Ukens Film: Grease

De siste to dagene på jobb har vært helt utrolig slitsomt, og i går var det så forjævlig at vi nesten bare hadde lyst til å legge oss i fosterstilling og begynne å gråte! Skjønner virkelig ikke at det kan være så mange som har behov for å gå på kafè, samtidig! Så når jeg kommer hjem etter sånne dager er det ikke mye jeg orker, annet enn å ligge i senga og se på film. Og da ønsker man bare å se en film som er lett underholdning og som man har sett hundrevis av ganger før, da er denne klassikeren et godt alternativ i mine øyne!

År: 1978.
Regissør: Randal Kleiser.
Skuespillere: John Travolta, Olivia Newton-John, Stockard Channing, Jeff Conoway, Didi Conn, Dinah Manoff, Eve Arden.
Sjanger: Musikal, romantikk.
Lengde: 110 minutter.

Grease handler om den yndige jenta Sandy fra Australia som forelsker ser i kjekkasen Danny på sommerferie i USA. Men etter at de tror de sier farvel for godt, finner familien til Sandy ut at de flytter til USA, og hun ender uvitende opp med å gå på samme skole som Danny. Det eneste problemet er at han er annerledes rundt vennene i guttegjengen T-Birds enn det han var med henne hele sommeren.  Sandy finner fort noen gode venner i jentegjengen Pink Ladies, alle bortsett fra den selvutnevnte lederen Rizzo, som prøver å gjøre omvendelsen til å flytte til et nytt land enda vanskeligere for Sandy.


(weheartit.com)

Dette er jo en sånn film jeg ikke kan huske et liv uten, den har alltid vært der, og kan ikke huske første gang jeg så den. Det har alltid vært en av mine go-to filmer for lett underholdning når jeg ikke er i humør til å se noe komplisert. Det må være en av de beste feel-good filmene fra 70-tallet (selvom jeg har sett skremmende lite filmer fra det tiåret).

Grease er basert på musikalen fra 1971 skrevet av Warren Casey og Jim Jacobs. I løpet av årene har musikalen blitt satt opp rundt omkring i verden, og var Broadway’s lengst levende musikal da den ble tatt av plakaten i 1980. Den har blitt nominert til 11 Tony Awards gjennom årene, som er musikalens svar på Oscar. Mens den fortsatt gjorde suksess på scenen ble det bestemt at det skulle bli laget en film basert på musikalen. Veien fra scenen til skjermen gjorde at det ble noen forandringer i historien, som at Sandy (Olivia Newton-John) er fra Australia og ikke USA, flere av sangene ble byttet ut, og den største forandringen er nok følelsen over hele filmen, som er både mindre frekk og ikke like kontroversiell.


(weheartit.com)


(weheartit.com)

En ting man ofte legger merke til i filmer og TV-serier hvor karakterene skal være high school studenter, er at ofte skuespillerne som spiller de er eldre i virkeligheten. Og Grease er virkelig ikke noe unntak, kun tre av skuespillerne var fortsatt tenåringer, i en alder av 19, mens tre var passert 30 (Stockard Channing var den eldste av gjengen, hun var 33).


(weheartit.com)

Da filmen ble utgitt gjorde den stor suksess på kino, og var faktisk den mest sette filmen i 1978. Flere kritikere mente også det var årets beste film, og den har blitt hyllet i etterkant. Grease ble i 1979 nominert til fem Golden Globes og èn Oscar for sangen «Hopelessly Devoted to You», som egentlig ikke var med i filmen, men ble filmet etter at de var ferdig med innspillingen.

Grease er virkelig en klassiker, og en av de få musikalene som har fenget meg. Det er en sånn film man aldri kommer til å gå lei, og en absolutt must-see av alle filmene som er der ute. Hvis man ikke har sett Grease kan jeg med hånden på hjertet si at man virkelig har gått glipp av noe!


(Alle bildene er © Paramount Pictures)

Har du sett Grease?

10 thoughts on “Ukens Film: Grease

  1. Kjenner meg igjen med å være sliten etter jobb. Jeg jobber i butikk og etter ni timers vakt i dag, med masse masse folk, er jeg helt utkjørt. Det har vært så mye pes og mas i dag, og da er sofaen og en film helt perfekt! Grease er en gammel og god klassiker. Jeg digger filmen og jeg elsker musikken 🙂

Legg igjen en kommentar

