Film: Argo

Noe av det første jeg gjorde når jeg kom hjem fra USA var å begynne å laste ned alle filmene som er nominert til Oscar, for når nominasjonene kom var det kun filmer jeg ikke hadde fått med meg. Og den første jeg så var en av de største favorittene i år.

Image3

År: 2012.
Regissør: Ben Affleck.
Skuespillere: Ben Affleck, Bryan Cranston, Alan Arkin, John Goodman, Victor Garber, Tate Donovan, Clea DuVall, Christopher Denham, Kerry Bishè, Scoot McNairy, Rory Cochrane.
Sjanger: Drama, historie, thriller.
Lengde: 120 minutter.

Argo tar sted i 1979/1980 da den Amerikanske ambassaden i Iran blir okkupert og alle blir tatt til gisler. Men seks amerikanere greier å slippe unna og søker hjelp i boligen til den Canadiske ambassøren, hvor de må leve et isolert liv for ikke å bli oppdaget. Samtidig holder tiden på å renne ut i det gisseltakerne kommer nærmere i å oppdage at seks ansatte mangler. CIA blir satt på oppdraget i å få de seks ut av huset til ambassadøren, og den beste dekkhistorien blir å late som de skal lage en ekte film. Tony Mendez tar saken fatt, og får med seg flere professjonelle innen filmbransjen i Hollywood til å legge absolutt alt tilrette for at det ser ut som et lite Canadisk filmstudio skal lete etter steder å filme i Iran.

Image8

Hadde hørt litt om filmen før jeg satt meg ned og så den, og når jeg fant ut at den handlet om å lage film ble jeg i alle fall mer gira på å se den. Og når den gjorde det såpass stort under Golden Globe utdelingen (vant beste film og beste regissør), gledet jeg meg enda mer til å se den! Men til syvende og sist føltes den ikke like fantastisk ut som jeg hadde forventet. Begynnelsen og de siste 40 minuttene var absolutt det beste, men resten av filmen føltes en smule langtekkelig. Men klimakset på filmen var verdt alt, og jeg som hadde sittet å lurt på hvorfor den blir kalt en thriller fikk det inn med teskje! Selvom jeg visste hvordan filmen endte ble det helt glemt og jeg ble helt oppslukt i sluttfasen av filmen!

Image21

Image22

Argo er basert på denne artikkelen fra 2007, som forteller om hendelsen kalt the Canadian Caper, hvor Canada og CIA samarbeidet på tvers av landegrenser for å redde seks amerikanere fra fangenskap. Men da gisselsituasjonen i Iran tok sted ble ikke offentligheten fortalt om disse seks, men når de kom seg til amerikansk jord ble det offentlig gjort at de hadde kommet seg vekk, og greid å rømme fra Iran ved hjelp av den Canadiske ambassaden. Hele sannheten rundt situasjonen ble ikke offentliggjort før i 1997, da det endelig ble lov å si at CIA også var innblandet i redningen.

Image17

Image10

Når man baserer en film på virkeligheten er det ikke alltid alt blir med på skjermen. Det har vært en del diskusjoner og misnøye rundt Argo, og det som ikke ble med i filmen. Som for eksempel at Canada sin rolle ble gjort mye mindre enn den egentlig var i virkeligheten, i filmen ser det ut som CIA gjør det meste for å løse situasjonen. På begynnelsen av filmen blir det også sagt at ambassadene til New Zealand og Storbritannia ikke ville ta til seg de seks amerikanerne, men i virkeligheten var de faktisk til stor hjelp, før de kom seg til den Canadiske ambassaden. Og selvfølgelig, det meste som fremstår som spennende i filmen er veldig dramatisert. Når man ser en film basert på virkelige hendelser må man virkelig ta det meste med en stor klype salt!

Image9

Image13

Da filmen ble først vist på Telluride Film Festival ble den godt mottatt, og kritikerne var spesielt fornøyde. For tiden har den 96% på rottentomatoes.com, og den har greid å oppbygge seg en lang liste med nominasjoner og filmpriser. Den aller gjeveste kan komme om ikke så lenge da den er nominert til hele syv Oscar, inkludert beste film. Kanskje noe av det vi vil huske mest fra årets Oscar (i alle fall før selve showet) er at Ben Affleck «was robbed!». Etter å blitt nominert eller vunnet beste regissør i alle andre store prisutdelinger denne sesongen, ble han sjokkerende for de fleste ikke nominert til Oscar for beste regissør.

Image15

Image18

Argo er for det meste en spennende dramafilm, som også gir oss overraskende noen lattermilde øyeblikk. Historien er interessant, siden jeg kan ikke huske å ha hørt om dette før denne filmen, og den gir oss gode prestasjoner fra skuespillerne. Men som jeg allerede nevnte, den føltes en smule langtekkelig til tider med sine 2 timer, men den tok seg virkelig inn igjen mot slutten. Nesten så det dukket opp noen tårer i øyekroken på slutten også. Argo er en interessant film, og kan lære oss i alle fall en liten del av historien rundt gisselsituasjonen, men jeg tror neppe det er en sånn film som jeg føler det er noe behov for å se mer enn en gang.

Image11
(Alle bildene er © Warner Bros)

Har du sett Argo?

5 thoughts on “Film: Argo

  1. Jeg har ikke sett den, og tror heller ikke jeg har hørt om den. Men av det jeg leser her så virker den interesant, og Ben Affleck er dyktig, så jeg har troen på den.

Legg igjen en kommentar

