Ukens Film: My Fair Lady

I påsken så jeg på en del filmer jeg ikke hadde sett før, og dette var en av de. Har ikke fått satt meg ned å skrevet om den før nå, så det var endelig på tide!

År: 1964.
Regissør: George Cukor.
Skuespillere: Audrey Hepburn, Rex Harrison, Stanley Holloway, Wilfrid Hyde-White, Gladys Cooper.
Sjanger: Musikal, drama.
Lengde: 170 minutter.

My Fair Lady handler om Henry Higgins, en fonetikk professor som er forferdet over hvordan underklassene ødelegger det engelske språket, og mener de som uttaler «ah» istedet for «i» ikke eier livets rett. Han godtar et veddemål med en venn om at han kan lære en jente han finner på gaten til å bli en velartikulært og dannet kvinne. Men da han ender opp med å ta til seg Eliza Doolittle finner han ut at dette kan bli vanskeligere enn han hadde trodd.

Dette er jo en film og musikal jeg har hørt om i alle år, men aldri har fått med meg hva handlet om eller sett. Er som jeg har nevnt tidligere ikke en så super stor musikal fan, jeg detter i alle fall fort av, så det tok mange år før jeg gikk til anskaffelse av filmen selv om fantastiske Audrey Hepburn er i hovedrollen! Og jeg kan med en gang si at jeg har virkelig gått glipp av noe alle disse årene!

Filmen er basert på Broadway musikalen av samme navn, som var basert på filmen Pygmalion (1938) som igjen var en filmatisering av skuespillet Pygmalion fra 1912 skrevet av George Bernhard Shaw. Broadway musikalen My Fair Lady ble først satt opp i 1956 som i sin tid var den lengst levende Broadway musikalen. Da det ble klart at det skulle bli laget en filmatisering var det i rettighetskontrakten at produksjonen av filmen ikke kunne starte før musikalen var ferdig i september 1962.

Rollen Eliza Doolittle ble spilt av Julie Andrews i Broadway musikalen. Men hun ble ikke tilbudt rollen i filmen fordi produsentene mente hun ikke var kjent nok til å spille i en film. Rex Harrison (Higgins) spilte sin rolle både på Broadway og i filmen. Harrison gikk tilogmed så langt å si at han mente den eneste som kunne spille Eliza i filmen var Julie Andrews, og var forferdet over at Audrey Hepburn fikk rollen. Men i ettertid når han ble spurt om hvem som var hans favoritt motspiller noensinne var svaret alltid Audrey Hepburn. I takketalen når han mottok sin Oscar for filmen takket han sine to «fair ladies» Audrey Hepburn og Julie Andrews.

Filmen ble en stor suksess både blant publikum og anmelderne, og ble en av de mest suksessrike filmene på 60-tallet, og har hele 94% på rottentomatoes.com. Året etter tok den med seg flest Oscar hjem med sine åtte statuer for skuespiller, art-direction, cinematography, costume design, regissør, musikk, lyd og film. Dette er også kun èn av fire produksjoner som har vunnet både Tony for beste musikal og Oscar for beste film (sammen med The Sound of Music, A Man for All Seasons og Amadeus). Det eneste filmen har fått kritikk for er at Audrey Hepburn gjør nesten ikke noe av sin egen synging. Hun sa i etterkant at hvis hun visste hun ville bli dubbet hadde hun takket nei til rollen. Det er dessverre svært tydelig at hun ble dubbet (av Marni Nixon), selvom Hepburn kunne synget like bra selv.

Det er vel meningen at en musikal skal ha fengende musikk, og My Fair Lady er inget unntak! Tror aldri jeg har blitt så dratt inn i en musikal før, hvor de nesten 3 timene bare flyr unna, selv med lange sanger som perler på snor. Det er heller ikke så overraskende hvis noen som ikke har sett filmen før har hørt sangene tidligere, for det hadde i alle fall jeg. Kan jo bare nevne disse:

My Fair Lady er virkelig en magisk og enchanting film! Den er en typisk kjærlighetshistorie om to mennesker som ikke kan fordra hverandre, før de finner ut av sine ekte følelser. Både Audrey Hepburn og Rex Harrison er herlig å se på skjermen, og elsket Hepburn sin rolleprestasjon selvom Eliza kan være litt smålig irriterende. Dette er virkelig en av de lange, episke filmene man bare må se i løpet av livet! Ellers går man virkelig glipp av noe fantastisk!


(Alle bildene er © Warner Bros)

Har du sett My Fair Lady?

16 thoughts on “Ukens Film: My Fair Lady

  1. Jeg har ikke sett denne. Jeg er glad i musikaler, men er ikke så fan av sånne gamle filmer! Men jeg burde nok se den en vakker dag!!
    Sv: Tusen takk! jeg er glad jeg ventet noen år med å studere, i hvert fall dette yrket. Jeg hadde ikke taklet det ansvaret som følger med yrket hvis jeg var 23-24 år. Det er mange som har godt av å jobbe noen år før de studerer!!

  2. EN klassiker.. Denne vil jeg se.. Takk for tips ❤

    SV. Jeg var ikke det før jeg heller, men har blitt mer og mer glad i det.. Norske filmer har jo blitt så mye bedre de senere årene 🙂

Legg igjen en kommentar

