Ukens Film: Rear Window

På tirsdag var jeg på kino med Nina C for å se en gammel klassiker, som er en av mine absolutt favoritt filmer!

År: 1954.
Regissør: Alfred Hitchcock.
Skuespillere: James Stewart, Grace Kelly, Thelma Ritter, Wendell Corey, Raymond Burr.
Sjanger: Thriller.
Lengde: 112 minutter.

Rear Window handler om L.B. «Jeff» Jeffries, en fotograf som etter en ulykke finner seg sittende i en rullestol med brekt ben. For å få tiden i den lille New York leiligheten til å gå sitter han hele dagen og følger med på hva naboene holder på med til hverdags. Men i en av leilighetene ser det ut som noe mystisk foregår, og det er ikke lenge før Jeff er overbevist om at det er et mord det er snakk om.

Så denne filmen for første gang sikkert i midten av tenårene, etter at Psycho, min første Hitchcock film ble endelig sett. Det er nok ikke tilfeldig at det var rundt denne alderen at jeg virkelig fikk øynene opp for film og filmkunsten. Så på ganske mange Hitchcock filmer de neste årene, men nå er det lenge siden jeg har sett en jeg aldri har sett, eller ikke har sett på en stund. Men Rear Window er uten tvil den jeg har sett flest ganger, og er en film jeg kan titte på uansett humør! I motsetning til mange andre Hitchcock filmer som er ganske så dystre og mørke, er Rear Window litt mer lystig, mindre alvorlig og mer uhøytidelig av seg. Det er nok derfor det har blitt en av mine absolutt favoritt filmer, samtidig som det er en tidløs film som absolutt ikke trenger noen oppdateringer! Håper virkelig ikke Hollywood prøver å lage en remake av denne!

Det var også denne filmen som fikk øynene mine opp for to av mine favoritt skuespillere, nemlig James Stewart og Grace Kelly, utvilsomt to av historiens aller mest elskede skuespillere. Andre verdenskrig veteranen James Stewart spilte hovedrollen i fire av Hitchcock’s filmer: Rope, Rear Window, The Man Who Knew Too Much og Vertigo. Selvom han kanskje er mest kjent for disse og de fem filmene han ble nominert til Oscar for (og vant den ene) var det mest western filmer man kunne se James Stewart i. Selv har jeg enda ikke sett noen av western filmene, men har gått til anskaffelse av en av dem. Han ble også vel fortjent tildelt hedersprisen under Oscarutdelingen i 1985.

Grace Kelly er kanskje enda bedre kjent for de fleste, men da heller som prinsessen av Monaco. Før den tid rakk hun å spille inn tre filmer med Hitchcock: Dial M for Murder, Rear Window, og To Catch A Thief, som var en av de siste filmene hun lagde. Hun mottok Oscar for filmen The Country Girl og ble nominert for Mogambo. Hollywood mistet en av sine største stjerner da hun flyttet til Monaco for å gifte seg med fyrst Rainier i 1956, men verden mistet sin prinsesse da hun døde så altfor tidlig i en bilulykke kun 52 år gammel.

Hitchcock er uten tvil min favoritt regissør, og det er alltid like fascinerende å se filmene hans. Rear Window er en av de mest unike av alle hans filmer, siden det hele er filmet fra inne i leiligheten til Jeff. Historien blir mer variert da vi får titte inn i flere av de forskjellige leilighetene i bakgården. Da filmen ble laget var settet til bakgården den største Paramount Studios hadde lagd, og åtte av «leilighetene» hadde innlagt strøm og vann, og kunne faktisk bli bodd i. Mens filmen ble filmet jobbet Hitchcock kun fra innsiden i Jeff sin leilighet, og brukte radiokommunikasjon med skuespillerne vi kan se i de andre leilighetene.

Da filmen ble utgitt fikk den strålende kritikk av anmelderne, og det har den bare fortsatt å få! Filmen er kåret gang på gang til en av tidenes beste filmer, og som et av Hitchcock’s beste verk. Det er absolutt ikke uten grunn at den har svimlende 100% på rottentomatoes.com! Året etter den ble utgitt, fikk filmen fire Oscar nominasjoner for cinematography, director, sound, og screenplay.

Rear Window er en av mine absolutt favoritt filmer, om ikke den faktisk ender på andre plass (bak min kjære The Blues Brothers som aldri blir fratatt tronen). Filmen er en udødelig klassiker som alle burde få med seg! En film som er enkel å følge med på, og er både spennende, morsom, romantisk, og med et klimaks som vokser mot slutten, og som faktisk er alltid like spennende uansett hvor mange ganger jeg ser den! Skuespillerne er fantastiske, samtidig som det er fascinerende å se på det strålende settet som ble lagd for filmen. Nesten så man får lyst til å flytte inn i de små leilighetene. Så lenge man ikke har er muligens morder på andre siden av bakgården!

 (Alle bildene er © Universal Studios)

Har du sett Rear Window?

4 thoughts on “Ukens Film: Rear Window

Legg igjen en kommentar

