Film: Beethoven & Beethoven’s 2nd

For en stund tilbake fikk jeg skikkelig lyst til å se igjen noen filmer fra barndommen som jeg sikkert ikke hadde sett på over 10 år! Derfor var det minimalt jeg husket fra filmene, men det tok meg umiddelbart tilbake til barndommen. De fleste på min alder har nok sett Beethoven filmene, og selvom jeg fikk med en tredje Beethoven film på kjøpet (lagd åtte år etter originalen og uten noen av de samme skuespillerne) var det Beethoven og Beethoven’s 2nd som var et kjært gjensyn!

År: 1992.
Regissør: Brian Levant.
Skuespillere: Charles Grodin, Bonnie Hunt,
Dean Jones,Oliver Platt, Stanley Tucci, Nicholle Tom,
Christopher Castile, Sarah Rose Karr, David Duchovny,
Patricia Heaton.
Sjanger: Komedie, drama, familie.
Lengde: 87 minutter.

Beethoven handler om Newton familien som opplever at en St. Bernhard valp vandrer inn i hjemmet deres til barnas store begeistring, men ikke for faren i familien. De tar vare på valpen mens de prøver å finne eierne, som den ikke har. I mens Beethoven vokser opp og blir en del av familien, blir veterinær besøk noe vanlig, det som ikke er vanlig er at dyrlegen deres prøver å lure familien slik at han kan bruke Beethoven i et dødelig eksperiment.

År: 1993.
Regissør: Rod Daniel.
Skuespillere: Charles Grodin, Bonnie Hunt,
Nicholle Tom, Christopher Castile,
Sarah Rose Karr, Debi Mazar,
Chris Penn, Danny Masterson.
Sjanger: Komedie, familie.
Lengde: 89 minutter.

Beethoven’s 2nd fortsetter etter den første filmen tar slutt, og Beethoven finner seg selv i å bli forelsket i en annen St. Bernhard, som eies av en mann som er i ferd med å miste hunden i en skilsmisse til den fæle Regina. Men da de to hundene får valper sammen blir barna i Newton familien blandet inn, og de prøver å ta vare på valpene, helt til den onde Regina kommer for å ta de.

Valgte å skrive om de to filmene i samme slengen, for det var sånn jeg så de, og slik jeg husket dem. Eller det var nok jeg som ikke husket særlig mye, og det jeg husket fra de to filmene ble litt blandet i hverandre. Som en hundeelsker er dette en ypperlig familiefilm for meg, og det er ikke rart det var en favoritt da jeg var yngre.

Det jeg ikke likte noe særlig i den første filmen var selve storylinen med den onde veterinæren. Syntes hele opplegget virket alt for skummelt og i grunn forferdelig når man er glad i hunder og dyr. Da er ikke mishandling av dyr noe man vil se i en familiefilm. Film nummer to er mye søtere og mer familievennlig, selv med den slemme Regina som var en skikkelig Cruella de Vil. Filmen hadde også en del likheter til 101 Dalmatians. Beethoven’s 2nd handlet også mye mer om barna, som nesten ikke hadde noen storyline i den første filmen, og det passer jo bedre at historien blir sett mer fra barnas øyne når det skal være en familiefilm.

Manuset til begge filmene er skrevet av selveste John Hughes, som skrev flere av de største tenåringsfilmene fra 80-tallet. Men det hjalp ikke særlig blant film anmelderne som ga for det meste negativ kritikk, med 31% og 27% på rottentomatoes.com. Likevel gjorde begge filmene det stort på kino, og det ble lagd mange oppfølgere til historien om St. Bernard hunden Beethoven.


(Alle bildene er © Universal)

Beethoven og Beethoven’s 2nd er to enkle familiefilmer, som setter vekt på det onde mot det gode, hvor det gode alltid kommer seirende ut. Hvis jeg skulle velge en favoritt av de to må det nok bli sistnevnte som var mye mer morsom å se, og generelt en bedre film med tanke på hvem som er publikum. Den har også en søt kjærlighetshistorie som ingen kan si noe i mot! Begge filmene er fine familiefilmer, som kan sees både alene og som en helhet.

Har du sett Beethoven eller Beethoven’s 2nd?

12 thoughts on “Film: Beethoven & Beethoven’s 2nd

  1. sv: Enig! Og jeg tror ikke byen har blitt oppfattet som en slags «drømmeverden» for ingenting heller 🙂

    Jeg trooooor jeg har sett littegrann fra en av de filmene en gang. Men det er ikke noen filmer jeg kjenner så mye til. Kjente igjen tittelskrifta da, haha, så jeg har vel vært borte i det en eller annen gang for .. lenge siden 🙂

Legg igjen en kommentar

