Film: The Avengers

Nå er det super lenge siden jeg skrev om en film, får i grunn litt dårlig samvittighet! Det har samlet seg opp så mange filmer jeg har sett og ikke skrevet om, men begynner med å skrive om den som fortsatt går på kino!

År: 2012.
Regissør: Joss Whedon.
Skuespillere: Robert Downey Jr, Chris Evans, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Mark Ruffalo, Jeremy Renner, Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson.
Sjanger: Action, eventyr, sci-fi.
Lengde: 143 minutter.

The Avengers handler om en gjeng med kjente Marvel superhelter som blir samlet av S.H.I.E.L.D. for å bekjempe den onde Loki som truer hele verden med ødeleggelse. De seks superheltene Iron Man, Thor, The Hulk, Captain America, Black Widow og Hawkeye må prøve å stå samlet, selvom de ikke alltid vil det, for å redde verden fra undergang.

I fjor sommer så jeg på Captain America av en eller annen grunn, men den viste seg å være en herlig blockbuster film. Så da bestemte jeg meg selvfølgelig for å se The Avengers, som jeg nå har gledet meg til å se siden i fjor! Hadde riktig nok ikke sett noen av de andre superhelt-filmene før jeg så denne, men så på Thor for et par dager siden. Forventningene mine til The Avengers økte selvfølgelig for hver dag etter den hadde premiere da den slo rekorder verden rundt, og de levde den virkelig opp til!

Dette er virkelig et eksempel på den perfekte sommer blockbusteren, som fikk sin moderne start med Steven Spielberg’s sommerfilm Jaws fra 1975. Sommeren 2012 blir nok ikke et dårligere år for de store kinofilmene, og The Avengers var bare starten av det vi har i vente! Den oppleves som en mer lystig superhelt film, med en litt alvorlig undertone (med tanke på at jorda kanskje går under). De seks superheltene i sentrum er virkelig en herlig gjeng å se på skjermen, og er seks virkelig forskjellige karakter, og de utfyller hverandre perfekt!

Det ble annonsert allerede i 2005 at det skulle bli laget en film om disse superheltene i et samarbeid mellom Marvel og Paramount Studios. Men før den tid ville de gi oss et innblikk i hver av karakterene, som førte til at de fikk sine individuelle filmer: Iron Man 1 & 2 (2008 & 2010), The Incredible Hulk (2008), Thor (2011) og Captain America (2011). Black Widow ble introdusert i Iron Man 2, mens karakteren Hawkeye kun hadde blitt sett i en liten scene i Thor før han dukket opp som en av hovedkarakterene i The Avengers.

Det er stor forskjell på hvor mye filmer blir promotert før de har premiere, og The Avengers er uten tvil en av de mest promoterte filmene som går på kino i år, så det kan kanskje være en av grunnene til at den slo flere rekorder da den ble først utgitt, blant annet: første film noensinne til å tjene $200 millioner på tre dager, nådde $1 milliard på like mange dager som Avatar og Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (19 dager), er kun den tolvte filmen i rekken som har nådd $1 milliard verden over, og ligger i skrivende stund på 4. plass over de filmene som har tjent mest penger noensinne verden rundt (bak Avatar, Titanic, og Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2). Det blir spennende å se om noen andre filmer i år greier å overgå det!

The Avengers er det jo tydeligvis ikke så mye man skal si noe i mot, og den er som jeg sa den perfekte blockbusteren! En skikkelig popcorn-film man bare skal nyte og bli fascinert av. Den er både actionfylt og morsom, og er glad vi ikke ble prakket på mer romantikk i en slik film (som var bortimot ingenting). Det eneste som kunne vært bedre i mine øyne var 3D effekten, som vi alle begynner vel å bli lei av nå? Spesielt når 9 av 10 filmer er lite imponerende i 3D. Skaperne av filmen sa de ikke ikke ville ha «obnoxiously 3D», men i mine øyne blir det nesten litt bortkasta hvis 3D ikke er slik. Men The Avengers er uansett en av de mest underholdene filmene jeg kommer til å se i år og en film jeg faktisk håper på en oppfølger til! Den er virkelig verdt å få med seg på kino, av de få av dere som ikke allerede har gjort det!


(Alle bildene er © Marvel)

Har du sett The Avengers?

6 thoughts on “Film: The Avengers

  1. Kjempe bra skrevet:) Helt enig med det du skriver!:) Har veldig lyst å se den igjen,men regner med at det blir ikke før den kommer på DVD:) Tror du den kommer på dvd før jeg har bursdag? hehe:P så jeg kan sette den på ønskelista mi:)tihi!

Legg igjen en kommentar

