Film: American Reunion

Fikk ikke sett denne filmen på kino, men begynte å lengte etter å se den så jeg måtte bare bestille den fra USA før den kom ut på DVD i Norge, greide ikke vente lenger!

År: 2012.
Regissør: Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg.
Skuespillere: Jason Biggs, Alyson Hannigan, Seann William Scott, Chris Klein, Thomas Ian Nicholas, Tara Reid, Mena Suvari, Eddie Kaye Thomas, Jennifer Coolidge, Eugene Levy.
Sjanger: Komedie.
Lengde: 113 minutter.

American Reunion gjenforener de kjente fjesene fra American Pie filmene, og hele gjengen er tilbake i East Great Falls for å gå på deres high school reunion. Guttene bestemmer seg for å møtes noen dager før, og det samme tenker de fleste andre. Det blir tid for mimring og høre hvordan livene deres har forandret seg, men det tar selvfølgelig ikke lang tid før de dukker opp i problemer.

Hadde gledet meg veldig til å se denne filmen, og hadde ganske høye forventinger siden jeg elsker de to første American Pie filmene (var ikke like begeistret over American Wedding). Siden alle skuespillerne fra de første filmene var tilbake, tilogmed mange av smårollene, regnet jeg med å se noe av det samme utspille seg på skjermen. Men dessverre ender denne på samme note som American Wedding for min del. Vitsene var ikke særlig morsomme, og en konkret storyline var fraværende, da er det ikke mye igjen som kan redde filmen.

Det er kanskje en grunn til at det ble sånn. Det holder jo ikke bare at de samme skuespillerne er tilbake. Dette var den første American Pie filmen (sett borti i fra spin-off filmene) som ikke ble skrevet av Adam Herz, som ikke har skrevet noe siden American Wedding. Da skal det ikke mye til før den ikke lever opp til sine forgjengere, og det forklarer også hvorfor mye av det som skulle være morsomt feilet veldig og ting ble bare kleint, og ikke på en bra måte.

Det ble sagt allerede i 2008 at en ny film med de originale skuespillerne skulle bli laget, og den ble endelig påbegynt i 2010. Av skuespillerne var det først Jason Biggs, Eugene Levy og Seann William Scott som ble med på laget, og hjalp til med å overtale resten av rollelisten til å komme tilbake. Med alle tilbake er det kanskje ikke så rart at mange gledet seg til filmen, men den gjorde det nok ikke like bra på kino som forventet, selvom den tjente inn langt mer enn budsjettet. Kritikerne var heller ikke særlig begeistret, og den har får tiden 43% på rottentomatoes.com.

American Reunion er en flat og lunken film i forhold til forgjengerne. Humoren er ikke særlig mye å le av og det blir litt rart å se 30-åringer oppføre seg helt likt som vi så får 13 år siden da de var tenåringer. Det er også litt mindblowing at ingen ser ut til å ha blitt eldre, men det er vel hva Hollywood gjør med skuespillerne sine. Fraværet til en god storyline ødelegger også mye av filmen. Som en tidligere skikkelig Stifler fan-girl var jeg heller flau og ukomfortabel av den Stifler vi får se i American Reunion, og satt bare å savnet Seann W. Scott som gjorde Stifler uimotståelig awesome i de andre filmene. Det var synd at filmen ikke nådde opp slik jeg hadde håpet på, men hvis jeg vil se noe mer av denne gjengen setter jeg heller på American Pie 1 & 2!


(Alle bildene er © Universal)

Har du sett American Reunion?

25 thoughts on “Film: American Reunion

  1. Jeg likte den faktisk veldig godt, spesielt fordi jeg elsker de tre første og det var jo da utrolig koselig å se alle samlet igjen! Og med den samme typiske american pie musikken, jeg ble helt nostalgisk, jeg 😀

  2. jeg har sett den:) Jeg liker de filmene, men merker at humoren er ikke den samme som den var da den første filmen kom ut….. men lett underholdning er det jo:)

    //åå jeg misunner deg som skal der i høytiden og får sett når det er pyntet til jul – magisk. Selv om jeg ikke misunner deg ALLE de andre mange tusen menneskene som også er der da for å oppleve det samme.
    Vi så ikke det showet nei, men vi så reklame for det, og det skulle visste være både i sept/okt og i begynnelsen av Nov.

    Hvilke dato var det du skulle reise? Vi reiser vel ca samtidig, bare at vi drar til Fillippinene. men begge får sol og varme:)

    • Ja, det var det jeg merket også. Men jeg ler jo fortsatt like mye av de første to.

      // Det er skikkelig magisk når det pyntet til jul! Tror nok vi skal satse på å gå mest i parkene etter nyttår, er kjipt når det blir så mye folk i parkene.

      Det var synd, for Halloween paraden og Halloween fyrverkeriet er noe av det beste jeg har opplevd i Disney!

      Reiser lille juleaften 😀

  3. Jeg hadde faktisk gratisbillett til den filmen, men så gikk den plutselig ikke lengre da jeg skulle se den, sååå har ikke sett den end.a

  4. Har ikke sett den,og jeg tror kanskje avventer med å se den:) Likte som deg de to første filmene aller best, og hadde litt «bob-bob» følelse om den tredje.

  5. SV;Samme her også:) Likte faktisk ikke GG så veldig i starten og jeg husker jeg så bare 2 sesonger før jeg ikke fulgte med videre.Men så begynte marita å kjøpe opp alle sesongene på dvd etterhvert som de kom ut og etter en laaang maraton julen 2010 ble jeg ajour med alt:P hihi

  6. //kanskje vi får satse på disney rundt halloween neste gang:)
    Håper du tar masse bilder når du skal dit og deler med leserene dine, gleder meg til å se:))
    Vi reiser den 19, men denne gangen blir det sol og avslappings ferie, mens Usa turen nå var mye farting og sigtseeing:)

    • Orlando rundt Halloween er utrolig kult! Det var den kuleste tiden jeg bodde der, for det var Halloween opplegg både i Magic Kingdom, Busch Gardens i Tampa, og selvføglelig Halloween Horror Nights i Universal Studios som er grunn nok til å dra dit alene! Må oppleve det igjen. MÅ!

      Herlig med avslappende ferie også 🙂

  7. // det er wishes fyrverkeriet ja:) kjempe flott:) paraden som var på kvelden nå var med masse masse lys, og veldig anerledes fra den paraden jeg så sist jeg var det. tror denne heter electrical (eller noe sånt…) Paraden på dagtid var veldig liten egentlig, en danseparade. men koselig var det:)

  8. Enig med deg! Jeg elsker alle de tre første filmene, synes de er morsomme. Mens denne filmen ble litt platt og var ikke så morsom som jeg hadde håpa. Jeg ble litt skuffet og hadde forventa mer humor. Men er vel vanskelig å leve opp til så bra som de første filmene var!

  9. Syntes filmen var god og jeg lo godt av den! Selvfølgelig synes jeg at 1 og 2 er mye bedre, men det skal mye til for å overgå de synes jeg 😀
    xx Siri

Legg igjen en kommentar

