Film: You’ve Got Mail

Dette er en film jeg har sett et par ganger for lenge, lenge siden, så det var lite jeg husket da jeg endelig så den igjen!

År: 1998.
Regissør: Nora Ephron.
Skuespillere: Tom Hanks, Meg Ryan, Greg Kinnear, Parker Posey, Jean Stapleton, Steve Zahn, Heather Burns.
Sjanger: Romantisk komedie.
Lengde: 119 minutter.

You’ve Got Mail handler om «Shopgirl» og «NYC152», som veksler vennskaplige mailer med hverandre. Utenfor internett er Kathleen Kelly eieren av en barnebokhandel, mens Joe Fox er i ferd med å åpne en gigantisk konkurerende bokhandel i samme område. I virkeligeten blir de bitre fiender i media under den veldig omdiskuterte åpningen av giga bokhandelen Fox Books, da det truer eksistensen til Kathleen’s butikk The Shop Around the Corner. Men kan dette ødelegge det uunngåelige møtet mellom «Shopgirl» og «NYC152»?

Denne filmen har jeg sett noen ganger tidligere, men den har aldri blitt en av mine favoritter. Men uansett er det jo en typisk kjærlighetshistorie vi aldri går lei av, to mennesker misliker hverandre mens de hele tiden har følelser som de nekter å innrømme, helt til den lykkelige slutten kommer. Oppskriften er enkel, men det er ofte det vi som seere vender stadig tilbake til.

Filmen er basert på skuespillet Parfumerie av Miklòs Làszlò, som også har blitt filmatisert i 1940 med The Shop Around the Corner med James Stewart og Margaret Sullavan i hovedrollene, og musikal filmen In the Good Old Summertime fra 1949 med Judy Garland og Van Johnson i hovedrollene. The Shop Around the Corner er nok den mest kjente av filmene, og blir sett på som en udødelig klassiker. You’ve Got Mail ble også godt mottatt da den ble utgitt, og hadde stor suksess på kino verden over. Anmelderne var også noenlunde begeistret for filmen som har 69% på rottentomatoes.com.

Tom Hanks og Meg Ryan hadde spilt sammen i to filmer tidligere, Joe Versus the Volcano (1990) og Sleepless In Seattle (1993), to filmer jeg virkelig trenger å få sett på nytt siden jeg ikke husker noe av de heller! Siden Hanks og Ryan allerede hadde dukket opp på skjermen i to filmer tidligere var det stor ståhei rundt You’ve Got Mail før den i det hele tatt ble utgitt. Forventingene var høye for filmen og kjemien dem i mellom, som uten tvil er noe av det beste i filmen!

You’ve Got Mail er en søt og enkel romantisk komedie. Meg Ryan og Tom Hanks er herlig å se på skjermen, men filmen lider litt med at den er så lang. Personlig føler jeg i alle fall det ikke er nødvendig å dra ut en enkel handling i det uendelige, eller to timer. Men det er uansett en koselig film, og lett underholdning.

(Alle bildene er © Warner Bros)

Har du sett You’ve Got Mail?

14 thoughts on “Film: You’ve Got Mail

  1. Vi har den hjemme (på kassett!) og jeg trodde da jeg hadde sett den… OG at jeg likte den… Joda, jeg husker den så vidt når jeg leser hva den handler om. Må vel se den på nytt om jeg vil ha ei mening om den saken 😉

Legg igjen en kommentar

