Bok vs. Film: The Help

Nå er det noen uker siden jeg leste ferdig The Help (Barnepiken på norsk), som jeg brukte en evighet på å lese. Men det har ikke noe å si om innholdet, men heller det at jeg er treig til å lese ut en bok.

The Help handler om den håpfulle forfatteren Skeeter midt under borgerrettighetsbevegelsen i Mississppi, og som er mer vennlige mot de fargede enn de fleste andre. Hun bestemmer seg for å skrive en bok om de fargede kvinnene som lever som hushjelp for de hvite, og hva de går gjennom på daglig basis. Men i 1960-tallets USA kunne dette skape problemer, og Skeeter og hushjelpene som hjelper henne med å skrive boken kan risikere fengsel hvis de blir tatt.

Begynte som vanlig å lese boken etter at jeg hadde sett filmen som er basert på den, og må si at det er en av filmatiseringene jeg har sett som har holdt seg mest tro til boka! Det var virkelig som å lese manusskriptet til filmen, det var lite som var gjort om fra bok til film. Men naturligvis er det en del ting som blir fjernet, og ting mellom linjene er borte. Når jeg så filmen for andre gang etter jeg hadde lest ut boka var opplevelsen litt annerledes enn første gang jeg så den. Jeg merket hvor utrolig fort handlingen gikk fremover, for i boken gjør den virkelig ikke det. Det er nesten så filmen gikk for fort, og boken var for langtekkelig.

Det er heller ikke så rart at man får et enda større innblikk i hvordan det var med tanke på segregeringen. I boken får man det virkelig «store bilde», og som leser får man med seg noe som jeg ikke syntes kom altfor godt frem i filmen, og som faktisk var en viktig del av handlingen: at det disse damene driver med var virkelig ulovlig, og risikerte både livet til seg selv og sine kjære, samt friheten deres. For hvis de ble avslørt var det rett i fengsel! Så redselen og frykten de følte gjennom hele prosessen i å skrive ned historiene kom mye bedre frem i boken, og man levde seg mye mer inn i denne delen av handlingen.


(weheartit.com)

Men en ting som var absolutt mye bedre i filmen var at den var morsom! Det var noe jeg ble overrasket over når jeg så The Help for første gang, trodde det skulle være et rent drama fra begynnelse til slutt, men smålo gjennom hele filmen. Boken ble dessverre ikke oppfattet som så veldig morsom fra min side, og det ble et stort savn for min del.


(weheartit.com)

Historien vi blir fortalt i The Help er virkelig en gripende, og viktig historie. Enten man ser filmen eller leser boken føler man virkelig for disse kvinnene, og de tar opp et viktig tema i amerikansk historie (og andre steder selvfølgelig, likestilling er jo et problem overalt). Hvis jeg skal komme med en konklusjon på min bok vs. film så vil jeg selvfølgelig anbefale å nyte begge to, men hvis man liker å lese, så burde man absolutt lese boka før man ser filmen, føler at man hadde skjønt enda mer av det som foregikk. Og det var ikke store forandringene gjort i historien, slik som man ofte kan finne seg i å bli irritert over når man liker en bok for så å se filmatiseringen av den. The Help er uansett en historie man burde få med seg, enten det er på bok eller film, eller begge deler!


(weheartit.com)

Har du lest eller sett The Help?

11 thoughts on “Bok vs. Film: The Help

  1. Gjort begge deler 🙂 Likte både boka og filmen,men som du sier kommer den humoristiske delen bedre frem i filmen en i boka.

    SV;Lurer på det jeg også:) Tror det er en artikkel på storm.no som handler om det. Har ikke fått lest den ennå.

  2. Jeg så filmen for ikke så lenge siden og likte den godt! Det var en utrolig sterk film, og man skjønner litt av hvordan livet for de svarte var på den tiden i sør-statene.

Legg igjen en kommentar

