Ukens Film: Coyote Ugly

Denne filmen har jeg hatt lyst til å se i det siste, og det er virkelig blitt en nostalgisk film for min del!

 

År: 2000.
Regissør: David McNally.
Skuespillere: Piper Perabo, Adam Garcia, John Goodman, Maria Bello, Izabella Miko, Bridget Moynahan, Tyra Banks.
Sjanger: Drama, Romantikk, Komedie.
Lengde: 100 minutter.

Coyote Ugly handler om Violet Sanford som flytter til storbyen New York for å prøve lykken som sangskriver. Men det er ikke like enkelt gjort som det er sagt, og for å tjene penger finner hun seg jobb på en bar som viser seg å være en av byens hotteste steder. I mellomtiden faller hun for den hemlighetsfulle Kevin.

Denne filmen så jeg rundt da den ble utgitt, og den ble virkelig en stor hit blant venninnegjengen min på barneskolen! Vi lekte hvem som var hvem av jentene i filmen, akkurat som vi gjorde med Spice Girls. Plakater av filmen hang på pikerommet, og det var et av de første film soundtrackene jeg kjøpte, og den blir hørt på like mye i dag som den ble da! Det er uten tvil en av de filmene som gir meg en skikkelig nostalgisk følelse, og som jeg aldri kommer til å gå lei!

Filmens historie ble først inspirert av forfatteren Elizabeth Gilberts (skrev også bestselgeren Eat, Pray, Love) artikkel i GQ «The Muse of the Coyote Ugly Saloon». Gilbert jobbet selv som bartender i den første «Coyote Ugly» baren, som ble åpnet i New York City, og som i dag har blitt en kjede med barer verden rundt. Det var Jerry Bruckheimer som kjøpte rettighetene til historien, og produserte filmen, og fikk totalt 8 manusskribenter til å skrive filmen.

Coyote Ugly er ikke bare basert på en virkelig bar, men rollen Lil (spilt av Maria Bello) er faktisk basert på Lillian Lovell som åpnet den første «Coyote Ugly» baren i 1993. Hvorfor hun kalte baren «Coyote Ugly», som hun blir spurt i filmen, har jeg ikke funnet noe svar på, men det betyr noe så fælt som når du våkner opp etter en one-night stand med en som er forferdelig utiltrekkende og du vil heller knage av din egen arm enn å risikere å vekke dem.

Soundtracket til filmen troner høyt blant mine favoritter. Elsker spesielt sangene til LeAnn Rimes (skrevet av Diane Warren), men resten av CDen er like fantastisk og energisk! Går aldri lei musikken fra Coyote Ugly!

Coyote Ugly er en skikkelig feel-good jente film, som har sine opp og ned turer. Den har både komedie, drama, romantikk og fantastisk musikk, hva mer kan man trenge?! Selvom den ikke ble særlig godt mottatt blant kritikerne og has usle 22% på rottentomatoes.com, ble den uansett en suksess på kino verden over, og det er vel det som er viktig for de som lager filmen! Blir aldri lei av å se Coyote Ugly, og det kan jeg ikke tenke meg at noen andre blir heller, den er absolutt en av mine favoritt chick-flicks, og det kommer den alltid til å være!


(Alle bildene er © Touchstone Pictures)

Har du sett Coyote Ugly?

10 thoughts on “Ukens Film: Coyote Ugly

  1. SV;hehe,nei er kanskje noen andre vesker du ville ha. Kanskje jeg også. 🙂 Spørs hvilken bokveske cover jeg ville ha valgt eller om de hadde den jeg ville ha:)

    //Mhm:)sitatet er fra Audrey Hepburn:) Du mener vel Alexander du:) Liker han også!

    • Er i grunn bare èn veske jeg kunne brukt så mye penger på, og det er selvfølgelig Chanel! ❤ Har så lyst så lyst, men den koster jo nesten TO månedslønninger, og føler ikke jeg er på det stedet i livet hvor jeg har brukt for en Chanel (haha, høres nesten ut som jeg snakker om en unge :p)

      Men hadde heller aldri greid å velge hvilken bokveske jeg ville hatt!

      Ja, det er nok Alexander! 😀

Legg igjen en kommentar

