Ukens Film: The Wedding Singer

I går skrev jeg jo om at jeg var så utrolig daff og hadde lite energi (pluss var super trøtt i tillegg), men siden det var lørdag er det alltid en liten stemme inni meg som forbyr meg i å legge meg relativt tidlig (som vil si før kl 1 for min del), og da er det eneste riktige å sette på en feel-good film jeg har sett utallige ganger før. Og valget endte på denne herligheten!

År: 1998.
Regissør: Frank Coraci.
Skuespillere: Adam Sandler, Drew Barrymore, Christine Taylor, Allen Covert, Matthew Glave.
Sjanger: Romantisk komedie.
Lengde: 95 minutter.

The Wedding Singer handler om Robbie Hart, som lever av å synge i bryllup i byens festlokale. Der møter han den nye jenta Julia, og de har en ting til felles som de ikke innser, de er begge forlovet med feil person! Etter at Robbie får hjertet sitt knust da forloveden ikke dukker opp til bryllupet deres, er det Julia som hjelper han med å komme over henne. Og følelsene for hverandre de ikke visste at de hadde begynner å komme til overflaten. Det eneste problemet er at Julia er på vei til å gifte seg med en annen.

 


(weheartit.com)

Husker ikke når jeg så The Wedding Singer for første gang, men det var sikkert på ungdomsskolen en gang (er ganske sikker på at Big Daddy var den første Adam Sandler filmen jeg så, på barneskolen). Men jeg elsker virkelig The Wedding Singer! Har alltid vært kjempestor fan av Adam Sandler, og dette er en av mine favoritter av hans filmer (sammen med Billy Madison og Happy Gilmore). Skulle bare ønske han lagde like bra filmer som det fortsatt! For filmene hans har uten tvil dessverre synket i kvalitet.


(weheartit.com)

 

Filmen er skrevet av Tim Herlihy som, merkelig nok, er et navn jeg aldri har lagt merke til før. Og jeg sier merkelig nok for han har skrevet 8 filmer, alle med Adam Sandler i hovedrollen, og i tillegg skrev han for Saturday Night Live fra 1994 til 1999. Han har også skrevet de to fineste sangene jeg har hørt Adam Sandler synge (og begge ble synget til Drew Barrymore): «Grow Old with You» fra The Wedding Singer og «Forgetful Lucy» fra 50 First Dates. Altså, en ganske kreativ mann dette her.


(weheartit.com)

The Wedding Singer er i grunn en ganske A4 formet romantisk komedie. Gutt og jente faller for hverandre, men det er noe som står i veien for at de kan være sammen. Men å gjøre filmen til en skikkelig 80’s tribute movie gjør at den virkelig skiller seg ut! I alle fall blant de standard rom-coms vi av en eller annen grunn ikke kan få nok av (i alle fall jeg). Historien i filmen skal ta sted i 1985, og det at den er lagt til fortiden lager en del morsomme setninger om ting som vi i 2012 (og 1998…) visste allerede hadde skjedd.


(weheartit.com)


(weheartit.com)

(Steve Buscemi gjør forresten filmen bare enda mer morsommere med sin lille cameo rolle,
og dette må være den beste av de utallige han har hatt!)

Og som en som elsker 80-talls musikk er jo soundtracket til denne filmen virkelig et drømme soundtrack! Man kan virkelig bare sitte å ha en sing-along til hele filmen, og det var kanskje ikke en veldig unaturlig film å lage en musikal av. The Wedding Singer musikalen åpnet på Broadway i 2006 og ble nominert til flere Tony priser.


(weheartit.com)

The Wedding Singer er virkelig en herlig film, alt fra den søte historien, fantastiske musikken, vanvittig humor, og det herlige 80-tallet er det ikke mange feil jeg finner i denne filmen! Det må være en av de beste romantiske-komediene i mine øyne, for i motsetning til så mange andre cheesy rom-coms, er denne i stedenfor utrolig morsom, og gir meg alltid latterkrampe! Så for de som liker enten romantiske filmer eller komedier, så er denne perfekt, for den har faktisk like mye av begge deler, og kan virkelig bli kalt en ordentlig romantisk komedie!


(Alle bildene er © New Line Cinema)

Har du sett The Wedding Singer?

6 thoughts on “Ukens Film: The Wedding Singer

  1. Har ikke sett den filmen:) Men må få sett den merker jeg.)
    SV;hehe,holdte på å glemme å se etter månen mens jeg så på “Game of thrones”:)

Legg igjen en kommentar

