Ting jeg ikke forstår meg på med That ’70s Show

Så akkurat ferdig hele That ’70s Show serien, noe jeg har gjort flere ganger. Det er absolutt en av mine favoritt TV-serier, men det er fortsatt så utrolig mye som irriterer meg ved det! Er så mye som ikke henger på grep, og manusforfatterne tok en del dårlig avgjørelser mot slutten. Så bare for å få lufte min oppgitthet, så kommer en liten liste som gjør at That ’70s Show ikke kan kalles en perfekt serie.

Tidslinjen. Første episoden skal være mai 1976. Midt i første sesongen blir det 1977, mot slutten av tredje sesongen ble det 1978, og det ble ikke året 1979 før i den sjette sesongen. I den åttende, og siste, sesongen avsluttet serien med at året ble 1980. Men til tross for dette var det en thanksgiving og jul episode omtrent hver sesong, bursdagene stemmer ikke overens (Eric ble 18 i 1978, to år etter han fylte 17 i mai 1976). Tidslinjen er altså noe man må ta med en stor klype salt!

– Hyde + Jackie = forever? Det var jo en rar overgang fra det evige Kelso og Jackie sagaen, med to karakterer man aldri kunne tenkt seg å se sammen passet uansett så perfekt! Så hvorfor ble forholdet avsluttet så brått, og så uten mening? Det oppsto noen misforståelser, noen valg og meninger som to personer kunne funnet ut av. Men forfatterne gjorde en brå slutt på det hele ved at Hyde giftet seg med en stripper i fylla, og det virket ut som om Jackie & Hyde aldri hadde eksistert.


(weheartit.com)

– Fez + Jackie?! What were they thinking? Hele storylinen med at Jackie plutselig har følelser for Fez føler i alle fall jeg er veldig ukarakteristisk av henne, og skjønner virkelig ikke hvor det kom fra. Det ga virkelig ingen mening. Og liker heller ikke tanken på at Jackie har omtrent aldri vært singel i løpet av serien, men hun gikk fra en bestekamerat, til en annen, til den tredje bestekameraten.

– Laurie, who? Likte alltid Laurie i de episodene hun var med, men det var ikke så mange episoder hun hadde noen særlig storylines. Plutselig ble hun som spiller Laurie arrestert for dop eller noe, og hun ble erstattet i noen episoder av en dårligere Laurie. Hun ble fort borte, uten noen advarsel, og ble aldri pratet om igjen før i den siste episoden hvor Kitty lurer på om noen har hørt fra Laurie.


(weheartit.com)

– Eric & Donna. Selvom forholdet mellom Eric og Donna var hovedfokuset i de første sesongene, begynte det plutselig å gå litt fort fremover etterhvert, og gikk mot giftemål. Men etter at Eric ikke dukket opp til bryllupet (som de begge var lunkne til at skulle ta sted i det hele tatt), ble forholdet deres ganske sløvt. De visste ikke om de var sammen eller ikke, viste i grunn ingen tegn til å være sammen, og i den siste sesongen når Eric bor i Afrika, og de skulle prøve å ha et langdistanse forhold, slår han plutselig opp med henne uten forvarsel. De ble tvilsomt gjenforent i seriens siste episode, med en veldig åpen slutt.

Forholdene mellom karakterene. I noen scener hvor Kitty og Red holder fester er det også andre folk, på deres alder (antatte venner), men som oftest når det er noe som skal feires er det kun vennene til Eric (selv når han bor i Afrika!) og Bob som er der. Synes i grunn dette er litt merkelig. Og det faktum at disse ungdommene tilbringer all sin tid hjemme i dette huset, går fritt inn og ut. Det virker ikke ut som om de bor noe annet sted. Selv når personene som bor i huset ikke er hjemme kan en eller flere av vennegjengen befinne seg i Forman huset. Uvanlig sier jeg i alle fall.

– Åttende sesong. Hele den åttende sesongen var i grunn tragisk fra begynnelse til slutt. Egentlig så var den syvende sesongen også det, men den siste tar kaka! Når hovedpersonen, faktisk TO hovedpersoner (Topher Grace og Ashton Kutcher) vil ut av serien, skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det ikke ble gitt en verdig avslutning til serien i den syvende sesongen. Men kanskje det kom for brått på at de to ville ut? Men selv uten de to, var det mye som kunne vært gjort bedre i den siste sesongen. Som å ikke å erstatte Eric med Randy, som må være den dårligste karaktereren jeg har sett på lenge! Eller å gifte bort Hyde til en stripper. Eller at Jackie blir forelsket i Fez. Eller å ikke skrive noe spesielt morsomt.

Ja, det er mye som kunne vært gjort annerledes med That ’70s Show, men jeg prøver så godt jeg kan å se bort i fra alt dette, og i alle fall nyte de første sesongen, som er som vanlig de beste!

(weheartit.com)

 

Liker du That ’70s Show?

10 thoughts on “Ting jeg ikke forstår meg på med That ’70s Show

  1. neineinei, det svir i øynene mine nå… Jeg liker den serien, men følger ikke slavisk med på hver episode, men jeg har sett ganske mange, og alle tingene du nevner her har jeg aldri tenkt over, bortsett fra det med årstall da, føler det går igjen i mange serier.. ååååh, jeg skulle aldri lest her, for nå kommer jeg hvertfall til å legge merke til det fremover.. hehe;) men du er tilgitt;)

  2. Ja, disse er noen av punktene som gjør at hele serien virker litt uforståelig for meg… Jeg klarer ikke helt å henge med, jeg.

    • Ja, det irriterer meg virkelig når det virker ut som manusforfatterene ikke er perfeksjonister, det skal jo liksom forestille virkeligheten, så da synes jeg det skal virke sånn også.

Legg igjen en kommentar

