Ukens Film: Billy Madison

Dette er uten tvil en av mine favorittfilmer med en av mine favoritt komikere!

År: 1995.
Regissør: Tamra Davis.
Skuespillere: Adam Sandler, Darren McGavin, Bridgette Wilson-Sampras, Bradley Whitford, Josh Mostel, Larry Hankin.
Sjanger: Komedie.
Lengde: 89 minutter.

Billy Madison handler om den mindre smarte milliardærarvingen, som må tilbake på skolebenken fra første klasse og oppover for å bevise at han er moden nok til å ta over farens hotellkjede. Hvis ikke er det den ondskapsfulle drittsekken Eric Gordon som får ta over selskapet.


(weheartit.com)


(weheartit.com)

Dette var en av de første Adam Sandler filmene jeg så, og den ble umiddelbart en av mine favorittfilmer for en ti års tid tilbake. I dag finner jeg den fortsatt like morsom, og kan le meg ihjel av de samme tingene om og om igjen. En ting jeg aldri faktisk hadde lagt særlig merke til, var hvor forskrudd Billy faktisk virket, og hvor umoden han var. Da jeg var yngre bare lo jeg av påfunnene hans, men oppførselen hans var jo ganske oppsiktsvekkende, og skjønner godt at faren følte seg nødt til å finne noen andre til å ta over firmaet. Men Adam Sandler spiller denne urokråka så utrolig morsomt, at det bare er å glemme alt annet!

Filmen ble skrevet av Adam Sandler og Tim Herlihy, og ble Sandler’s første filmsuksess. Filmen nådde toppen av kinolistene helgen den ble utgitt, og gjorde det ganske greit på kino, og endte opp som en av årets mest suksessfulle komedier. Men anmelderne var ikke like snille, og den fikk til slutt 45% på rottentomatoes.com.


(weheartit.com)

Billy Madison er en ganske morsom film, og en av Adam Sandler’s beste. Man må nok sikkert være fan for å både gidde å se den og like filmen, men for de som liker Sandler er dette en absolutt must see, sammen med Happy Gilmore. Filmen leverer utentvil de latterkrampene man ser etter i en komedie, og vi får igjen se en underdog historie utfolde seg på skjermen.

 
(Alle bildene er © Universal Pictures)

Har du sett Billy Madison?

11 thoughts on “Ukens Film: Billy Madison

Legg igjen en kommentar

