Film: An American In Paris

Mens jeg var syk etter påsken var det ikke stort jeg orket, så det ble til at jeg lå i sengen og så filmer, og de filmene det gikk mest i var gamle klassikere som jeg enda ikke hadde fått sett, og denne ble først ut!

 

År: 1951.
Regissør: Vincente Minnelli.
Skuespillere: Gene Kelly, Leslie Caron, Oscar Levant, Georges Guétary, Nina Foch.
Sjanger: Musikal, romantikk.
Lengde: 113 minutter.

An American In Paris handler om den amerikanske kunstneren Jerry Mulligan som prøver å finne suksess i Paris. Der blir han «oppdaget» av en rikmansdatter, som selvfølgelig er interessert i mer enn bare kunsten hans. Men dette skaper problemer da Jerry til gjengjeld faller for den franske jenta Lise, som igjen er i et mindre lykkelig forhold (fra hennes point of view i alle fall), og det er tilfeldigvis med vennen til Jerry’s amerikanske venn og musiker nabo.

Hadde så vidt hørt om denne filmen da jeg en gang fikk den med meg for en billig penge på Platekompaniet. Prøver å få sett så mange gamle Hollywood filmer som mulig, men det er ikke ofte i det siste jeg har vært i humør til å se de. Og spesielt ikke musikaler, som jeg føler det trengs et spesielt åpent humør fra min side før jeg ser. Kjenner jeg kan fort bli ganske utålmodig når jeg ser musikaler, og det kan jeg dessverre ikke si at jeg ikke ble da jeg så An American In Paris.

Det var noen ting som ikke falt helt i smak hos meg, og selvom den første scenen med Mulligan’s (Gene Kelly) lille leilighet var en uforglemmelig herlig scene, ble filmen ikke interessant før etter 1 time og 15 minutter. Og handlingen kunne virkelig ha klart seg uten både dansing og synging, som i grunn ikke hadde så utrolig mye med handlingen å gjøre. I de siste 20 minuttene av filmen blir det ikke sagt et eneste ord under en svært lange dansesekvens, som tok èn måned å spille inn, og kostet en halv million dollar (i 1950). Derfor datt i alle fall jeg dessverre ganske lett av.

Men når det er sagt var det jo noen positive ting ved filmen. Leslie Caron, som var en fransk ballettdanser Gene Kelly ville ha i filmen siden han syntes Lise burde bli spilt av en fransk jente, var en utrolig søt karakter å se på skjermen. Men som også finner seg i å ha et komplekst forhold med franskmannen Henri, samtidig som hun ufrivillig blir vunnet over av Mulligan’s sjarm. For Gene Kelly var uten tvil karismatisk både i virkeligheten og på skjermen. Det er jo umulig å ikke falle for hans sjarm! Men det aller beste i filmen er scenen hvor det hele får en skikkelig farse følelse over seg! Mulligan’s venn Jerry oppdager at både Mulligan og deres felles venn Henri er forelsket i Lise. Dessverre blir ikke dette dratt noe særlig lengre ut enn denne scenen, når jeg så inderlig skulle ønske resten av filmen hadde blitt slik!

Filmen, som er inspirert av George Gershwins musikalske verk også kalt An American In Paris, gjorde stor suksess allerede da den ble utgitt, og har i ettertid blitt sett på som en av de mest klassiske og populære filmmusikaler. Den holder fortsatt 98% på rottentomatoes.com, og har blitt valgt til å bli en del av USA’s National Film Registry, som ble lagd for å bevare filmer. An American In Paris ble også nominert til to Oscar (regissør og redigering) og vant seks (art direction, cinematography, costume design, music, writing, og film). Men den har også til gjengjeld i nyere tid blitt plassert på flere lister over de mest overrated filmer noensinne.

An American In Paris er uten tvil en klassiker. Men om den er en spesielt bra klassiker i mine øyne er et annet spørsmål. Det er mye som kunne vært gjort annerledes for å fenge dagens publikum, men i 1951 var nok dette en langt bedre filmopplevelse enn det er i dag! Det er jo noen ting som eldres bedre enn andre, og personlig føler jeg An American In Paris dessverre ikke når like langt opp som så mange andre filmer som er både like gamle og eldre.

Har du sett An American In Paris?

2 thoughts on “Film: An American In Paris

  1. Har ikke sett den før.Men har lyst å begynne å se «gode&gamle» klassikere:) Har jo den boken «1001 filmer du må se før du dør» og jeg har begynt å se gjennom den og skrive ned filmer jeg skal sjekke ut: )

    • Der kan jeg tenke meg det er masse bra filmer! Har også den boken, men fra 2001 eller noe, så det begynner jo å bli ganske utdatert :p Jeg har i alle fall begynt å få en ganske grei samling med gamle filmer, som jeg både har sett og ikke har sett, så jeg kan både anbefale og låne bort noen til deg 🙂

Legg igjen en kommentar

