerte filmene under Oscar utdelingen om en måned!

Image1

År: 2012.
Regissør: Michael Haneke.
Skuespillere: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert.
Sjanger: Drama, romantikk.
Lengde: 127 minutter.

Amour handler om det gamle ekteparet Anne og Georges som en dag opplever at livet deres er i ferd med å snu seg på hodet da Anne får et lite slag. Dessverre går det bare verre og verre, og det er ikke lenge før hun ikke er i stand til å ta vare på selv. Hennes trofaste ektemann står stødig ved hennes side døgnet rundt, samtidig som den livslange kjærligheten og lykken blir satt på prøve.

Image7

Image12

Gikk inn med et åpent sinn da jeg satt meg ned for å se denne filmen, for jeg kan virkelig ikke huske sist jeg så en film jeg måtte lese underteksten på. Tok noen minutter før det ble en flyt i tekstlesingen, men det å se på en fransk film gikk etterhvert ganske så greit. Når det er sagt så er dette en svært så trist og deprimerende film, og det er få eller ingen lyspunkter i løpet av filmen. For min personlig del er ikke det noe jeg er så særlig fan av, for når jeg skal se en film vil jeg gjerne blir tatt vekk fra virkeligheten og bli tatt med til en annen verden, og viktigst av alt bli underholdt. Dette er absolutt noe Amour ikke gjør, da det er en veldig ekte film, om alt for ekte hendelser så alt for mange må gå gjennom her i livet.

Image16

Filmen er inspirert av regissør Haneke’s privatliv, da tanten hans gikk gjennom noe av det samme. Det store temaet i manuset han baserte hendelsen på er hvordan skal du takle at den du elsker mest lider av å fortsatt være i live. Og hva man er villig til å gå gjennom for å unnslippe det. Haneke, som er en regissør jeg plutselig følte meg alene om å aldri ha hørt om, er kjent for å bruke mye symbolbruk i filmene sine. I denne filmen var det hovedsaklig en due som fortsatte å fly inn i leiligheten. I tillegg bruker han en åpen slutt som gjør det mulig for seeren å selv bestemme hva som virkelig skjedde på slutten av filmen. Har sett det er en del diskusjoner rundt omkring, men er heller ikke super stor fan av avslutninger som jeg må gå å fundere på selv for å avslutte historien helt.

Image15

Filmen tar plass stort sett kun innenfor de fire veggene i leiligheten deres, og det er ikke spesielt mange roller med i filmen, annet enn et par hjelpere i noen scener og datteren deres. Filmen blir fullstendig bært på skuldrene til Emmanuelle Riva og Jean-Louis Trintignant. Slenger meg på de som er skuffet for at Trintignant ikke ble Oscar nominert for rollen sin, for man føler virkelig frustasjonen og den følelsladde smerten han går gjennom hver dag. Emmanuelle Riva på sin side fikk sin nominasjon for beste kvinnelig hovedrolle, og er den eldste skuespilleren noensinne nominert til Oscar. Og det er noe jeg kan si hun absolutt ville fortjent å tatt med hjem (uten å enda sett noen av de andre kvinnelige hovedrollene). Man blir virkelig helt slått ut av Anne som sengeliggende, og (ikke det flotteste ordet å bruke) men som helt grønnsak. Det er virkelig en vinneverdig prestasjon, uten tvil!

Image8

Da filmen ble vist under Cannes Film Festival ble den mottatt med fantastiske ord fra alle kanter, og vant den æresfulle Gullpalmen under film festivalen. Siden har den blitt vist seg å være elsket av stort sett de fleste anmelderne, som har brukt ordet mesterverk for å beskrive filmen. Vinner av beste utenlandske film under Golden Globe, er den også nominert til fem Oscar priser (regissør, utenlandske film, kvinnelige hovedrolle, original manus og beste film). Det blir spennende å se hva den vinner!

Image10

Amour er en utrolig hjerteskjærende film, og kanskje blir altfor deprimerende. Det er absolutt ikke en sånn type film man nyter, og vil se om og om igjen, men heller sikkert et kunstverk for å kunne vise seerne noe virkelig og ekte. Noe som gjør filmen rett og slett ganske vondt å se på. Det skjer også noe etterhvert som gjorde meg kanskje mer sjokkert enn jeg noengang har blitt av en film, men når jeg fikk tenkt meg litt om var det kanskje ikke så sjokkerende alikevel. Det er absolutt en film som er ment som en tankevekker, og for å ha noe å tygge på. Ikke den enkleste filmen å se, og jeg kan ikke helt 100% si meg enig i de som kaller dette det mest vidunderlige mesterverket noensinne, men jeg slenger meg i alle fall med på å si at Emmanuelle Riva gjorde en helt vanvittig skuespillerprestasjon!

Image13
(Alle bildene er © Sony Pictures)

Har du sett Amour?

11 thoughts on “Film: Amour

  1. SV;hehe, det kan jeg skjønne:) Er ikke helt sikker på om jeg går for dette ennå,men skal prøve det litt. På gratis versjonen av wordpress.com kan man ikke endre så mye på selve kodene og på designet.

  2. Denne har jeg ikke sett, men jeg fikk lyst til å se den etter denne flotte anmeldelsen – så flink du er 🙂 Jeg elsker å se film så du skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å se den i løpet av våren.

Legg igjen en kommentar

