Ny TV-serie å se på: Girls!

For en måned siden hadde TV-serien Girls premiere på HBO i USA, og det har vært utrolig mye snakk rundt serien allerede uker før den begynte å gå på skjermen. Da jeg så Allison Williams på Letterman et par dager før det begynte tenkte jeg at jeg kunne ta en titt på den første episoden. Og den falt virkelig i smak hos meg, og i går så jeg den fjerde episoden, og har falt bare mer og mer for serien for hver uke!

Girls er en typisk HBO komedie som handler om fire jenter i 20-årene som bor i  New York, og prøver å få orden på alt etter det forrige kapittelet i livet deres, enten det har vært college eller reising. Det har blitt sagt de er som Sex and the City jentene, tyve år tidligere, men uten karriere og penger.

Serien har fått stort sett fantastiske anmeldelser av kritikerne, men seerne har ikke vært like positive. Selvom serien har tiltrukket en del publikm, og har allerede blitt fornyet og klar for sin andre sesong, er det utrolig mye kritikk ute å går. Det største temaet er at det kun er hvite folk med i serien, når det hele foregår i New York, som har et relativt vidt spekter av raser og nasjonaliteter. Men personlig ser jeg ikke på dette som et problem, når folk kritiserer hudfargen og hårfargene til disse jentene, det er jo bare overfladiske ting! Karakterene i seg selv har vi allerede etter fire episoder (faktisk etter den første!), fått er bra innblikk i, og det er fire jenter med forskjellige personligheter.

Seriens «hovedperson» er Hannah, som har fullført college, er en håpfull forfatter og jobber som en intern (uten lønn) for å komme seg frem i karrieren. Men når foreldrene stopper å støtte henne med penger, faller egentlig alt i grus. Hun har en merkelig humor, er litt awkward av seg, og velger alltid feil menn, spesielt hennes nåværende «kjæreste». Marnie er hennes bestevenninne og roommate, og jobber på et galleri. Hun er den mest voksne og ansvarlige av jentene, og siden collegetiden har hun vært sammen med kjæresten Charlie, men hun har begynte å gå fullstending lei av både ham og deres liv sammen. Den verdensvante Jessa flytter tilbake til New York og finner seg fort i problemer, noe hun ofte gjør. En person som virkelig ikke er redd for å si det hun mener, og gjøre det hun vil. Shoshanna er gjengens livlige, men samtidig den jomfruelige jenta, som fortsatt leter etter den rette gutten. Eller den rette gutten for å ende «bagasjen» hun går å drasser på, som hun selv kaller det.

Girls er laget av Lena Dunham (som spiller Hannah), og etter at hun fikk suksess med sin første film Tiny Furniture fikk hun sjansen til å lage en HBO pilot episode sammen med moromannen Judd Apatow. Lena Dunham har i tillegg til å lage serien vært med på å skrive alle episodene, produsere, og regissere serien. Mye av det vi ser på skjermen har hun hentet fra sitt eget liv.

Dette er ikke den typiske sit-com serien på et set med publikum som ler av de minste ting. Det er rett å sammenligne serien med Sex and the City, og den er både frekk og morsom. Hver episode har jeg bare sittet i skam ovenfor karakterene, for de kleine scenene hoper seg opp. Men dette er ikke «Young Adult-kleint», dette er vanvittig morsomt kleint! Girls har blitt en fast inventar i mine ukentlige TV-serier, og det kommer den til å fortsette å være. En virkelig fresh serie blant alle andre jeg ser på, som jeg i bunn og grunn har begynt å gå litt lei. Girls bringer virkelig noe nytt til TV-skjermen!

Følger du med på Girls, eller har kanskje tenkt til å gjøre det?

8 thoughts on “Ny TV-serie å se på: Girls!

  1. Jeg har hverken sett eller hørt om serien før, men dette er absolutt en type serie som faller i smak hos meg:) Og jeg ska sjekke ut denne og evt komme ajour på episodene, kanskje på senga i kveld:))

    //Nei, når har jeg samme oppfattning av serien som du har, du har ødelagt alt, hehehe;) av og til så må man bare følge med på noe, uten å tenke over hva og hvorfor det er slik;)

  2. Takk for tips:) Har hørt mye om serien,lurt på hva den handler om. Skal sjekke den ut 🙂

    SV;Så bra:) Har igjen 2 episoder å se av Vampire Diaries. Sesong avslutningen er nå på torsdagen som kommer:) Jeg har også stoppet opp med å følge med Pretty Little liars,fikk plutselig mye å se på . Så jeg setter den litt på vent til de faste tvseriene jeg følger med tar “sommerferie”. Kan skjønne at det ikke er noe morsomt å se videre når du vet hvem “A” er. Mister serien litt av det som er greia med den:)

  3. SV;Det er greit å kjøpe kamera etter bruk og hvis man ikke tar mye bilder trenger man kanskje ikke den mest dyreste kamera eller avansert.:)

    Ja,det er jo sant. Du har jo vært statist:) hehe. Hadde nesten glemt det:)

  4. Oh, så gøy! Jeg trenger en ny tv-serie å begynne å se på siden jeg snart er ferdig med pretty little liars. hihi 🙂 Så kanskje jeg skal begynne å se på denne! 😀

    • Da burde du gjøre det! Mistet selv litt lysten til å se på Pretty Little Liars, kom ut av det i alle fall litt inn i andre sesongen. Og fant ved et uhell ut hvem A er, så da mistet jeg enda mer lysten 😦

Legg igjen en kommentar

