Ukens Film: 21 Jump Street

På onsdag var jeg på kino med to gode venninner og så denne morsomme filmen! Lenge siden vi hadde sett en hardbarka komedie, så det var på tide!

 

 

År: 2012.
Regissør: Phil Lord, Chris Miller.
Skuespillere: Channing Tatum, Jonah Hill, Brie Larson, Dave Franco, Rob Riggle, Ice Cube.
Sjanger: Komedie, action.
Lengde: 109 minutter.

21 Jump Street handler om nerden Schmidt og sportsidioten Jenko som lever på to forskjellige sider av den sosialestigen på high school. Men når begge starter på politiskolen blir de gode venner, og etter endt studie får de endelig en viktig oppgave: å stoppe en narkotikaring som foregår på en lokal skole. Men det krever at de går undercover som high school studenter, men denne gangen blir rollene deres snudd på hodet!


(weheartit.com)

Hørte for lenge siden at det skulle lages en film basert på TV-serien fra 80-tallet (som jeg ikke har fått med meg), og med Jonah Hill og Channing Tatum i spissen skjønte jeg at dette kom til å bli noe for meg. Og det hadde jeg rett i! Lo meg i hjel gjennom hele filmen, fra begynnelse til slutt! Tror jeg lo så mye at den deler første plass med The Hangover om den morsomste kinoopplevelsen jeg noengang har hatt! Bare håper den blir like morsom neste gang jeg ser den, for føler at hver gang jeg ser en utrolig morsom film for første gang, så ler jeg aldri like mye neste gang. Men 21 Jump Street kommer uten tvil til å bli en av årets morsomste filmer!

Filmen er basert på historien fra TV-serien som begynte i USA i 1987 med selveste Johnny Depp i en av hovedrollene, med andre ord betyr det at hendelsene fra TV-serien var virkeligheten i filmen, bare 25 år tidligere, og nå skjer det samme med to nye politier. Tre av skuespillerne fra TV-serien gjør små gjesteopptredner som karakterene de spilte; Holly Robinson Peete, Peter DeLuise og Johnny Depp.

Det var først Columbia Pictures som skrev et manus til filmen, før hovedrolleinnehaver Jonah Hill gjorde det om og skrev filmens ferdige manus sammen med Michael Bacall. Og allerede samme uken som filmen ble utgitt i USA gikk de ut og sa at en oppfølger allerede var i planleggingsfasen med samme regissør, manusforfattere og Jonah Hill og Channing Tatum i hovedrollene. Og da var det jo bra at filmen gjorde suksess på både kino og blant kritikerne! I USA ligger den på 7. plass over de mest innbringende kinofilmene så langt i år, mens på verdensbasis ligger den på 17. plass. Kritikerne har vært svært positive til filmen og den har 85% på rottentomatoes.com.


(weheartit.com)

21 Jump Street kommer til å bli vanskelig å slå om å være årets morsomste film! Hadde ikke så altfor høye forventninger til filmen før jeg hørte at mange hadde mye positivt å si om den. Men ble uansett svært positivt overrasket, og det kunne så lett blitt en film som er både dårlig og lett å glemme, noe den absolutt ikke var! 21 Jump Street er en latterlig morsom film, med smålig sarkastisk humor, herlig action, stereotypisk high school problemer, og to supre hovedrolleinnehavere! En oppskrift som virkelig leverte!


(Alle bildene er © Columbia)

Har du sett 21 Jump Street?

10 thoughts on “Ukens Film: 21 Jump Street

  1. Den har jeg sett:) Likte den kjempe godt!

    SV;Jupp,har fått gjort en del:) Greit med sånne uker også:)

    //Så fint å høre:) Ida har en kjempe fin blogg:)

  2. SV;hehe, har blitt en del å gjøre i juni 🙂 Skal søke etter deg på wordfeud,hvis ikke jeg finner deg kan du evt. legge meg til, heter ninacg89 der=)

  3. Leste at Nina også synes den var så morsom! Så denne må jeg helt klart se 🙂 Om jeg rekker å se den på kino det spørs…men får i hvert fall sett den når den kommer på dvd!!

Legg igjen en kommentar

