Ukens Film: The Amazing Spider-Man!

Denne uken var det endelig premiere på The Amazing Spider-Man, og jeg dro på midnattspremiere for første gang!

År: 2012.
Regissør: Marc Webb.
Skuespillere: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Denis Leary, Martin Sheen, Sally Field.
Sjanger: Action, eventyr, fantasy.
Lengde: 136 minutter.

The Amazing Spider-Man handler om Peter Parker som ble forlatt av foreldrene hos tanten og onkelen, uten noen som helst forklaring. Som tenåring sniker han seg inn hos Oscorp og Dr. Curt Connors, farens tidligere kollega, hvor han vandrer rundt på steder han ikke skal være. Der ender han opp med å bli bitt av en edderkopp, og den alminnelige tenåringen får plutselig umennskelige krefter. Dette viser seg til å bli noe han bruker til å redde byen med, fra noe som er enda mer umenneskelig enn han selv!

Hadde gledet meg til denne filmen utrolig lenge, siden jeg fant ut at Emma Stone skulle spille i den, og det er vel nå en god stund siden. Likte også Andrew Garfield skikkelig godt i The Social Network, så da ble jeg bare enda mer solgt! Det er nok bare en film jeg har gledet meg til mer i år (The Dark Knight Rises, selvfølgelig), og The Amazing Spider-Man levde virkelig opp til forventningene! Er utrolig glad for at jeg så den i 3D, for denne tror jeg slo Hugo som den beste 3D filmen, i mine øyne! Det var nesten som å kjøre Spider-Man riden i Islands of Adventure (Universal Studios Florida), som også er en 3D ride. Og den mest adrenalinfylte filmen jeg har sett, kanskje noensinne!

Det jeg likte best med filmen var hele feelingen over den. Dette er ikke den mest seriøse superheltfilmen (a la Nolan’s Batman filmer), men heller ikke en som ikke tar seg selv så veldig uhøytidelige. Den blander inn mye humor og sarkasme i actionscenene, og de øvrige scenene. Men det mangler heller ikke tårevåte hendelser, hvor man bare har lyst til å gråte litt bak 3D brillene. Det er også lagt veldig vekt på high school aspektet i filmen, og Andrew Garfield overbeviser veldig som en typisk tenåring.

Av de anmeldelsene jeg har lest så har alle gjort en skikkelig film vs. film, og naturligvis sammenlignet The Amazing Spider-Man med Spider-Man trilogien med Tobey Maguire i spissen. Selv kan jeg faktisk ikke huske å ha sett trilogien, men er ganske sikker på at jeg har sett den første, jeg bare husker ingenting! Så derfor kan jeg jo ikke sammenligne noe. Men en ting jeg la merke til var jo at Peter Parker var en smule annerledes enn han har blitt fremstilt tidligere. Selvom han er en outsider, er han ikke en nerdete Parker som han ofte har blitt sett på som. Her er han mer en typisk tenåring, som trosser hva hans foresatte sier til han, snakker frekt (men morsomt!) tilbake, og sniker seg ut for å kapre drømmejenta. Andrew Garfield er virkelig en fryd å se på skjermen som Peter Parker!

En ting jeg også likte veldig godt var tidslinjen i filmen, og hvordan tiden gikk fremover. Handlingsforløpet var med andre ord godt fordelt, og det ble brukt tid på de forskjellige stadiene i historien om Peter Parker og Spider-Man. Fikk litt Batman Begins følelser da han drev å lagde gadgetsene sine (og et øyeblikk der trodde jeg virkelig den skulle gå samme veien som Begins med historien), og det var kanskje ikke så rart, siden filmskaperne oppførte Christopher Nolan’s første Batman film som en inspirasjonskilde.

The Amazing Spider-Man oppsto etter at Sam Raimi (regissør for den tidligere Spider-Man trilogien) og Tobey Maguire gikk sammen for å lage en Spider-Man 4, men som fort ble lagt på hylla. Filmstudioet hadde bestemt seg for å lage en ny og fresh serie, og fikk med regissør Marc Webb på laget. For å finne hovedrollene gikk de gjennom en hel haug av Hollywood’s kjente, yngre fjes, men endte til slutt med den (da) relativt ukjente Andrew Garfield, og Emma Stone.

Det ble utført utrolig mye markedsføring og kampanje for filmen, og med det øker forventingene. Jeg var med andre ord ikke den eneste som gledet seg til å se filmen, og den har gjort det bra på kino verden over, og ligger allerede på 5. plass over årets mest innbringende filmer. Kritikerne var også positive til filmen, og den har for tiden 74% på rottentomatoes.com, og når absolutt opp som er verdig sommer blockbuster film!

The Amazing Spider-Man er virkelig hva den sier den er – amazing! En like adrenalinfylt film tror jeg man må lete lenge etter, og det er den perfekte underholdningen til regnværsfylte sommerdager! Hvis man har mulighet til å se den i 3D er det absolutt noe man må få med seg, og dette er en av de filmene jeg kunne tenke meg å se flere ganger på kino! Tror neppe jeg kommer til å få den samme utrolige opplevelsen når jeg ser den hjemme på TV. The Amazing Spider-Man har i grunn alt hva jeg ser etter i en film: action, humor, spenning, drama og litt kjærlighet. En herlig blanding som virkelig leverer hva den lover!


(Alle bildene er © Columbia Pictures)

Har du sett The Amazing Spider-Man?

10 thoughts on “Ukens Film: The Amazing Spider-Man!

  1. Jeg har lyst til å se denne, og kommer nok til å se den når den kommer på dvd. Liker veldig godt Emma Stone! Men hvis det egentlig er samme film som fimene med Tobey, skjønner jeg ikke helt hvorfor de lagde det….det er da ikke så mange år siden de filmene ble laget!

    • Emma Stone er helt fantastisk! Hun er virkelig min nye yndlingsskuespillerinne! Men jeg vet ikke hvorfor de begynte på serien på nytt, men det er jo selvfølgelig litt annerledes. Karakteren som Emma Stone spiller er ikke den samme kjæresten som Kirsten Dunst spilte.

  2. Jeg synes det er rart at det allerede kommer en ny film om dette og at historien er forandra fra den orginale historien. Men se den kommer jeg sikkert til å gjøre en gang =)

    • Hollywood har gått tom for idèer, enkelt og greit :p Har aldri fått noe forhold til de andre filmene, så for min del gjør det jo ingenting, men hvis jeg hadde vært ihugga fan hadde jeg nok ikke vært like begeistret.

Legg igjen en kommentar

