Film: Thor

Jeg bestilte denne filmen før jeg så The Avengers på kino i håp om at den skulle komme frem før jeg skulle se sistnevnte. Men det skjedde dessverre ikke, men det gjorde jo i grunn ingenting. Kanskje bare det at jeg nå sammenlignet den med The Avengers, som nesten blir litt urettferdig!

År: 2011.
Regissør: Kenneth Branagh.
Skuespillere: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Tom Hiddleston, Anthony Hopkins, Stellan Skarsgård, Kat Dennings.
Sjanger: Action, eventyr, sci-fi.
Lengde: 115 minutter.

Thor handler om den mektige, men arrogante guden Thor som blir sendt i eksil til jorden fra hjemmet sitt i det fantastiske Asgard. Her har han ikke lenger noen av sine krefter, og er som et enhver vanlig menneske. Han faller fort for forskeren Jane Foster, som var den første til å oppdage Thor da han ankom jorden. Men før eller senere vil han prøve å komme seg tilbake til Asgard, men må først bekjempe den onde Loki som vil overta tronen i Asgard og samtidig truer med å ødelegge jorda.

Så jo som sagt denne filmen etter jeg så The Avengers, og i forhold til den er jo Thor ingenting! Jeg hadde sett for meg et smule annerledes opplegg av filmen, og det som jeg først syntes var litt for mye for min smak (den veldig sci-fi pregede begynnelsen, da kobler jeg fort ut!), viste seg å i grunn være den kuleste delen av filmen! Følte at det kunne vært gjort mindre ut av innledningen frem til Thor ender på jorden, mer av han som lærer seg hvordan ting foregår her, og selvfølgelig en klimatisk slutt med kampen mellom det onde og det gode. Men sammenlignet med dette ble filmen liksom litt ubalansert, når jeg helst ville se hvordan det var for en gud å plutselig ende opp på jorden som en vanlig mann.

Følte også at forholdet mellom Thor og Jane var litt tvunget eller forced. Man kunne tydelig se at Jane ble fort fascinert av han, og hadde følelser for han, men det gikk plutselig litt fort i svingene. Jeg greier ikke helt å putte fingeren på det, men forholdet mellom dem ble nesten litt lite fokusert på, til tider i alle fall. Og i tillegg greide den å bli den mest cheesy superhelt filmen jeg noengang har sett! Skulle så gjerne sett filmen bli lagd litt annerledes, litt større, og med mer fokus på Thor som en superhelt. De skulle i utgangspunktet også ha med Thor sitt alter ego Dr. Donald Blake, men det ble ikke med i filmen.

Thor ble litt flat i mine øyne, mest sannsynlig fordi jeg så den etter jeg så The Avengers! For da filmen ble utgitt var den en umiddelbar suksess, og fikk for det meste positiv kritikk av anmelderne med 77% på rottentomatoes.com. Så det var nok sikkert litt dumt å ikke se den før The Avengers alikevel, med tanke på helheten og kvaliteten over Thor. Men på den annen side så likte jeg karakteren skikkelig godt, og syntes filmen var faktisk mer morsom enn The Avengers, jeg lo i alle fall mye mer! Greia med alle Marvel filmene siden 2008 er at de alle henger sammen, og hvis du først har sett en blir du nesten litt hektet og må se alle. Derfor er Thor uansett et must for de som er som meg og har virkelig fått sansen for disse herlige superhelt filmene, selvom den er langt fra den beste.


(Alle bildene er © Marvel)

Har du sett Thor?

14 thoughts on “Film: Thor

  1. Jeg har sett Thor, så den 17. mai i fjor. Noe av det dårligste jeg har sett. Filmen (og tegneserien den er basert på), er så lite canon som man kan få det. Og hvorfor har Thor blondt hår? Han er rødhåret, damn it! For en person som er så fascinert av åsatrua som jeg er, blir filmen feil på alle måter. Og ser jeg bort fra det, så har den ikke mye underholdningsverdi heller. 3D-en er ingenting å skryte av, alt det var 3D på, så ut til å være sneen og teksten. Tror jeg gav den 1/10 da jeg så den i fjor, og har ingen interesse av å noen sinne se den igjen … Men så igjen, jeg har heller ingen interesse av å se The Avengers, da jeg generelt ikke liker nyere superhelt-filmer. Den siste, skikkelig bra superheltfilmen jeg så, var vel den Batman-filmen med Arnold som han frost-duden. 😛

    sv: Deg om det. Jeg får noia, bare jeg tenker tilbake på den. 😐
    Foretrekker berg- og dalbanene mine roligere og uten loops, korketrekkere eller særlige fall. 😛

    • Har utrolig lite kunnskap om norrøn mytologi, men kan tenke meg at hvis man vet litt så er det mye man kan pirke på ved filmen. Så den jo ikke i 3D selv, men var ikke imponert av 3Den i The Avengers for å nevne det. Men hva er det du sier, har du ikke sett Batman Begins eller The Dark Knight? Det går jo virkelig ikke an! :p

      • Ah, jeg har vært fascinert siden jeg gikk i barnehagen. :p
        Jo, jeg har sett de, men jeg synes ikke de var noe særlig bra. Skjønner ikke hva folk skryter sånn av de, og Heath Ledger skuffa som The Joker. Han er en av mine favorittskuespillere, men de siste rollene hans skuffa fælt. :/
        Jack Nicholson var en mye bedre The Joker, for å si det sånn.

      • Hæ?! Nei, nå er du gæren :p Heath Ledger var jo helt AMAZING!! Likte ikke helt Jack Nicholson sin Joker, det ble liksom litt for svart komedie aktig…

  2. Jeg så den på fredag, og HERREMIN, jeg likte den iallfall!! Jeg orka ikke tenke så mye under filmen, men prøvde å kose meg, så jeg ble helt bettatt 😉 Selvfølgelig, når jeg ser det du skriver, så er jeg ikke uenig, men for en kjekk kar! Han lyste jo over hele filmen vettu 😉 OG jeg skulle ønske jeg kunne gjøre det samme, så jeg drømte meg vel litt bort…. heheehhe

  3. Ikke helt min type film dette, men takk for tips ❤

    SV: Nei det er sant.. Men eksamenslesing måtte gå foran dessverre :/ Max Manus er kjempe bra ja. Den bør du helt klart få sett så fort som mulig !

Legg igjen en kommentar

