Bok: Flink Pike

I påsken før jeg ble syk rakk jeg å lese ferdig Flink Pike, og denne boken slukte jeg fort! I hvert fall i forhold til den forrige boken jeg leste som jeg brukte månedsvis på! Men det er kanskje en grunn til at det gikk så fort også, og det kan være både bra og dårlige grunner.

Flink Pike handler om Ingrid Marie Treborg, jenta bak den kjente sexbloggen Flinke Piker. Det viste seg jo at denne bloggen absolutt ikke ble skrevet av de tre jentene på St. Hanshaugen, men journalisten Ingrid, som i grunn ikke hadde noe bedre å gjøre. Boken skal være en biografi sentrert i tenårene, og henne og venninnene sine første opplevelser rundt sex.

Jeg hadde i grunn sett for meg noe litt annet enn det jeg faktisk leste. Trodde dette skulle bli like awesome og kleint som å lese bloggen, med noen ganske så racy historier. Men det var det i grunn lite av i boka, og det skjønte jeg egentlig i innledning da jeg leste at hun hadde vært i et seriøst forhold siden hun var 21 år. Så i grunn føler jeg boken ikke hadde de mest spennende historiene, og mens jeg leste den føltes det på en måte mer som fiksjon, enn en biografi. Så da lurer jeg på hvor mye av dette hun har kommet opp med, og hva som er tatt fra virkeligheten.

Følte også at dette er en bok som passer bedre for de som er i alderen det blir skrevet om, og som kanskje holder på å gå gjennom denne usikre perioden av livet sitt selv. Men det var jo selvfølgelig morsomt å lese om alle tingene som man tenker at man er den eneste, og det kan komme noen aha øyeblikk. Den tar virkelig opp alt det kleine vi går gjennom i tenårene, funderer, lurer og tenker på. Den handler også like mye om det å vokse opp, og alt som hører til det.

Dette føltes i alle fall ut som en ordentlig avslutning for oss som var lesere av Flinke Piker, selvom denne avslutninger selvfølgelig ikke kommer før i de siste to kapitlene. Da forteller hun om hvordan hun endte opp der hun er i dag, hvorfor hun startet bloggen, hvorfor hun sluttet og hva som gjorde at hun endelig sto frem.

Dette er altså mest en bok for vi som leste bloggen hennes, men kan selvfølgelig passe for de som ikke har lest den også, for bloggen blir jo som sagt ikke nevnt før i de to siste kapitlene, og forordene selvfølgelig.

Og grunnen til at jeg leste den så fort var fordi det var svært korte, konkrete kapitler, handlingen gikk utrolig fort fremover, og det var absolutt ikke noe tungt stoff å lese. Men uansett, så er det tydelig at denne jenta kan skrive!

Har du lest Flink Pike?

6 thoughts on “Bok: Flink Pike

Legg igjen en kommentar

